Link building - co to jest i jak zdobywa się linki pozycjonujące?

Ostatnia aktualizacja: 2024-01-09  |  Średni czas czytania: 02:05
Artykuł reklamowy
Link building to główny element działań off-page SEO. Polega na pozyskiwaniu wartościowych linków odsyłających do konkretnej witryny i budowaniu w ten sposób profilu linków. Proces ten nie jest skomplikowany, ale kryje wiele pułapek. Nieświadomość może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej strony. Co warto wiedzieć na temat zdobywania linków?
Link building - co to jest i jak zdobywa się linki pozycjonujące?

Co to jest link building?

Link building to proces pozyskiwania linków prowadzących do konkretnej strony. Stanowi on główną składową działalności off-page SEO, czyli działań prowadzonych poza pozycjonowaną domeną.

Link jest odnośnikiem hipertekstowym, łączącym różne dokumenty w sieci. Zwykle przenosi on użytkownika z jednej strony HTML na inną. Link może mieć formę tekstową (adresu URL), a także graficzną (zalinkowanego obrazu).

W link buildingu stosuje się różnorodne techniki pozyskiwania linków. Wyróżniamy następujące metody:

  • zautomatyzowane – wykorzystujące skrypty i listy, które pozwalają na masowe dodawanie linków np. na forach czy w komentarzach na blogach,
  • kupowanie linków w formie publikacji sponsorowanych – bezpośrednio od wydawców lub za pośrednictwem specjalnych platform,
  • socjotechniczne – wymagające skłonienia innych użytkowników do wstawienia linku do konkretnej strony,
  • bezpośredni outreach – polegający na budowaniu relacji z mediami, wydawcami czy blogerami (sprowadzający się często do kupowania linków).

Wszystkie linki odsyłające do pozycjonowanej strony tworzą profil linków.

Wartościowy profil linków – dlaczego jest ważny?

Wyszukiwarka Google – gdyż to w jej wynikach wyszukiwania najczęściej pozycjonują się polskie witryny – ocenia wartość strony na podstawie odnoszących do niej linków. Jeśli algorytm zauważy, że np. profil linków pochodzi jedynie z artykułów sponsorowanych, może uznać Twoje działania za spam i zablokować wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania.

Google w pewien sposób sabotuje wysiłki poświęcone na link building i dąży do tego, aby wartościowe linki zamieniać na takie, które nie mają wpływu na algorytm. Samodzielne, nieumiejętne budowanie profilu linków wiąże się z ryzykiem otrzymania kary. Dlatego też w prowadzeniu wartościowego link buildingu niezbędne są: wiedza, doświadczenie i zachowanie odpowiedniej proporcji między różnymi rodzajami linków. Jeśli interesuje Cię powierzenie tego zadania ekspertom, więcej informacji uzyskasz na stronie https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron-internetowych/.

Aby stworzyć naturalnie wyglądający profil linków, należy zadbać o dywersyfikację. Zwróć uwagę na to, aby linki:

  • pochodziły z różnych stron,
  • były różnorodnie zakotwiczone,
  • miały różne atrybuty (dofollow i nofollow).

W budowaniu profilu linków konieczne jest utrzymywanie prawidłowej proporcji pomiędzy linkami graficznymi, tekstowymi, brandowymi itp. Trudno jednak jednoznacznie określić, jaki udział w ogólnej liczbie linków powinny mieć poszczególne typy. Kluczem do sukcesu mogą okazać się analiza konkurencji i rozważność.

Jakie linki nie pomogą wypozycjonować strony?

Musisz wiedzieć, że istnieją pewne źródła linków, które nie przyczynią się do poprawy wiarygodności strony, a zatem nie przełożą się na rezultaty pozycjonowania. Wyróżniamy wśród nich linki pochodzące z:

  • większość odnośników z mediów społecznościowych komentarzy na forach i blogach – mają małą skuteczność i mogą być wykorzystywane raczej do dywersyfikacji profilu linków niż do budowania autorytetu
  • linki z miejsc nieznanych i nieindeksowanych przez Googlebota;
  • domen, które same nie posiadają linków odsyłających – z punktu widzenia Google’a mają one małą wartość.

Ponadto, prowadząc działania link buildingowe, uważaj na linki zwiększające ryzyko otrzymania kary. Należy unikać działań schematycznych, które Google łatwo zidentyfikuje jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania. Samo kupowanie linków jest sprzeczne z oficjalnymi wytycznymi Google dla webmasterów. Prawda jest jednak taka, że praca link builderów sprowadza się do założenia „whatever works” i ogromna część linków jest kupowana w taki lub inny sposób. Istotne jest, aby robić to w sposób zrównoważony.

Pewnym ryzykiem obarczone są także linki site-wide (wyświetlające się na każdej podstronie serwisu np. w stopce) oraz exact-match (zakotwiczone na tekście dokładnie takim, jak słowo kluczowe, na jakie chcesz się pozycjonować). Uważaj także na katalogi SEO uznawane przez Google’a za spam.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: