Pomysł na biznes - sklep internetowy
Pomysł, czyli zdecydowanie najważniejsza rzecz
Zapewne czytelnik wielokrotnie spotkał się z ogólnikowymi twierdzenia, według których kluczowa część oraz sedno każdej działalności gospodarczej to biznesplan. Na ile jednak takie podejście sprawdza się w odniesieniu do branży e-commerce? Działalność w sektorze sprzedaży online jest dziedziną specyficzną. Współcześnie osoby szukające sposobu na to, jak otworzyć sklep internetowy mają do dyspozycji cały szereg ciekawych rozwiązań. Zdecydowanym ułatwieniem będą chociażby platformy e-commerce, które umożliwiają naprawdę łatwe uruchomienie swojego sklepu. Nie musimy dysponować nawet podstawową wiedzą informatyczną: najlepsze spośród platform odznaczają się intuicyjną obsługą oraz pozwalają na dokładne skonfigurowanie sklepu za pomocą dosłownie kilkunastu kliknięć.
Również sam sposób działania w obrębie e-commerce oferuje liczne ułatwienia(powiemy o nich nieco więcej w dalszej części tekstu). W ten sposób sektor e-handlu okazuje się sferą, która w szczególny sposób premiuje ciekawe pomysł. To właśnie pomysł na sklep w sieci będzie kluczowym czynnikiem sukcesu finansowego. Wszystkie pozostałe obszary są bowiem naprawdę bogate w rozliczne udogodnienia oraz coraz to nowe możliwości.
Według dostępnych statystyk obecnie największą popularnością wśród klientów e-sklepów cieszą się:
- Odzież
- Produkty związane ze zdrowym stylem życia
- Akcesoria dla zwierząt
- Książki oraz multimedia
Każda z wymienionych branż to bardzo duża i wciąż rosnąca liczba potencjalnych klientów. Jednocześnie, wymienione sektory należą również do najmocniej nasyconych, co oznacza bardzo intensywną konkurencję. Na koncepcji naszego biznesu kwestia pt. jak otworzyć sklep internetowy jednak się nie kończy. Będziemy musieli zadbać jeszcze o kilka innych czynników.
Oprogramowanie sklepu online
W tym miejscu pojawia się pierwsze z istotnych udogodnień, o których była mowa powyżej. Chodzi oczywiście o już skonfigurowane platformy e-commerce. Jak wspominaliśmy, nie wymagają one żadnej wiedzy informatycznej. Wystarczy rejestracja oraz ręczne ustawienie parametrów naszego sklepu. Bardzo korzystne ceny oferuje chociażby CStore. Na dodatek platforma w sposób preferencyjny traktuje początkujących przedsiębiorców. Przez pierwszy rok abonament umożliwiający korzystanie z platformy może kosztować nawet jedynie 20-30 złotych miesięcznie. Dopiero w kolejnym roku do 70,90 lub 120 złotych, w zależności od wybranego abonamentu.
Każda taryfa posiada opcję bloga, Google Analitycs, Google Shopping a także integracje z programami finansowo-magazynowymi, w tym chociażby Subiekt GR, Wapro Mag, Optima, PC-Market, Small Business i wiele innych.
Opcjonalnie możemy także wykupić własną domenę internetową, przede wszystkim w celu nadania sklepowi oryginalnego i całkowicie odrębnego adresu. Koszt domeny to standardowo kilkanaście złotych za samą rejestrację oraz 40-50 złotych rocznie za przedłużenie.
Towar oraz księgowość
Żaden sklep, w tym również sklep online nie może obyć się bez asortymentu oraz księgowości. Zacznijmy od tej pierwszej kwestii, ponieważ to ona przeważnie przysparza najpoważniejszych problemów osobą, które zastanawiają się, jak otworzyć sklep internetowy.
Bardzo często popełnianym błędem jest gromadzenie sporej ilości asortymentu "za zapas". Początkujący przedsiębiorcy niekiedy nawet sądzą, że nadmierne zaopatrzenie się w towar to forma inwestycji. W rzeczywistości natomiast o wiele korzystniej będzie nabywać mniejsze ilości asortymentu. Przede wszystkim ze względu na fakt, iż w ten sposób podejmujemy znacznie mniejsze ryzyko finansowe. Po drugie zaś, o popularności poszczególnych towarów będziemy przekonywać się już w trakcie prowadzenia sklepu. Oznacza to, że nasze początkowe postrzeganie tej kwestii może znacząco zmienić się pod wpływem realiów rynku.
Nabywanie z początku mniejszych ilości asortymentu to także większa elastyczność. Będziemy mogli znacznie swobodniej rotować ofertą naszego sklepu, co ułatwi nam wychwytywanie trendów oraz umożliwi dokładniejsze poznanie potrzeb klientów.
Do kosztów towaru w niektórych wypadkach trzeba będzie doliczyć także zakup kasy fiskalnej. Muszą ją posiadać właściciele sklepów online sprzedających płyty oraz niektóre rodzaje biżuterii.
Znacznie łatwiej przedstawia się sprawa jeżeli chodzi o księgowość. Tutaj koszt będzie wynosić ok. 100 zł w skali miesiąca.
ZUS oraz wydatki związane z bieżącym działaniem sklepu
Jeżeli kwalifikujemy się do tzw. Małego Zusu, miesięczne obciążenie na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Zdrowotnych będzie nas kosztować mniej, niż 500 zł. Samo założenie działalności nie wiąże się natomiast z żadnymi opłatami.
Należy przy tym jednak pamiętać, że możliwe koszty działania sklepu online to także chociażby zwrotu towaru, ewentualne uszkodzenia, reklamacje i inne zdarzenia, które po prostu niekiedy zdarzają się w e-handlu.
Do tego trzeba oczywiście również doliczyć koszt magazynowania towaru, chociaż akurat w tym wypadku kwestia najczęściej pojawia się dopiero wtedy, gdy sklep działa już od jakiegoś czasu i zaczyna powiększać sprzedaż(do tego momentu w wielu wypadkach można przechowywać towar nawet w swoim domu). Niezależnie jednak od tego, koszt magazynowania to ok. 600-1000 złotych w skali miesiąca. Wiele będzie rzecz jasna zależeć od miasta.
Czy takie obciążenie finansowe należy uznać za spore? Z perspektywy początkującego przedsiębiorcy z ograniczonym budżetem odpowiedź zapewne brzmi tak. Na szczęście pojawia się przed nami kolejne z udogodnień dla osób prowadzących e-sklepy, czyli popularny dropshipping. W tym wypadku koszty magazynowania oraz wysyłki zostają przeniesione na hurtownię. Naszym zadaniem jest jedynie sama obsługa sklepu.
Taka opcja wiąże się jednak z kosztem, tyle, że nie będzie to opłata stała, lecz prowizja od sprzedawanych towarów. W ten sposób oczywiście dochodzi do zmniejszenia zysków osiąganych przez sklep. Z drugiej natomiast strony zwłaszcza na początkowych etapach działania e-sklepu dropshipping wydaje się zdecydowanie najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
Przykładowe koszty działania e-sklepu
Jeżeli zastosujemy się do wszystkich powyższych reguł, dotyczących tego,jak otworzyć sklep internetowy przy możliwie najmniejszych kosztach, nasze miesięczne obciążenie powinno prezentować się następująco:
- Koszt abonamentu na platformie: 20-30 zł
- Księgowość: ok. 100 zł
- Koszt magazynowania: brak
- ZUS: ok. 400 złotych
- Koszt regulaminu zamówionego u prawnika: 200-250 zł
Widzimy więc, że uwzględniając jedynie koszty podstawowe bez problemów powinniśmy zmieścić się w kwocie 1000 złotach miesięcznie. Czy to dużo? Jeżeli nasze aktualne warunki finansowe sprawiają, że taki koszt wydaje się zbyt dużym ryzykiem, mamy do wyboru dwie inne możliwości.
Pierwsza z nich to rozpoczęcie działalności bez rejestracji. Jest to możliwe, o ile przychód ze sprzedaży w skali miesiąca nie będzie przekraczał 50% płacy minimalnej. Druga opcja to wersja demonstracyjna w CStore. Korzystając z testowego sklepu internetowego przez 14 dni będziemy mieli możliwość sprawdzenia naszego modelu biznesowego. Następnie możemy ponownie przemyśleć koncepcję lub też "przenieść" działalność w realne warunki. Innymi słowy, poprawnie działająca wersja demonstracyjna zostanie przeniesiona do wersji produkcyjnej.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: