Z kompasem na rynku, czyli monitoring marki i monitoring mediów
Chyba każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z wagi badania rynku - bez tego jego działalność byłaby niczym błądzenie we mgle. Narzędzia analizy rynku służą w tym wypadku jako swoisty kompas, który podpowiada, w jakim kierunku powinny iść podejmowane przez przedsiębiorcę działania, aby przynieść pożądane efekty. Paul N. Hague, dyrektor w firmie B2B International Ltd, który specjalizuje się w badaniach rynku, pisze w wydanej również po polsku książce „Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników”:
Badania marketingowe przeprowadza się po to, by wykorzystać ich wyniki do podjęcia decyzji lub do zdefiniowania czy rozwiązania problemu z nią związanego. Należy mieć tę kwestię na względzie na wszystkich etapach realizacji projektu — pozwoli to uniknąć wielu potencjalnych problemów. Jakkolwiek wyniki badań mogą wydawać się interesujące, należy pamiętać, że to nie ta cecha jest ich priorytetem. Powinny one bowiem spełnić swoje zadanie praktyczne — wyniki uzyskane na ich podstawie powinny ułatwić podjęcie trafnej decyzji.
Monitoring marki, monitoring mediów - i nie tylko
Narzędzia do analizy rynku są coraz bogatsze i bardziej szczegółowe. W związku z tym powstają całe platformy, które pomagają przedsiębiorcom w krótkim czasie zorientować się, jaka jest kondycja danej marki, sprawdzić konsumpcję danej kategorii produktów czy usług czy też bliżej poznać profil konsumenta. Jedną z takich platform jest między innymi TGI smart Skuteczny Monitoring Konsumpcji Produktów i Kategorii, która wykorzystuje dane zebrane przez Kantar Millward Brown. Badanie TGI (Target Group Index), od czego wzięła nazwę platforma, charakteryzuje się dużą próbą respondentów (20 tys. rocznie) i miksem co do rodzajów przeprowadzanych ankiet (wywiady bezpośrednie, internetowe i inne). Dość wspomnieć, że badanie TGI cieszy się uznaniem na całym świecie: w Wielkiej Brytanii prowadzone jest od pół wieku, w Polsce już od ponad 20 lat. Ponadto przeprowadza się je w około 60 krajach na całym świecie w celu sprofilowania grup konsumentów.
Monitoring marki - gdzie jesteśmy, dokąd idziemy?
Jak się okazuje, nie są to pytanie, które zadają sobie wyłącznie filozofowie. Każdy odpowiedzialny przedsiębiorca powinien je sobie zadawać - i to nawet nie tylko w momencie tworzenia wieloletnich strategii, ale również na bieżąco, w zależności od dynamicznie zmieniających się warunków. Monitoring marki służy przede wszystkim do zdefiniowania swojego punktu położenia na rynku względem konkurencji. Pozwala odnotować, czy i jak wiele tracimy do firm, z którymi bezpośrednio konkurujemy na rynku, albo wręcz przeciwnie - czy mamy nad nimi przewagę, a jeśli tak, to jak dużą.
W zależności od zdefiniowania swojego miejsca na rynku kształtują się strategiczne pytania. W jednym przypadku będzie ono brzmiało: co zrobić, aby dogonić konkurencję? W innym natomiast: jakie działania podjąć, aby utrzymać korzystny dla naszego przedsiębiorstwa dystans, oddzielający lidera od peletonu? Odpowiedzi na te pytania, w sferze bardzo ogólnej, mogą być podobne (np. prowadzić dobrą kampanię marketingową), jednak w szczegółach mogą znacznie się od siebie różnić.
Monitoring mediów - skuteczna komunikacja
Równie przydatnym narzędziem w analizie rynku jest monitoring mediów. Można go rozumieć dwojako. Po pierwsze, monitorować można korzystanie konsumentów z mediów tradycyjnych (jedna z opcji, którą wprowadza również wspomniana platforma TGI SMART). W ten sposób dużo skuteczniej można dostosować swoje działania marketingowe w zależności od profilu konsumenta, to którego zamierzamy dotrzeć.
Z drugiej jednak strony monitoring mediów, a przede wszystkim Internetu (w tym szczególnie portalów społecznościowych), służy do poprawienia komunikacji z konsumentem, wychodzeniu naprzeciw jego potrzebom i łagodzeniu ewentualnym nieporozumień związanych z daną usługą czy produktem. Kamila Peszko z Uniwersytetu Szczecińskiego pisze w swoim artykule „Narzędzia monitorowania działań marketingowych firm w Internecie”:
- Narzędzia służące monitorowaniu mediów społecznościowych można podzielić na narzędzia wewnętrzne - czyli zawarte w ramach danego medium, na przykład Facebook Insights, YouTube Analityka, Twitter, Wykop.pl, Pinterest, oraz narzędzia zewnętrzne, które często skupiają się na analizach danych pochodzących z kilku mediów […]. Narzędzia monitorujące media społecznościowe pozwalają badaczom przeanalizować informacje na temat między innymi liczby osób, które sprawdziły profil grupy, polubiły dany post czy dodały komentarz.
W ten sposób wykorzystując monitoring mediów możliwe jest również zaobserwowanie aktywności użytkowników mediów społecznościowych, ocena widoczności marki i wyników kampanii marketingowych, ale także obserwowanie aktywności konkurencji, a następnie wyciąganie wniosków i podejmowanie odpowiednich decyzji co do następnych kroków.
Monitoring mediów - podstawa podstaw
W dzisiejszym świecie prowadzenie ambitnego i świadomego biznesu jest nie do pomyślenia bez takich narzędzi, jak monitoring marki czy monitoring mediów. Co do tego drugiego, to jak przed kilkoma latami zauważył Bartłomiej Dwornik z portalu Reporterzy.info, polski rynek monitoringu mediów konsekwentnie zyskuje na wartości, już w 2009 roku osiągając poziom ponad 35 milionów złotych. Choć ciężko znaleźć dokładne liczby, ile wart jest on dzisiaj (już te z 2009 roku były szacunkowe), to wraz z ekspansją Internetu (przede wszystkich portalów społecznościowych, a tym samym na przykład narzędzi bezpośredniej komunikacji firmy z konsumentami) można bez wahania stwierdzić, że jest on dużo większy dekadę temu.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: