Infolinia: 22 300 51 11  Chcesz założyć firmę? Masz pytania? Zadzwoń!

Jak rozpocząć działalność z zakresu marketingu partnerskiego?

Ostatnia aktualizacja: 2020-08-09  |  Średni czas czytania: 03:10
Artykuł promowany
Bank Pekaoad
Zarabianie w Internecie dziś nikogo nie dziwi, a dla wielu osób jest to wręcz wymarzona metoda uzyskiwania dochodów. Samo pojęcie „zarabiania w sieci” należy jednak traktować jako bardzo szerokie i ogólne. Sporej grupie Polaków kojarzy się ono pewnie głównie z prowadzeniem sklepu internetowego lub sprzedawaniu na e-aukcjach. Tymczasem, nie trzeba mieć ani ogromnej firmy, ani nawet własnej strony WWW, by zarobkowe możliwości kryjące się w zasobach Internetu stanęły przed nami otworem. Wszystko za sprawą marketingu partnerskiego – w ostatnim czasie niezwykle popularnego i przez wiele osób pożądanego sposobu promocji. Czym jest i jak rozpocząć działalność z jego zakresu?
Jak rozpocząć działalność z zakresu marketingu partnerskiego?

Marketing partnerski jest specjalną odmianą tradycyjnego marketingu, który opiera się w głównej mierze na osiąganiu zamierzonych rezultatów poprzez ścisłą i bardzo bliską współpracę z innymi kontrahentami czy, jak wskazuje sama nazwa zjawiska, partnerami. Prościej rzecz ujmując poszczególne firmy chcące np. zwiększyć sprzedaż swoich produktów czy też zwiększyć rozpoznawalność marki, decydują się na zawiązanie, a następnie pielęgnowanie bliskich relacji z poszczególnymi kontrahentami. Dziś, ze względu na to, że klientów najłatwiej szukać w Internecie (może poza niektórymi branżami), marketing partnerski, choć nie jest zjawiskiem nowym, kwietnie przede wszystkim w sieci. Sami możemy zarabiać na nim spore pieniądze, nawiązując bliską współpracę z poszczególnymi firmami (poprzez programy partnerskie) i polecając innym użytkownikom dane produkty czy usługi. Jak się za to zabrać?

Znalezienie niszy

Działanie na zasadzie marketingu partnerskiego może być dla osoby prywatnej, łatwym i dochodowym biznesem, o ile wcześniej zadba o to, aby stać się dla innych użytkowników osobą wiarygodną. Co to znaczy? Trudno oczekiwać, że któraś z firm, niekoniecznie największych, nawiąże współpracę z całkowicie anonimową i nieobeznaną w branży personą. Zanim zacznie się w ogóle myśleć o promowaniu produktów lub usług, należy zastanowić się, w jakiej dziedzinie chce się działać. Tu wybór jest zależny od doświadczenia i zainteresowań. Równie dobrze mogą to być rozgrywki e-sportowe, branża beauty, czy rynek inwestycji Bitcoin. Nie trzeba zamykać się oczywiście na tylko jedną dziedzinę, ale ważne, by promowane firmy były jakkolwiek powiązane z posiadaną przez nas wiedzą oraz wartościami (treściami), które zechcemy przekazać innym internautom.

Trzeba też zdawać sobie sprawę, że popularność marketingu partnerskiego doprowadziła do pojawianiu się na rynku sporej liczby osób chętnych do nawiązania takiej współpracy. To dość logicznie nakazuje sądzić, że na tym gruncie panuje niemała konkurencja. Dlatego kluczem do rozpoczęcia owocnej działalności z zakresu marketingu partnerskiego, jest także znalezienie niszy – dziedziny lub branży z jednej strony cieszącej się zainteresowaniem klientów, a z drugiej – nie wyeksploatowanej przez różnego rodzaju współprace partnerskie.

Znalezienie swojej formy

Marketing partnerski w nowoczesnym, internetowym wydaniu, może przybrać różną postać. Dla osoby chcącej promować markę lub jej produkty, wiąże się to przede wszystkim z dzieleniem się pochlebnymi informacjami o danej firmie w produkowanych do sieci treściach. Pytanie teraz brzmi – o jakim rodzaju treści mowa? Tu wszystko zależy od indywidualnych upodobań i szukaniu wspomnianej niszy. Wcale nie trzeba posiadać własnej strony internetowej lub bloga. Równie dobrze promocja produktu może odbywać się za pomocą social mediów czy kanału Youtube. Możliwości jest sporo. Ważne jednak, by móc przed potencjalnym zleceniodawcą pochwalić się odpowiednimi danymi w postaci np. liczby użytkowników odwiedzających stronę czy choćby tych, którzy pod postem prowadzonego profilu zostawili komentarz lub lajka.

eFaktor

Działanie w pojedynkę czy z siecią?

Jest już pomysł na tematykę prowadzonej w sieci działalności, a także idealnej dla siebie formy – co dalej? Tak naprawdę na tym etapie trzeba podjąć decyzję o tym, czy chcemy działać całkowicie w pojedynkę, czy jednak potrzebna będzie pomoc zewnętrznego podmiotu. Samodzielne szukanie kontrahentów to oczywiście duża swoboda, ale też  odpowiedzialność i trudność w szukaniu nowych zleceń. Z pomocą może przyjść sieć partnerska, czyli firma, która skupia wiele firm oraz marek posiadających tzw. programy partnerskie. Skorzystanie z usług takiej sieci na pewno ułatwi poszukiwanie potencjalnych ofert współpracy, ale może też w jakimś stopniu wpłynąć na to, co będziemy mogli pokazać w sieci, a także będzie miało wpływ na wysokość wynagrodzenia.

Po co firmy korzystają z marketingu partnerskiego?

Firma decydująca się na działania marketingu partnerskiego może zyskać bardzo dużo. Przede wszystkim deleguje do wykonania takich usług zewnętrznych partnerów, zatem nie musi do danej akcji rekrutować nowych pracowników. W zależności od celów, tego rodzaju strategia może okazać się o wiele skuteczniejsza od bardziej tradycyjnych zabiegów marketingowych. Szczególnie, gdy spora liczba potencjalnych klientów jest niezwykle aktywna w sieci. Marketing partnerski w takiej formie doskonale też sprawdza się do zbadania potrzeb potencjalnych klientów, jest również idealną metodą do nawiązania z nimi bliskiej relacji oraz skutecznego budowania pożądanego wizerunku marki.

A co jeśli prowadzę firmę i chcę zacząć korzystać z dobrodziejstw marketingu partnerskiego?

Nic w zasadzie nie stoi na przeszkodzie. W zależności od branży, w jakiej się działa, a także spodziewanych efektów, takie posunięcie może okazać się opłacalne w różnym stopniu. Grunt, to ustalić budżet, określić, co chce się osiągnąć, a następnie rozeznać w dostępnych formach współpracy. Wbrew pozorom, nie musi być to zawsze zlecenie promocji influencerom. Marketing partnerski przybiera naprawdę wiele różnych form.

Marketing partnerski jest skoncentrowany na utrzymaniu naprawdę bliskich stosunków z kontrahentem – zarówno podmiotami świadczącymi usługi promocyjne, jak i z klientami. Zahacza to nawet bardzo blisko o marketing relacji, gdzie niezwykle istotne jest prowadzenie działań długofalowych i wielopoziomowych skierowanych obecnych oraz potencjalnych klientów. Można powiedzieć, że podobnie należy ustosunkować się do marketingu partnerskiego – współpraca z kontrahentami, im dłuższa, opierająca się na dokładnym planie, w którym zostały jasno określone cele każdej ze stron, tym daje większe szanse na to, że dla firmy – reklamodawcy okaże się bardziej owocna.

Oceń ten artykuł:

program do wystawiania faktur

Zobacz także artykuły podobne:

Infolinia

Chcesz założyć firmę?
Masz pytania? Zadzwoń!

22 300 51 11

Bezpłatne doradztwo zapewnia:

Warto wiedzieć

zobacz wszystkie artykuły ›

Przydatne linki: