Franczyzobiorca

Ostatnia aktualizacja: 2018-11-07  |  Średni czas czytania: 06:54
Franczyza jest rozwiązaniem dla osób marzących o własnym biznesie, ale nie mających pomysłu na niego. Umowa franczyzy zawierana jest między dwoma przedsiębiorcami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą. W tym artykule dowiesz się kim jest franczyzobiorca, jakie powinien mieć cechy oraz jakie pułapki mogą na niego czyhać.
Franczyzobiorca

Kto to jest franczyzobiorca?

Franczyzobiorca jest jedną ze stron umowy franczyzowej. Jest to osoba, która prowadzi własną działalność gospodarczą pod marką przedsiębiorstwa, z którym stale współpracuje. Oznacza to, że franczyzobiorca otrzymuje prawo i jednocześnie obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z przyjętą koncepcją przez franczyzodawcę. Mimo tego, działa ona we własnym imieniu i na własny rachunek.

Franczyzobiorca jest więc podmiotem niezależnym gospodarczo, prawnie oraz organizacyjnie od franczyzodawcy. Powiązanie między franczyzodawcą a franczyzobiorcą polega jedynie na tym, że franczyzodawca daje możliwość korzystania z jego know-how oraz sprawdzonego sposobu prowadzenia biznesu, a w zamian za to franczyzobiorca płaci mu opłaty franczyzowe.

Kto może zostać franczyzobiorcą?

Od kiedy franczyza pojawiła się na polskim rynku, systemy franczyzowe ciągle się rozwiją - najczęściej w gastronomii, sektorze spożywczym i odzieżowym, ale też w branży bankowej. Prowadzenie biznesu na zasadach franczyzy może wydawać się proste w szczególności z tego względu, że dostajesz gotowy przepis na firmę, masz prawo do korzystania z cudzej marki i jej renomy. Jednak czy każdy może być franczyzobiorcą?

Franczyzobiorcą może zostać osoba, która:

  • posiada kapitał początkowy - każdy, kto chce rozpocząć własną działalność gospodarczą, nawet na zasadach franczyzy, musi posiadać na start pewną sumę pieniędzy. W przypadku franczyzy koszty początkowe będą oczywiście niższe niż zaczynanie biznesu od podstaw.
    Z jakimi kosztami musisz liczyć się jako franczyzobiorca? Przede wszystkim są to:
    • opłata franczyzowa - jest to opłata początkowa, która jest opłatą za wykupienie praw do licencji franczyzowej.
    • koszty otwarcia punktu sprzedaży oraz jego zaopatrzenie - żeby biznes zaczął się kręcić, musisz mieć towary, które będziesz sprzedawał. Na podstawie zawartej umowy franczyzowej możesz liczyć na możliwość nabywania towarów od konkretnych dostawców po okazyjnych cenach. Wszystko zależy od tego, jakie warunki umowne wynegocjujesz z franczyzodawcą.
    • wyposażenie lokalu - to, czy będziesz musiał samodzielnie ponieść koszty wyposażenia, czy wspólnie z franczyzodawcą, czy nie będziesz musiał za nie w ogóle płacić zależy od umowy franczyzowej. Może ona bowiem przewidywać, że koszty wyposażenia ponosi franczyzodawca.

    Mimo wszystko poniesione koszty zostaną Ci zrekompensowane pakietem korzyści, jakie otrzymasz, prowadząc biznes na zasadach franczyzy. Przede wszystkim, nie będziesz musiał się przejmować sposobem, w jaki masz prowadzić działalność, ponieważ otrzymujesz know-how od franczyzodawcy.

  • ma doświadczenie w biznesie - doświadczenie w prowadzeniu działalności jest najcenniejszą wiedzą jaką można posiadać w biznesie. Doświadczenie jest zaletą, którą nie ma wielu początkujących przedsiębiorców, dlatego jeżeli je posiadasz i chcesz spróbować swoich sił jako franczyzobiorca, to z pewnością ułatwi Ci ono nowy start. Dodatkowo możesz liczyć na pomoc ze strony franczyzodawcy.
  • ma ambicje - sprawdzony przepis na biznes nie da Ci gwarancji sukcesu, jeżeli nie przyłożysz się do prowadzenia biznesu. Bycie franczyzobiorcą to nie tylko realizacja otrzymanego planu biznesowego, ale też podejmowanie własnych decyzji i ponoszenie za nie odpowiedzialności, a także szereg obowiązków, które wynikają z prowadzenia działalności. Jeżeli więc masz ambicje i chcesz się rozwijać to franczyza będzie dla Ciebie odpowiednia.

Jakie cechy powinien mieć franczyzobiorca?

Każdy, kto chce zostać przedsiębiorcą, powinien przeanalizować swoje możliwości oraz cele, jakie chce osiągnąć. Dotyczy to także osób, które chcą zostać franczyzobiorcami, ponieważ bez odpowiednich cech charakteru, nawet z gotowym przepisem na biznes, działalność może nie przynieść oczekiwanych efektów. Powodzenie i osiągnięcie sukcesu zależy przede wszystkim od franczyzobiorcy oraz od jego umiejętności, ale też od pewnych cech, które ułatwią osiągnięcie założonego celu.

Cechy, które powinien mieć franczyzobiorca to:

  • umiejętność dostosowania się do otrzymanych koncepcji i wykorzenienie dawnych nawyków - jeżeli prowadziłeś już własną firmę, ale nie odniosła ona sukcesu i chcesz teraz spróbować jako franczyzobiorca, to fakt, że posiadasz doświadczenie w określonej branży może być dla Ciebie zarówno zaletą, jak i wadą. Doświadczenie może okazać się wadą, jeżeli bierzesz franczyzę w tej samej branży, w jakiej poprzednio działałeś. Chodzi o to, że prawdopodobnie masz już swoje nawyki i sposoby postępowania. W systemie franczyzowym będziesz musiał się dostosować się do koncepcji franczyzodawcy, co jednocześnie oznacza też, że będziesz musiał pozbyć się starych przyzwyczajeń. Doświadczenie może być również dla Ciebie zaletą, ponieważ w niektórych branżach franczyzodawcy go wymagają - na przykład doświadczenie będzie zaletą, jeżeli planujesz rozpoczęcie franczyzowej działalności bankowej, ponieważ w tej branży bardzo często wymagane jest doświadczenie w finansach.
  • własna praca - w żadnym wypadku przy rozkręcaniu biznesu nie możesz od razu poddać się „syndromowi szefa”. Niektórzy franczyzobiorcy uważają, że skoro mają gotowy przepis na biznes i pracownika to nie muszą nic robić, a mogą jedynie wydawać pieniądze. Takie myślenie jest błędne i nie doprowadza do sukcesu. Własny biznes to ciężka praca, a w szczególności na początku kiedy interes dopiero się rozkręca.
  • cierpliwość i stalowe nerwy - początki biznesu są trudne, nawet wtedy gdy zaczynasz na zasadach franczyzy. Jeżeli chcesz rozpocząć własną działalność, musisz być przygotowany na to, że już na początku spadnie na Ciebie odpowiedzialność oraz dużo nowych zadań związanych z samozatrudnieniem. Poza tym jako franczyzobiorca musisz być również przygotowany na to, że na początku możesz też ponieść straty. Dlatego musisz cierpliwie czekać aż sytuacja Twojej firmy się ustabilizuje i nie dać się ponieść emocjom w razie niepowodzeń.
  • umiejętność dostosowania się do narzuconych zasad - umowa franczyzowa zobowiązuje między innymi do przestrzegania zasad obowiązujących w sieci franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy. Prowadząc firmę we franczyzie, będziesz musiał dostosować się do standardów narzuconych przez franczyzodawcę. Problemy z przestrzeganiem zasad mają najczęściej Ci przedsiębiorcy, którzy współpracują z innym przedsiębiorcą już jakiś czas i zaczęli odnosić sukcesy. Zaczynają oni wtedy myśleć, że to wyłącznie ich zasługa i próbują modyfikować i wprowadzać nowe standardy, zapominając o zasadach obowiązujących w całej sieci. Należy pamiętać, że taka samowola może skutkować przewidzianymi w umowie karami.
  • samodzielność w podejmowaniu decyzji - będąc franczyzodawcą, musisz nauczyć się samodzielnie podejmować decyzje. Ważne jest, żeby nie ulegać „dobrym radom” innych osób, na przykład małżonka czy przyjaciół. Oczywiście wsparcie rodziny w prowadzeniu firmy będzie dla Ciebie ważne, ale musisz rozróżnić wsparcie od wtrącania się w sprawy firmy. To samo dotyczy przyjaciół, którzy będą chcieli Ci doradzać twierdząc, że są specjalistami. Pamiętaj, że to Ty ponosisz odpowiedzialność za swoją działalność. Dlatego dla osoby, która ma problemy z samodzielnym podejmowaniem decyzji i łatwo ulega wpływom, bycie franczyzobiorcą nie będzie dobrym pomysłem.
  • zaangażowanie w prowadzeniu firmy - system franczyzowy odznacza się tym, że franczyzobiorca może liczyć na pomoc franczyzodawcy. Jednak niektórzy przedsiębiorcy uważają, że franczyzodawca powinien robić na co dzień więcej niż przewiduje to umowa. Takie myślenie jest błędne, ponieważ formalnie jest to Twoja firma, którą prowadzisz jedynie pod marką innego przedsiębiorcy. Oznacza to, że prowadzenie firmy jest Twoim głównym obowiązkiem i nie może Cię w tym wyręczać franczyzodawca. Musisz również mieć świadomość, że to ile zarobisz zależeć będzie od tego, jak będzie szedł Ci biznes.
  • posiadanie odpowiednich zdolności - to jakich zdolności będziesz potrzebował jako franczyzobiorca, zależeć będzie od tego, w jakiej branży chcesz rozpocząć działalność. W każdej dziedzinie będą potrzebne inne umiejętności, dlatego zanim zdecydujesz, w co chcesz wejść, zastanów się czy poradzisz sobie ze specyficznymi zadaniami w danej branży. Na przykład, jeżeli system franczyzowy poszukuje franczyzobiorców, będących aktywnymi sprzedawcami, będziesz musiał się zastanowić, czy takie zajęcie jest dla Ciebie odpowiednie.

Wszystkie powyżej wymienione cechy pomogą Ci podjąć decyzję o wejściu do systemu franczyzowego. Cechy te dotyczą nie tylko franczyzobiorców, ale mogą być również przydatne osobom, które chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą. Przeanalizowanie, czy posiadasz cechy, którymi powinien odznaczać się franczyzobiorca pomoże Ci sprawdzić, czy nadajesz się do prowadzenia swojego biznesu.

W jakie pułapki może wpaść franczyzobiorca?

Coraz więcej znanych firm oferuje współpracę na zasadach franczyzy, która cieszy się dużym powodzeniem wśród osób chcących założyć własną działalność. Sprawdzony pomysł na biznes nie zawsze jest jednak gwarancją sukcesu, a na franczyzobiorcę mogą czyhać różne pułapki.

Brak pomocy od franczyzodawcy

Zaletą, którą przeważa w decyzji o wejściu do sieci franczyzowej jest rozkręcenie biznesu na podstawie gotowego konspektu, przygotowanego przez franczyzodawcę na podstawie jego wiedzy i doświadczenia. Z tego powodu warto, więc sprawdzić, na ile Twój potencjalny franczyzodawca będzie w stanie Ci w przyszłości pomóc. Aby się tego dowiedzieć, sprawdź czy prowadzi on własne punkty oraz w jakiej skali. Jest to ważne, ponieważ będziesz działał według modelu biznesowego, który ma być skuteczny i sprawdzony. Skoro Twój partner prowadzi swoje placówki, to znaczy, że Twoja działalność również ma szanse na powodzenie, a w razie problemów będzie on mógł Ci pomóc dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu.

Zbyt duża konkurencja na tym samym rynku

Konkurencja z innymi markami to normalna sprawa, w końcu na tym opiera się rynek. Ale konkurencja w ramach tej samej sieci franczyzowej to już przesada. Dlatego umowa franczyzowa powinna zapewniać wyłączność na danym terenie, czyli gwarancja, że na określonym terenie nie powstaną następne punkty tej samej sieci. Również franczyzodawca powinien zadbać o to, aby jego punkty nie powstały zbyt blisko siebie. Oczywiście im więcej jego placówek tym lepiej, ale zbyt gęste ich ulokowanie może spowodować, że każda z nich będzie miała mniejsze zyski, co już będzie niekorzystne dla franczyzodawcy.

Odpowiednia forma opodatkowania

Mimo tego że działasz pod cudzym szyldem, to dalej jesteś przedsiębiorcą. Oznacza to, że to Ty wybierasz, w jaki sposób będziesz się rozliczał z podatków. Dlatego też musisz zastanowić się, jaka forma opodatkowania będzie dla Ciebie najbardziej korzystna - na zasadach ogólnych, podatek liniowy czy ryczałt. Ważnym elementem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze formy opodatkowania jest wysokość dochodu, jaki możesz osiągnąć.

Zbyt mała promocja

Jako franczyzobiorca nie masz wpływu na reklamę produktów oferowanych przez sieć ani na rozpoznawalność marki wśród konsumentów. To od franczyzodawcy zależy jak będzie promował swoją sieć. Więc zanim zdecydujesz się wejść we franczyzowy biznes, sprawdź na ile rozpoznawalna jest marka, pod którą chcesz działać. Jest to ważne, ponieważ błędy franczyzodawcy odbijają się na wszystkich franczyzobiorcach i przez to możesz nie osiągać oczekiwanych zysków.

Ograniczenie samodzielności

Działalność oparta na franczyzie nie będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które lubią samodzielność. W takim biznesie musisz liczyć się z koniecznością podporządkowania się pod reguły, obowiązujące w całej sieci. Mimo tego, że wielu franczyzobiorcom wydaje się, że będą oni mogli zmodyfikować standardy, to w praktyce sukcesy odnoszą te placówki, które sztywno trzymają się reguł.

Zła kondycja finansowa franczyzodawcy

Przed zawarciem umowy franczyzowej warto sprawdzić w jakiej kondycji finansowej jest Twój potencjalny franczyzodawca. Chodzi o to, że w przypadku słabych wyników może dojść do upadłości lub restrukturyzacji przedsiębiorstwa Twojego partnera, a to będzie miało wpływ na Twoją dalszą działalność - przede wszystkim, dojdzie wtedy do zmiany umowy franczyzowej.

Nieodpowiednia grupa docelowa

Grupa docelowa to jeden z podstawowych czynników, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze franczyzy. Aby Twój lokal odniósł sukces musisz wpasować swoje usługi w miejsce, w którym chcesz go prowadzić. Na przykład w miejscowości, w której większość mieszkańców to ludzie powyżej 50 roku życia, na produkty dla młodych nie będzie popytu.

Lenistwo

Skorzystanie z czyjegoś pomysłu na biznes nie oznacza, że dostaniesz w pakiecie sukces. Żeby osiągnąć sukces będziesz musiał włożyć w to swoją pracę. To Ty walczysz o to, żeby działalność przynosiła zyski i Ty odpowiadasz za podejmowane w niej decyzje. Bez własnej pracy i kontroli nad firmą nie będziesz w stanie prowadzić prawidłowo firmy.

Plusy i minusy bycia franczyzobiorcą

PLUSY MINUSY
  • działanie pod znaną marką,
  • wsparcie ze strony franczyzodawcy podczas otwarcia biznesu,
  • pomoc franczyzodawcy przy wyborze lokalu i jego aranżacji,
  • otrzymanie know-how,
  • wsparcie promocyjno-reklamowe,
  • dość niski koszt rozpoczęcia działalności.
  • nie masz możliwości rozwinięcia swojej marki,
  • działanie w określonych ramach,
  • wyjście z franczyzy oznacza, że nie masz nic prócz doświadczenia,
  • dzielisz się zyskiem,
  • upadek franczyzodawcy ma wpływ na Twoją działalność.
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: