Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Split payment w pigułce

Ostatnia aktualizacja: 2017-11-10  |  Średni czas czytania: 01:59
Artykuł promowany
Jednym z wyzwań dla osób zarządzających finansami w przedsiębiorstwach są liczne zmiany przepisów podatkowych. Wiosną 2018 roku firmy czeka kolejna zmiana - wprowadzenie mechanizmu split payment. Co warto o nim wiedzieć?


Split payment – co to jest?

Split payment to angielskie sformułowanie funkcjonujące w finansach, które oznacza metodę podzielonej płatności. Jest to rozwiązanie stosowane już w kilku krajach europejskich, dodatkowo rekomendowane przez instytucje Unii Europejskiej. Jego głównym zadaniem jest  uszczelnienie systemu podatkowego w danym kraju. Wprowadzenie metody podzielonej płatności ma przynieść zyski dla Skarbu Państwa już w drugim roku od wprowadzenia i jednocześnie ułatwić życie przedsiębiorcom.

Mechanizm split payment całkowicie zmienia sposób płatności przelewowych pomiędzy podmiotami na rynku. Obecnie opłacenie faktury polega na przesłaniu wartości brutto z konta odbiorcy na rachunek dostawcy. Ten drugi musi z kolei samodzielnie odprowadzić od tej sumy podatek VAT do organów skarbowych. Split payment wprowadzi podział płatności za towar czy usługę na dwie części. Zgodnie z nowym mechanizmem wartość netto trafiać będzie w dalszym ciągu bezpośrednio na konto dostawcy, z kolei kwota podatku VAT przelewana będzie na osobne subkonto VAT. Co ważne, środki zebrane na danym subkoncie będzie można przeznaczyć jedynie na opłacenie należnego VAT-u fiskusowi czy też innemu podmiotowi. Ewentualne przelanie pieniędzy z konta „vatowskiego” na normalne będzie mogło też nastąpić na wniosek właściciela po otrzymaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego  – mówi Tomasz Kusiak, SAP Expert Consultant z firmy itelligence.

Split payment – założenia ustawy

Najważniejszą informacją dla każdego płatnika jest fakt, że zmiana przepisów o podatku VAT ma wejść w życie od 1 kwietnia 2018 roku. Obecnie trudno przypuszczać, by mogły nastąpić poważniejsze zmiany jej brzmienia, ustawa trafiła już bowiem pod obrady Sejmu. Najprawdopodobniej korzystanie z metody split payment ma być dla płatników w pełni dobrowolne. Można jednak przypuszczać, że za kilka lat stanie się obowiązkiem - podobnie do przepisów dotyczących jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Warto przy tym podkreślić, że ustawodawca stara się, by podmioty płacące VAT aktywnie wprowadzały podzieloną płatność do swojej rzeczywistości biznesowej. Przede wszystkim przepisy zabraniają pobierania dodatkowych opłat przez banki za konto na podatek VAT, a koszt przelewów „podzielonych” nie może być wyższy niż tradycyjnych. Dodatkowo płatnicy korzystający ze split payment nie będą podlegać przepisom o solidarnej odpowiedzialności czy też sankcji VAT-owskiej. Kolejną zaletą dla przedsiębiorców ma być również możliwość otrzymania zwrotu podatku na konto VAT w terminie maksymalnie do 25 dni.

Split payment a systemy informatyczne

Od początku dyskusji na temat wprowadzenia metody podzielonej płatności bardzo dużo uwagi poświęcano zagadnieniom technicznym i wsparciu informatycznemu w tym obszarze.

Zmiana przepisów prawnych, które wymagają aktualizacji i dostosowania systemów informatycznych do aktualnego porządku prawnego to dla przedsiębiorców dwojakie wyzwanie - biznesowe i kosztowe. Na szczęście w przypadku split payment mamy dobre informacje dla przedsiębiorców. Według założeń ustawy konto na podatek VAT ma być uruchamiane przez banki za darmo. Nieco inaczej wygląda sytuacja oprogramowania IT używanego przez poszczególne podmioty. W tym przypadku warto już dziś skontaktować się z dostawcą posiadanych systemów celem zdobycia informacji o koniecznych zmianach w wykorzystywanych rozwiązaniach informatycznych. W itelligence, jako że jesteśmy wyspecjalizowanym dostawcą usług SAP i outsourcingu, już pracujemy nad dostosowaniem systemów  naszych klientów do planowanych zmian prawnych – dodaje Tomasz Kusiak, SAP Expert Consultant z firmy itelligence.

Metoda split payment to jeden z ciekawszych sposobów fiskusa na uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Na pewno warto pomyśleć o skorzystaniu z tego rozwiązania, jednocześnie pamiętając, by samemu się do jego wprowadzenia odpowiednio przygotować!

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości
Onet. Mój Biznes + bonus

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2017 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.