Strategia marketingowa i strategia marki - trudna sztuka wyboru
Precyzyjne określenie strategii marki oraz wybranie strategii marketingowej, które będzie realizowała firma, nie jest łatwe. Przyjrzyjmy się etapom tworzenia tych dwóch strategii, czynnikom, które należy wziąć przy tym pod uwagę i zastanówmy się, co dzięki nim firma może zyskać.
Jak wybrać strategię marketingową?
Strategia marketingowa jest procesem mającym na celu wypromowanie danego produktu lub usługi oraz osiągnięcie trwałej przewagi nad konkurencją. W efekcie firma ma zwiększyć sprzedaż i zyski.Aby wyznaczyć odpowiednią strategię marketingową, trzeba dobrze przeanalizować sytuację firmy i jej potrzeby. Warto zatem najpierw m.in. określić misję firmy i jej cele, określić grupę docelową, do której chce ona trafić ze swoim produktem bądź usługą, zbadać popyt rynkowy, wybrać kanały dystrybucji produktu, uwzględnić metody bezpośrednich konkurentów, zaplanować działania promocyjne. Wybierając strategię marketingową, należy zastanowić się też, czy firma dysponuje wystarczającymi środkami, kompetencjami pracowników i innymi niezbędnymi atutami pozwalającymi na jej realizację.
Rodzaje strategii marketingowych
Istnieje wiele klasyfikacji strategii marketingowych. Najczęstsze podziały uwzględniają takie czynniki jak czas, relacje między rynkiem a produktem, konkurencyjność, udział przedsiębiorstwa w rynku i oddziaływanie na nabywców. Do najpopularniejszych strategii można zaliczyć strategie rynkowe, wśród których wyróżniamy m.in. specjalizację (koncentrację na jednym rynku), dywersyfikację (działania na kilku rynkach), nastawienie na niszę (skupienie się na mniej popularnych rynkach), strategię pierwszego na rynku (proponowania nowości) czy kierowania się trendami. Są także strategie produktowe, czyli m.in. ograniczonego asortymentu (proponowanie produktów konkretnemu rynkowi), pełnego asortymentu (oferowanie szerokiej gamy produktów i usług), rozszerzania linii produktów, uzupełnienia linii i oczyszczenia linii (czyli usunięcia z oferty produktów, na które już nie ma popytu). Kolejnym typem strategii są strategie dystrybucji, uwzględniające różne sposoby dostarczania produktu klientom, takie jak ograniczenie się do jednego kanału sprzedaży, korzystanie z różnych kanałów, zapewnienie jak najszerszej dostępności produktu czy też stworzenie własnej sieci dystrybucji.
Niezależnie od rodzaju strategii marketingowej, jej istotnym celem jest powstanie planu marketingowego ze szczegółowym harmonogramem. Plan taki ma odpowiedzieć na pytania: co, jak, kiedy i za ile zamierzamy zrobić. Aby skutecznie realizować zadania, jakie wyznaczymy firmie za pomocą strategii, należy mieć odpowiednie środki finansowe. Dlatego gdy już wybierzemy konkretny rodzaj strategii, konieczne jest przygotowanie budżetu marketingowego, uwzględniającego działania marketingowe i źródła promocji.
Jak stworzyć strategię marki?
Nie mniej ważna niż odpowiednio dobrana strategia marketingowa jest strategia marki, na którą składają się działania służące wprowadzeniu na rynek marki i jej utrzymaniu na nim, realizacji zaplanowanych celów związanych z jej rozwojem, a także działania budujące rozpoznawalność marki. Dobrze przygotowana strategia precyzuje osobowość marki, jej cechy i wartości, uwidacznia je za pomocą identyfikacji wizualnej, jest też spójna z obraną przez firmę strategią marketingową oraz z misją i celami przedsiębiorstwa. Określając strategię marki, należy się zastanowić, do jakiej grupy docelowej chcemy trafić – kierowanie produktów do wszystkich tylko teoretycznie jest dobrym pomysłem. W rzeczywistości dużo większe szanse powodzenia mamy, jeśli skupimy się na jednej, konkretnej grupie odbiorców i z myślą o nich przygotujemy kampanię reklamową i identyfikację produktu/usługi. Pomóc może wyobrażenie sobie swojego idealnego klienta. Następnie należy wyznaczyć kategorię, w której będzie się mieścił nasz produkt, a więc precyzyjnie określić, co sprzedajemy. W kolejnym punkcie powinniśmy określić to, co nas odróżnia od konkurencji (w tym celu przeprowadzamy jej szczegółową analizę) i co jest wartością dodaną naszej firmy. Konieczne będzie prześledzenie bieżących trendów i ukierunkowanie na nie naszego produktu, przyda się także spojrzenie bardziej perspektywiczne, pomagające przewidzieć, co będzie na czasie w niedalekiej przyszłości.
Rodzaje strategii marki
Eksperci wyróżniają kilka typów strategii marki, dlatego podobnie jak przy wyborze strategii marketingowej, trzeba się dobrze zastanowić, co będzie najlepsze dla naszej firmy. Pierwszym typem jest strategia marki indywidualnej, według którejprodukty lub usługi mają różne ceny, zastosowania i są różnej jakości, a na rynek są wprowadzane pod osobnymi markami, indywidualnie promowanymi. Oczywiście wymaga to inwestowania dużych środków w reklamę, gdyż każdą markę musimy promować osobno, ale za to pozwala na osiągnięcie dużej przewagi konkurencyjnej. Strategia marki rodzinnejdla odmiany polega na tym, że wszystkie produkty lub usługi mają taką samą nazwę, a promuje się całą linię produktów, dzięki czemu szybko można zbudować rozpoznawalność marki. Strategia ta sprawdza się w przypadku firm, których produkty są do siebie zbliżone pod względem jakościowym, cenowym czy zastosowania. Kolejnym rodzajem strategii jest strategia wielomarkowa– firma ma w ofercie rodziny marek, z których każda skierowana jest do innej grupy docelowej. Zaletą tej strategii jest to, że ewentualny negatywny odbiór jednej z rodzin produktów nie wpływa na pozostałe rodziny. Możemy też zdecydować się na strategię marek łączonych, a więcpołączenie strategii marek indywidualnych i rodzinnych. Grupa podobnych do siebie artykułów jest wtedy sprzedawana pod nazwą marki rodzinnej, ale pojedynczy produkt nie jest związany z pozostałymi pod względem przeznaczenia, ma oddzielną nazwę marki. Pozwala to na dotarcie do różnych grup docelowych, ale wymaga zaangażowania większych środków w promocję. Z kolei ze strategią rozszerzonej markimamy do czynienia wtedy, gdy do marki indywidualnej dodajemy nowe produkty, dzięki czemu otrzymujemy markę rodzinną, a także wtedy, gdy do marki indywidualnej lub rodzinnej dodawane są produkty niespokrewnione. Jest także strategia co-brandingu, zakładająca współpracę dwóch marek, mającą na celu zwiększenie ich zysków.
Wybór odpowiedniego rodzaju strategii marki najlepiej jest poprzedzić rzeczowymi rozmowami ze współpracownikami. Być może zwrócą oni naszą uwagę na istotne aspekty, o których sami byśmy nie pomyśleli. Spójna i solidnie opracowana strategia z pewnością z czasem zwiększy rozpoznawalność naszych produktów i korzystnie wpłynie na ich sprzedaż.
Wybór strategii dla firmy - kwestia indywidualna
To tylko krótki zarys tego, jak różnorodne mogą być strategie marketingowe i marki oraz jak różne kierunki działania mogą narzucać. Niezależnie od tego, na którą strategię się zdecydujemy, pamiętajmy, że jej wybór zawsze powinniśmy poprzedzić dogłębną analizą mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, a także rzetelnym rozeznaniem rynkowym. Tylko dobrze dopasowana do danej firmy i sytuacji na rynku strategia ma szansę powodzenia i pozwoli na realizację celów przedsiębiorstwa.
Artykuł powstał przy współpracy z Tango-Agencja Brandingowa.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: