Jak przeprowadzić poprawnie analizę SWOT?
Metoda SWOT - o co chodzi?
W ramach takiego badania brane są pod uwagę cztery zmienne, decydujące o konkurencyjności przedsiębiorstwa. Sama nazwa tej metody pochodzi od pierwszych liter anglojęzycznych nazw czynników, jakie są brane pod uwagę:
- S = Strengths - czyli mocne strony
- W = Weaknesses - czyli słabe strony
- O = Opportunities - czyli możliwości
- T = Threats - czyli zagrożenia
Punkty dotyczące mocnych oraz słabych stron danej organizacji dotyczą wnętrza organizacji. Z kolei “możliwości” oraz “zagrożenia” dotyczą raczej ogólnej sytuacji, w której znajduje się organizacja. W tym wypadku brane są pod uwagę przede wszystkim czynniki zewnętrzne.
- Analiza strategiczna SWOT/TOWS dla firmy
Przeczytaj również:
- Jak napisać biznesplan?
- Jak napisać plan marketingowy?
- Jak sporządzić plan finansowy?
Mocne strony przedsiębiorstwa - czyli co?
Chodzi po prostu o najważniejsze atuty, które posiada dana firma. Należeć do nich mogą choćby:
- Duże środki finansowe
- Szybka realizacja zamówień
- Unikatowy w skali rynku produkt
- Atrakcyjne ceny
Warto pamiętać o tym, że mocne strony przedsiębiorstwa w dużej mierze zależą od branży, ale także sytuacji rynkowej. Przykładowo, mocną stroną polskiego przedsiębiorstwa planującego eksport produktów do Niemiec mogą być konkurencyjne ceny.
Ile mocnych stron powinno mieć przedsiębiorstwo? Idealny zakres to od 3 do 9. Warto przy tym pamiętać, że każdy z czynników należy analizować oddzielnie. Jedna mocna strona nie powinna wynikać z drugiej - dla rzetelnej oceny możliwości biznesu, atuty muszą być od siebie niezależne.
Słabe strony przedsiębiorstwa - o co chodzi?
To wszystkie czynniki, które potencjalnie mogą uniemożliwić osiągnięcie sukcesu. Może to być nieznajomość konkretnego segmentu rynku u właściciela biznesu. Albo słabe opinie o marce wśród klientów. Słowem - wszystkie te mankamenty, które mogą doprowadzić do porażki.
Analiza SWOT - możliwości i zagrożenia
Wewnętrzna sytuacja przedsiębiorstwa to jedno. O sukcesie na rynku decydują także różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, niezależne od biznesu. W tym punkcie brane są pod uwagę zarówno aktualne szanse, jak również czynniki, które mogą wystąpić w przyszłości - na przykład, pojawienie się mody na konkretny produkt czy usługę.
W tym samym kontekście analizować trzeba również potencjalne zagrożenia. Przykładowo, dla firmy, która oferuje wyposażenie dla warsztatów samochodowych w segmencie budżetowym, ryzykowne może być pojawienie się tańszej konkurencji z Dalekiego Wschodu. Lub zmiany w prawie.
Metoda SWOT - budowanie strategii
Znamy już czynniki, które mogą ułatwić sukces przedsiębiorstwa lub go uniemożliwić. Powstaje jednak pytanie - w jaki sposób należy je oceniać? To właśnie teraz odpowiemy na pytania:
- Czy ryzyko niekorzystnych dla firmy zmian prawnych przekreśla sens wejścia w dany segment rynku?
- Czy niska cena wystarczy, aby przekonać do siebie klientów?
- Czy mocne strony będą ważniejsze od potencjalnych zagrożeń?
To tylko przykładowe pytania, jakie powinien zadać sobie każdy właściciel biznesu. Odpowiedź na nie daje mniej lub bardziej pełny obraz potencjalnych szans w wybranym segmencie rynku. Rozwiązania powyższych problemów pozwolą na stworzenie strategii rozwoju oraz promocji biznesu.
Warto przy tym wspomnieć, że analiza SWOT przewiduje cztery różne metody działania:
- Strategia agresywna
- Strategia obronna
- Strategia konserwatywna
- Strategia konkurencyjna
Poniżej omawiamy każdą z nich:
Strategia agresywna - jak to działa?
To filozofia działań, które oparte są o rozwój i ekspansję na rynku. W ramach tej taktyki wykorzystuje się wszystkie dostępne szanse, korzystając przy tym z mocnych stron firmy. Potencjalne szanse rozwoju potęgowane są przez mocne strony firmy.
Strategia obronna - na czym polega?
To działania, które podejmuje się w sytuacji zagrożenia egzystencji firmy. Dzieje się tak, gdy wady (weaknesses) firmy są dodatkowo zwiększane przez zewnętrzne zagrożenia. W ramach tej strategii, biznes nie rozwija się, a jedynie dokonuje wszelkich, aby nie zbankrutować oraz by utrzymać się na rynku.
Strategia konserwatywna - jak jest realizowana?
To działania, w ramach których zagrożenia niwelowane są przez mocne strony biznesu. Przykład - różnorodność oferty firmy pozwala na utrzymanie się w przypadku braku popytu na konkretny asortyment. Inny przykład - posiadanie rezerw finansowych, które umożliwiają spokojne przeczekanie w okresie kryzysu.
Strategia konkurencyjna - o co chodzi?
To taka filozofia prowadzenia biznesu, która pozwala na eliminację wszelkich słabych punktów. Właściciel biznesu korzysta z każdej nadarzającej się szansy, a nawet jeżeli jakiekolwiek słabości uniemożliwiają osiągnięcie sukcesu, to możliwie szybko je eliminuje. Przykłady - zdobycie pieniędzy na inwestycję w maszyny produkcyjne, które pozwalają na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Przykładowa analiza SWOT
Poniżej przykładowa analiza mocnych i słabych stron polskiej firmy produkującej architekturę ogrodową i planującej sprzedaż swoich produktów w Niemczech.
Strength:
- Wysokie standardy jakościowe
- Konkurencyjne dla danego rynku ceny
- Własny dział R&D
- Wykwalifikowani pracownicy, z szeroką wiedzą branżową
Weaknesses:
- Brak działu marketingu
- Nieznajomość marki wśród potencjalnych klientów
- Brak montażystów na miejscu
Opportunities:
- Dobra opinia Niemców na temat polskiego drewna
Threats:
- Zwiększenie się konkurencji
- Zmiany prawne, wymagające dostosowania produktów do niemieckich norm
- Wzrost kosztów promocji produktów w Internecie (np. Zmiany stawek na Ebay/Amazon czy Google Ads)
- Kryzys finansowy w Niemczech
- Wahania kursu euro
Co daje analiza SWOT?
Metoda SWOT pozwala na określenie plusów i minusów przedsiębiorstwa. Pomaga również w przewidzeniu ewentualnych trudności które mogą wystąpić na rynku, jak również szans, jakie pomogą biznesowi w ekspansji.
Algorytm SWOT często jest krytykowany za banalność wniosków, do których powstania prowadzi. Owszem, na pierwszy rzut oka wyniki analizy SWOT mogą wydawać się oczywiste. Warto jednak wiedzieć, że dogłębnie przeprowadzona analiza SWOT pozwala na zebranie najbardziej istotnych czynników, które mogą zdecydować o sukcesie/porażce biznesu.
Daje solidne podstawy do stworzenia strategii, która odniesie sukces. Świadomość słabości lub mocnych stron biznesu to pierwszy krok do jego rozwoju. Głębsza analiza SWOT pozwala na tworzenie połączeń - słabe + mocne strony + szanse + zagrożenia.
Rezultat analityczny, uzyskany po badaniach wykonanych przez kompetentną firmę doradczą, pozwala na poprawne oszacowanie ryzyka oraz potencjalnego sukcesu. A to kluczowe czynniki dla rozwoju biznesu.
Jak przeprowadzić analizę SWOT?
Najbezpieczniej powierzyć to firmie doradczej. Dla właściciela biznesu przeprowadzenie analizy tego rodzaju może być zbyt czasochłonnym zadaniem. Zbyt wiele jest bowiem czynników, które należy tu wziąć pod uwagę. Ponadto, zewnętrzna pomoc w przeprowadzeniu badań metodą SWOT to także szansa na znacznie szersze spojrzenie na problem strategii.
To nie właściciel firmy ma przeprowadzać analizę SWOT!
Właścicielowi biznesu często brakuje dystansu do prowadzonej działalności. Może nie widzieć zagrożeń, które potencjalnie są w stanie źle wpłynąć na kondycję jego firmy. Oddając ocenę szans i wad firmie zewnętrznej zyskuje przynajmniej obiektywną ocenę. Taka wiedza pozwala na obranie prawidłowej strategii.
Artykuł napisany we współpracy z firmą Conquest.pl: www.conquest.pl
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: