Bezpieczna nazwa, czyli jak ochronić nazwę firmy?
Tworząc nazwę działalności gospodarczej warto zadbać, by nazwa ta była bezpieczna. Z jednej strony chodzi o to, aby nie naruszać praw innych przedsiębiorców na rynku, z drugiej zaś zapewnić taką ochronę nazwy firmy, by nie stać się ofiarą aktów nieuczciwej konkurencji w przyszłości. Sprawa wydaje się tym bardziej skomplikowana, że na rynku istnieje niezliczona ilość przedsiębiorstw zarówno w naszym kraju jak i poza jego granicami. A ile przedsiębiorstw, tyle ich oznaczeń.
Analiza prawna dobrej nazwy firmy
Zanim zdecydujemy się umieścić nową nazwę firmy na wszystkich materiałach i dokumentach firmowych warto sprawdzić, czy możemy jej swobodnie używać.Obecnie jest to znacznie łatwiejsze, ze względu na dostępne systemy łączące bazy znaków towarowych zarejestrowanych w większości krajów świata. Jeśli planujesz działać na rynkach zagranicznych musisz być pewien, że nazwa, której używasz nie będzie kolidowała z innymi już istniejącymi na docelowym rynku.
Jeżeli jesteś zorientowany w prawie własności przemysłowej, możesz dokonać analizy, rejestracji i monitoringu samodzielnie. Jeżeli jednak nie znasz aktualnych przepisów i zasad rejestracji znaków towarowych w Polsce i na świecie, warto rozważyć zlecenie rejestracji nazwy firmy rzecznikowi patentowemu lub firmie, która profesjonalnie zajmuje się tworzeniem dobrych i bezpiecznych nazw. Profesjonalne agencje namingowe (a jest ich w Polsce zaledwie kilka) współpracują z rzecznikami patentowymi, z Urzędem Patentowym, oraz prawnikami zajmującymi się ochroną własności intelektualnej. Agencja przygotuje dla Ciebie raport o możliwości rejestracji i ochrony Twojej nazwy. Jeżeli zechcesz, możesz skorzystać z usługi, dzięki której będziesz informowany o każdej pojawiajacej się możliwości naruszenia Twojego prawa do znaku. Możesz zlecić takiej agencji również kompleksowe zestawienie usług stworzenia nazwy, zastrzeżenie znaku, analizę i monitoring tego, czy inne podmioty nie zgłaszają znaków podobnych lub identycznych do Twojego - dzięki temu otrzymasz kompleksową usługę w jednym miejscu a w razie potrzeby, w porę zareagujesz na łamanie Twojego prawa (np. poprzez wniesienie sprzeciwu do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej.
Informacje, jakie możesz uzyskać dzięki analizie prawnej nazwy firmy to m. in.:
- czy nazwa firmy nie jest używana przez inny podmiot tej samej branży,
- czy możemy używać danego oznaczenia i nie jest on np. słowem powszechnie używanym lub zbyt ogólnym,
- w jakich klasach towarowych możliwa jest rejestracja znaku,
- jakie wymogi prawne pojawiają się, jeśli chodzi o obligatoryjne elementy nazwy firmy.
Dzięki analizie prawnej będziesz pewny, że nikt w przyszłości nie będzie miał prawa odebrać Tobie silnej marki, powołując się na jakaś wadę prawną.
Analiza językowa nazwy działalności gospodarczej
Kolejnym niezbędnym elementem, przy tworzeniu dobrej nazwy dla firmy jest analiza językowa (lingwistyczna). Jest ona istotna szczególnie dla przedsiębiorstw, które planują działać nie tylko na rynku krajowym, ale i poza granicami naszego Państwa. Jednym z elementów, składających się na analizę językową, jest oczywiście poprawność językowa. Wszelkie lapsusy (nawet zamierzone) są bardzo źle widziane przez potencjalnych kontrahentów i mogą być rozumiane jako nierzetelność ze strony przedsiębiorstwa. Jeżeli po za poprawnością ortograficzną, zgadza się również stylistyka nazwy, dobrze jest sprawdzić, czy jej brzmienie lub zapis nie oznacza w innych państwach czegoś niepożądanego.
Przykładowo:
Dużo kłopotów mieli producenci samochodów wprowadzający swoje produkty na rynek Hiszpański (lub ogólniej, hiszpańskojęzyczny - językiem tym mówi ponad pół miliarda ludzi na świecie). Mazda LaPuta oznacza kobietę lekkich obyczajów, Mitsubishi Pajero - onanistę, Nissan Moco - osobę notorycznie dłubiącą w nosie a Chevrolet Nova - jako dwa słowa (no-va) oznacza po prostu "nie jeździ", zaś Opel Ascona – oznacza, ni mniej ni więcej, tylko damskie narządy płciowe...
Wchodząc na rynek gdzie nazwa naszej firmy lub produktu przez negatywne skojarzenia nie będzie miała prawa przyjąć się dobrze wśród klientów, może spowodować, że stracimy dużo czasu i pieniądzy na wejście rynek, uzyskując przy tym bardzo mały efekt.
Zdolność odróżniająca a ochrona znaku towarowego
Dobra nazwa firmy, po spełnieniu pewnych warunków, narzuconych przez przepisy prawne może być objęta ochroną prawną na znak towarowy. Kiedy zadbamy już o to, by nazwa naszej działalności gospodarczej nie uderzała w prawa innych uczestników obrotu gospodarczego, to możemy starać się o dodatkową ochronę nazwy firmy. W razie potrzeby, o wiele skuteczniej wyegzekwujemy nasze prawa, broniąc się przed skutkami czynów nieuczciwej konkurencji. Taką ochronę znaku towarowego uzyskać możemy na terenie Polski (Krajowy Znak Towarowy), Unii Europejskiej (Znak Towarowy Unii Europejskiej) lub znacznej części państw Świata (Miedzynarodowy Znak Towarowym). Aby znak towarowy otrzymał ochronę prawną musi charakteryzować się tzw. zdolność odróżniającą [znaku towarowego]. Oznacza to, że wybrana nazwa firmy musi być niepowtarzalna nie może być wcześniej zastrzeżona przez inny podmiot, powinna być zgodna z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi oraz z zasadami współżycia społecznego. Jeżeli konkretny rejestrator zastrzeżonych znaków towarowych wyda decyzję o możliwości rejestracji, to po uiszczeniu odpowiedniej opłaty nasza nazwa firmy będzie prawnie chroniona na określonym terenie, przez okres 10 lat (z możliwością przełużenia tego okresu o kolejną dekadę).
Więcej na temat rejestracji znaku towarowego znajdziesz w artykule: Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy oraz domeny internetowej
oraz na stronie: https://zastrzezone.pl/.
Dobra nazwa firmy, to nie tylko chwytliwa, ale również bezpieczna nazwa, o czym niestety wielu przedsiębiorców zapomina. Odpowiednio stworzone oznaczenie przedsiębiorstwa stanowi gwarancję tego, że w razie potrzeby, skutecznie ochronimy nasz znak towarowy przed ewentualnymi jego naruszeniami. Jeżeli nie chcesz stać się ofiarą na rynku, koniecznie zastosuj się do powyższych zasad, promuj nazwę firmy i stań się faktycznym właścicielem silnej marki!
Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!
Zapytaj eksperta
Zadzwoń: 883 222 282
Marcin Setlak
prawnik
Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
Oceń ten artykuł: