Dokładnie przeanalizuj Twój pomysł na biznes
Krok 1 z 6

Dokładnie przeanalizuj Twój pomysł na biznes

Ostatnia aktualizacja: 2015-05-20
Jeśli masz pomysł na własną firmę to zanim zaczniesz podejmować konkretne działania na dużą skalę - usiądź, weź wdech i przeanalizuj na spokojnie raz jeszcze cały pomysł na własny biznes. Możliwe, że po prostu tylko wydaje ci się, że jest taki genialny i wart sam w sobie milion złotych. Może Twój pomysł na firmę wymaga jeszcze dopracowania?

10 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę, analizując swój pomysł na firmę:

1.Czy branża, w której chcesz działać cechuje się powtarzalnością zakupów?

Pozyskanie nowego klienta kosztuje kilkukrotnie więcej niż utrzymanie obecnego. Nie nowy, a wierny i powracający klient decyduje o sukcesie w dłuższej perspektywie.

2.Czy kategoria produktów, którą chcesz oferować, jest łatwo dostępna poza internetem?

Jeśli tak, to dokładnie przemyśl czy Twój pomysł na biznes jest na pewno unikany. Jeśli klient może coś kupić w sklepie na rogu, to czy będzie chciał to zamawiać przez internet?

3.Czy ceny w fizycznych sklepach różnią się znacząco od cen w internecie?

Zweryfikuj czy będziesz mógł pracować na odpowiednio wysokiej marży oraz czy czasem nie będziesz musiał podjąć najgorszej z możliwych form konkurencji – konkurencji cenowej, która na dłuższą metę wykończy każdy biznes.

4.Czy nisza rynkowa, o której myślisz jest wystarczająco duża i pozwoli rozwinąć biznes?

Bez klientów nie na biznesu. Oszacuj skalę swojej niszy rynkowej. Zbadaj ilu potencjalnych klientów może być zainteresowanych Twoją ofertą – to pozwoli przygotować odpowiednią strategię wejścia i będzie miało wpływ na dalsze strategiczne decyzje.

5.Do kogo kierujesz swoją ofertę?

Wbrew pozorom to bardzo ważne kryterium. Twoja grupa docelowa może być bardzo nietypowa pod względem wieku, płci itp., dlatego też musisz dobrze wiedzieć, do kogo kierujesz ofertę, by ją lepiej profilować i tworzyć skuteczny przekaz reklamowy.

6.Czy znasz swojego docelowego klienta?

Dowiedz się, co Twoi klienci rzeczywiście pragną i potrzebują. Nie ma sensu oferować komuś Mercedesa, gdy on potrzebuję jedynie Fiata Pandę.

7.Czy znasz swoich konkurentów?

Każda firma ma konkurentów - zarówno bezpośrednich jak i pośrednich. Aby utrzymać się na rynku i rozwinąć biznes musisz poznać swoją konkurencję – jaka jest jej strategia i cele. Niektórzy rywale są bezwzględni w swoich działaniach i mogą podjąć z Tobą rywalizację, która będzie dla Ciebie bardzo trudna i kosztowna.

Czy Twój biznes jest skalowany?

Upewnij się, że Twoja firma nie zależy od czasu i pieniędzy, aby wzrastać w dłuższej perspektywie - jej wzrost będzie wówczas bardzo ograniczony. Musisz mieć plan skalowania firmy w efektywny sposób. Zarówno czasowo jak i kosztowo.

9.Czy Twój biznes ma potencjał automatyzacji?

To zagadnienie jest zdecydowanie jednym z najważniejszych. Jeżeli uda ci się zautomatyzować procesy produkcji lub realizacji usług, masz szansę na szybkie osiągnięcie efektu skali, a Twoje przychody będą rosły znacznie szybciej od twoich kosztów.

10.Czy jesteś gotów całkowicie się poświęcić pomysłowi na własny biznes?

Choć znajduje się na końcu jest to bardzo ważne pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć.

Własna firma to duża odpowiedzialność. Jeżeli masz wątpliwości przeczytaj artykuł: Zalety i wady prowadzenia działalności gospodarczej.

Dogłębnie przeanalizuj pomysł na własny biznes

Przede wszystkim: decyzji o własnej działalności gospodarczej nie podejmuj pochopnie. Twoja genialna idea, żyła złota i idealny pomysł na biznes może faktycznie taki jest. Z drugiej strony może się jednak okazać, że ta nisza rynkowa (jak o niej myślałeś) jest wypełniona już po brzegi albo też założenie firmy nie będzie tak proste i oczywiste, jak Ci się pierwotnie wydawało.

Zbadaj rynek docelowy – jak zareaguje Twój klient

Twój pomysł na biznes powinien zaspokoić potrzeby określonej, rzeczywistej grupy osób. Zbadaj czy Twój produkt lub usługa rzeczywiście spełnia te cele. Niezwykle częstą przyczyną porażek jest rozmijanie się realnych potrzeb klienta z wyobrażeniami pomysłodawcy. Kolejną niezwykle ważną rzeczą jest zweryfikowanie, czy Twoi potencjalni klienci mają pieniądze. Co z tego, że stworzysz świetny produkt z unikalną ofertą, jeśli nie będzie miał kto go kupować.

Więcej informacji o metodach badania rynku znajdziesz w kolejnym kroku: Zbadaj rynek docelowy, konkurencję oraz określ cenę i kanały dystrybucji.

Sprawdź czy masz wystarczające umiejętności, wiedzę oraz uprawnienia

Zweryfikuj, czy masz wystarczającą wiedzę, aby skutecznie zrealizować Twoje pomysły na biznes. Pamiętaj, nie wszystkiego można się szybko nauczyć oraz nie wszystko znajdziesz w internecie – w szczególności, jeśli chodzi o jakieś know how. Może się również okazać, że pomimo szczerych chęci, czy wiedzy nie możesz zrealizować swojego wymarzonego pomysłu, ponieważ nie masz odpowiednich uprawnień lub licencji. Wiele dziedzin życia gospodarczego w Polsce ma specyficzne regulacje prawne.

Zweryfikuj ryzyko prawne

Może się okazać, że Twój wspaniały produkt jest w Polsce zakazany lub jego dopuszczenie do obrotu wymaga specjalistycznych badań czy zezwoleń. Dotyczy to np. produktów importowanych spoza Unii Europejskiej. Sprawdź również, czy czasem nie naruszasz czyichś praw np. autorskich. Takie niedopatrzenie może być dla Ciebie niezwykle kosztowne, gdy w imieniu prawnego właściciela przyjdą do Ciebie smutni panowie w krawatach i położą na stole pozew sądowy.
Być może rozwiązanie, które wymyśliłeś nie zostało jeszcze skomercjalizowane, ale wniosek patentowy został już złożony przez kogoś innego. Pamiętaj, w Polsce ochrona patentowa przysługuje już od momentu złożenia wniosku w Urzędzie Patentowym.

Zweryfikuj czy masz USP

Unikatową propozycja sprzedaży USP (unique selling proposition) – krótko mówią i nie wdając się w przytaczanie definicji - jest to pewien wyróżniający Twoją ofertę element spośród innych ofert dostępnych na rynku, na którym działasz. USP jest argumentem, na którego podstawie buduje się podwaliny przekazu reklamowego. To unikalna korzyść, jaką klient nabywa wraz z zakupem Twojego produktu lub usługi. Jest to wyjątkowa cecha stanowiąca wyróżnik Twojej oferty.

Dla przykładu unikatową propozycja sprzedaży może być:
  • bycie pierwszym podmiotem, który funkcjonował w danej branży (jesteśmy najstarsi w branży, mamy największe doświadczenie, obsłużyliśmy już kluczowych klientów, mamy potencjał i umiejętności)
  • unikana technologia wykorzystywana w produkcji
  • unikalny design, wyjątkowe i niepowtarzalne wzory produktów

Przygotuj realistyczny biznes plan

Na tym etapie nie chodzi o pisanie pełnowymiarowego biznes planu, jakiego można nauczyć się na uczelni, kursach czy można znaleźć w różnych poradnikach internetowych. Chodzi tutaj raczej o zebranie pomysłów, jak Twoja firma będzie działać, w jaki sposób będziesz dystrybuował swoje produkty/usługi i jak masz zamiar ją rozwijać.

Idealnymi narzędziami do przygotowania takiego zbioru pomysłów będą dostępne narzędzia:

1. Przeprowadź burzę mózgów – jest to powszechnie znana technika wypracowywania pomysłów. Nie będę się tutaj rozpisywał na jej temat. Więcej informacji można znaleźć w internecie. http://pl.wikipedia.org/wiki/Burza_m%C3%B3zg%C3%B3w

2. Dokonaj analizy SWOT – również powszechnie znana technika analizy. Przeanalizuj swój pomysł w 4 kategoriach:

  • Silne strony (Strenths) - jak mocne strony będą sprzyjać rozwojowi firmy i pozytywnie wyróżniać ją w otoczeniu. Silne strony są przewagą w stosunku do konkurencji,
  • Słabe strony (Weaknesses) – jak słabe strony będą hamować rozwój firmy; mogą nimi być: brak wystarczających kwalifikacji, podziału zadań, złej organizacji pracy lub brak innych zasobów,
  • Szanse (Opportunities) – szanse – uwarunkowania, które przy umiejętnym wykorzystaniu mogą wpływać pozytywnie w przyszłości na rozwój firmy,
  • Zagrożenia (Threats) - czynniki, które obecnie nie przeszkadzają funkcjonować firmie, ale mogące być zagrożeniem w przyszłości.

3. Przygotuj MindMapę - czyli tak zwane mapowanie myśli. Jest to rewelacyjna technika do grupowania zagadnień i dalszego ich uszczegóławiania.

W centralnej części mapy umieszczamy punkt startowy, od którego odchodzą grube linie z najważniejszymi słowami kluczowymi (zagadnieniami naszego biznesu np. koszty stałe, koszty zmienne, marketing, potrzebne zasoby itp.). Od tych linii mogą odchodzić kolejne cieńsze z mniej ważnymi informacjami, a od nich jeszcze kolejne. Mapy myśli nie mają żadnych ograniczeń pod względem wielkości sporządzanych notatek.

Jest wiele narzędzi do sporządzania map myśli. Jednym z nich jest świetny i darmowy FreeMind, który możesz pobrać bezpłatnie z internetu.

4. Opracuj model biznesowy Canvas – jest to znakomite narzędzie do dopracowywania swojego pomysłu na firmę i opracowania modelu biznesowego.

W skład modelu biznesowego wchodzi 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w proces zarabiania pieniędzy:

  • Kluczowi partnerzy
  • Kluczowe działania
  • Kluczowe zasoby
  • Propozycje wartości
  • Relacje z klientami
  • Kanały dystrybucji
  • Segmenty klientów
  • Struktura kosztów
  • Struktura przychodów

Dotyczą one 4 głównych dziedzin w działalności biznesowej: klienta, oferty, infrastruktury oraz finansów. Obszary te można zaprezentować w formie jednej kartki papieru podzielonej na odpowiednie pola.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Jak stworzyć dobry model biznesowy korzystając z modelu biznesowego Canvas?.

Więcej o modelu CANVAS znajdziesz również: tutaj oraz tutaj.

Przygotuj Cash Flow – licz, licz i jeszcze raz licz

Wiedząc, jaki będzie całkowity przepływ gotówki, będziesz mógł upewnić się, że wszystkie koszty (stałe i zmienne) mogą być pokryte z przychodów generowanych przez Twoją firmę. Jeśli wszystko się zgadza, gratuluję – masz doskonały pomysł na biznes i możesz zakładać własną działalność gospodarczą.

Ten punkt jest niezwykle ważny. Było już wiele firm ze znakomitymi produktami, świetną renomą i znaną marką, które jednak niestety upadły. Stało się tak nie dlatego, że ich sprzedaż nie była zyskowna lub marże były zbyt niskie, ale dlatego, że w pewnym momencie zabrakło im po prostu kapitału na bieżącą działalność. Co z tego, że będziesz miał pełen magazyn towaru lub masę wystawionych, ale nieopłaconych faktur, jeśli w kasie nie będzie ani grosza.

O poprawie płynności i skutecznej windykacji możesz dowiedzieć się w poradniku Skuteczna windykacja należności, czyli jak odzyskać pieniądze od dłużnika.

Kilka dobrych rad dla osób myślących o własnej firmie

Zainwestuj 2 złote – to może być najlepsza inwestycja w Twoim życiu

Kup sobie zwykły zeszyt w kratkę za 2 złote i miej go cały czas przy sobie. W zeszycie zapisuj wszystkie pomysły, jakie wpadną ci do głowy lub spostrzeżenia, które poczynisz. Myśl jest ulotna. Możesz wpaść na jakiś genialny pomysł, a za chwilę go już nie pamiętać. Jeśli zapiszesz swoje pomysły będziesz mógł do nich powrócić i dalej nad nimi pracować.

Pierwszy, nie znaczy najlepszy

Pracuj nad każdym pomysłem i staraj się go uszczegóławiać. Jeżeli zapisujesz pomysły, możesz po jakimś czasie zauważyć, że niektóre z nich mają ze sobą cechy wspólne – może je połączysz i wyjdzie coś o wiele bardziej wartościowego.

Myśl, myśl, cały czas myśl

Pracuj nad pomysłem na firmę w każdej wolnej chwili. Faktycznie może ocierać się to o obsesję, ale nie ma innej rady. Zanim zainwestujesz swój czas i pieniądze we własną firmę, przemyśl dokładnie swoje decyzje, motywacje i warunki brzegowe. Jeżeli masz spędzić kolejnych kilka lat życia na prowadzeniu biznesu, który nie był do końca przemyślany i na koniec ponieść porażkę, Twoja frustracja będzie ogromna.

Konsultuj pomysły

Rozmawiaj o swoich pomysłach z rodziną i przyjaciółmi. Mogą oni mieć zupełnie inny pogląd na świat i Twój pomysł. Nie zrażaj się krytyką. Jest ona niezwykle potrzeba. Dzięki niej dopracujesz swój pomysł na biznes lub całkowicie się z niego wycofasz.

Nie zrażaj się

Nie poddawaj się. Jeśli Twój pomysły okaże się bez sensu pracuj dalej. Pamiętaj, że z każdym kolejnym pomysłem uczysz się i nabierasz doświadczenia w analizie, szukaniu informacji i wyciąganiu wniosków. W końcu to zaprocentuje.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.