6krokow.pl -

Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Jak założyć fundację?

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-13  |  Średni czas czytania: 06:18
Polska bezgotowkowa - konkurs
Fundacja to organizacja pozarządowa, która powoływana jest do celów gospodarczych. Prowadzenie własnej fundacji może być świetną alternatywą dla prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie dla tych osób, które prowadzić działalność charytatywną, artystyczną czy sportową. Jeżeli chcesz założyć fundację, ale nie wiesz jak, ten artykuł jest dla Ciebie.
Jak założyć fundację?

Co to jest fundacja i czym się zajmuje?

Fundacja to organizacja pozarządowa powołana w celach społecznych. Zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, fundacjach może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak:

  • ochrona zdrowia,
  • rozwój gospodarki i nauki,
  • oświata i wychowanie,
  • kultura i sztuka,
  • opieka i pomoc społeczna,
  • ochrona środowiska,
  • opieka nad zabytkami.

Poza wymienionymi celami, fundacja może realizować inne dowolne cele charytatywne lub społeczne albo gospodarczo użyteczne, ale pod warunkiem, że mają one charakter publiczny. Chcąc założyć fundację, musisz pamiętać, że nie może ona działać w celu zaspokojenia prywatnego, osobistego dobra fundatora ani żadnej innej osoby. W każdym przypadku fundacja ma służyć dobru ogólnemu. Charakterystyczną cechą fundacji jest niedochodowość celu, dla którego została ona ustanowiona.

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne, niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą. Siedziba fundacji powinna znajdować się na terytorium Polski.

Jak założyć fundację w sześciu krokach?

Od pomysłu na powołanie fundacji, do faktycznego rozpoczęcia jej działalności musisz przejść przez kilka etapów. Najważniejszymi krokami, które musisz podjąć do założenia własnej fundacji są:

  • ustalenie wysokości funduszu założycielskiego i ustanowienie aktu fundacyjnego
  • opracowanie statutu
  • zarejestrowanie fundacji w KRS

Oprócz tych kroków, do założenia fundacji musisz podjąć również wiele innych czynności. Poniżej przeczytasz o tym, jak założyć fundację w sześciu krokach.

Krok 1. Fundusz założycielski

Jako fundator fundacji, musisz określić cel tworzonej przez Ciebie fundacji, a także przeznaczyć na ten cel określony majątek. Majątek ten ma za zadanie umożliwienie wykonywania działań fundacji. Jest to tzw. fundusz założycielski, na który mogą składać się:

  • pieniądze - należy wówczas wskazać, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na realizację celu fundacji. Możesz to zrobić w walucie polskiej, jak i obcej (wtedy musisz określić jej równowartość w złotówkach według aktualnego kursu NBP)
  • papiery wartościowe - w takim przypadku musisz określić jakie to są papiery oraz podać ich cechy indywidualne, a dodatkowo określić wierzytelność, jaka z nich przysługuje
  • rzeczy ruchome i nieruchome oddane na własność fundacji - w przypadku nieruchomości należy podać numer księgi wieczystej

O wysokości funduszu założycielskiego decydujesz samodzielnie. Przepisy prawa nie określają minimalnej ani też maksymalnej wysokości funduszu założycielskiego. Dlatego też jego wysokość zależy przede wszystkim od tego, czy chcesz przez swoją fundację prowadzić działalność gospodarczą czy też nie. Przyjmuje się, że minimalna wysokość funduszu założycielskiego wynosi od 500 do 1 000 zł. Nie jest to jednak kwota ustawowo ustalona. Zdarza się, że fundatorzy ustanawiają niższe bądź wyższe kwoty i sądy rejestrują takie fundacje. Natomiast w przypadku, gdy fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, środki majątkowe nie mogą być mniejsze niż 1 000 zł - o czym stanowi już ustawa o fundacjach. Jednak z uwagi na to, że fundacja na działalność pożytku publicznego musi przeznaczyć co najmniej tyle samo, to jej fundusz założycielski musi wynosić minimalnie 2 000 zł.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Krok 2. Akt fundacyjny

Kiedy ustalisz już, w jakiej wysokości ma być fundusz założycielski, czas na akt fundacyjny. Akt fundacyjny to oświadczenie woli fundatora, które zmierza do ustanowienia fundacji, określając cel fundacji i majątek przeznaczony na realizację tego celu. Ustawa o fundacjach wymaga, aby oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji było złożone w formie aktu notarialnego. Akt notarialny może zostać sporządzony również za granicą. Ma on wówczas taką samą moc, jak złożony przed notariuszem w Polsce, ale pod warunkiem, że sporządzony został przez polskiego konsula i po uzyskaniu od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia.

Oświadczenie o ustanowieniu fundacji musi zawierać przede wszystkim:

  • cel lub cele powstania fundacji,
  • majątek przeznaczony na realizacje celów fundacji.

Jako fundator, w oświadczeniu możesz również wskazać właściwego ministra, który będzie sprawował nadzór nad fundacją. Dokonując wyboru, weź pod uwagę cele fundacji i wskaż tego ministra, który zajmuje się sprawami związanymi z celami Twojej fundacji.

Ustanawiając akt fundacyjny, zobowiązujesz się do przekazania określonego majątku na rzecz tworzonej przez Ciebie fundacji. Obowiązek ten musisz zrealizować po uzyskaniu przez fundację osobowości prawnej, czyli po dokonaniu wpisu w KRS. Do tego też czasu możesz odwołać akt fundacyjny.

Konto firmowe PKO BP

Krok 3. Statut fundacji

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach oraz jej statutu. Gdy dokonałeś już aktu fundacyjnego, czas na ustanowienie statutu fundacji. Zasadniczo statut fundacji ustanawia fundator. Określa się w nim:

  • nazwę fundacji - w statucie należy wpisać pełną nazwę fundacji. Jeżeli nazwa pojawiła się w akcie fundacyjnym, to w obu dokumentach musi być ona taka sama. Przepisy dotyczące fundacji nie wskazują na to, że nazwa ma się odróżniać od innych organizacji. Mimo to warto zadbać o to, aby tak było, ponieważ będzie łatwiejsza do zapamiętania dla potencjalnych darczyńców, a ponadto będzie łatwiej rozpoznać taką fundację. Jeżeli Twoja fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą, w jej nazwie musisz wskazać formę prawną organizacji, czyli „fundacja”.
  • siedzibę fundacji - w statucie musisz wpisać nazwę miejscowości, w której mieści się siedziba Twojej fundacji. Nie ma konieczności wpisywania pełnego adresu. Ponadto takie rozwiązanie jest niepraktyczne, ponieważ w razie zmiany adresu siedziby, będziesz musiał ponosić koszty zmian danych w KRS.
  • majątek fundacji - w tym miejscy wpisujesz wysokość funduszu założycielskiego, czyli konkretną kwotę. Jeżeli wkładem nie były pieniądze, a rzeczy, to wpisuje się ich wartość rynkową.
  • cele fundacji - informują o tym, po co została powołana fundacji.
  • formy i zakres działalności fundacji - w tym miejscu podajesz, w jaki sposób zamierzasz realizować statutowe cele fundacji. Podajesz konkretne działania, jakie chcesz podjąć, ale też ogólne idee. Możesz przykładowo wpisać, że fundacja realizuje swoje cele poprzez promowanie młodych twórców w kraju i za granicą albo przez prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych.
  • skład i organizację zarządu - fundacja musi mieć zarząd, czyli organ wykonawczy, który kieruje działalnością fundacji oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Zarząd stanowi jedyny obowiązkowy organ fundacji.
  • sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia zarządu i jego członków - zarząd najczęściej wybierany jest przez fundatora. W statucie możesz od razu określić osoby, które wejdą w skład pierwszego zarządu fundacji. Członkiem zarządu może zostać również fundator.

Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundację, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Możesz odstąpić od osobistego ustalenia statutu i upoważnić do jego ustalenia inną osobę fizyczną lub prawną.

Krok 4. Zarząd fundacji

Po ustaleniu statutu, czas na powołanie zarządu. Jest to jedyny obligatoryjny organ fundacji, który odpowiada za codzienne działanie fundacji. Fundator lub fundatorzy mogą wchodzić w skład zarządu oraz innych organów, jak inni członkowie zarządu. Jeżeli fundator jest członkiem zarządu, to najczęściej staje na jego czele zostając prezesem, który ma szczególne uprawnienia, a w szczególności:

  • do reprezentowania fundacji na zewnątrz w każdych sprawach niemajątkowych,
  • uczestniczenie w kongresach czy sympozjach.

Liczba członków zarządów nie została prawnie określona. Powinien to być organ kolegialny, co oznacza, że powinien składać się z co najmniej dwóch osób. Liczbę członków zarządu możesz więc ustalić samodzielnie, wpisując ją do statutu fundacji (liczba może być wskazana przez określenie liczby „od do”). W praktyce najlepiej powołać nieparzystą liczbę członków. Takie rozwiązanie ułatwi podejmowanie decyzji, przy podejmowaniu których potrzeba jest większość. W przypadku zarządów o parzystej liczbie członków, warto postanowić na przykład decydujący głos prezesa.

Kompetencje zarządu związane są z funkcją wykonawczą. Do zadań zarządu należy:

  • kierowanie bieżącą działalnością fundacji,
  • reprezentowanie fundacji na zewnątrz,
  • sprawowanie zarządu nad majątkiem fundacji,
  • wyznaczanie głównych kierunków działania fundacji,
  • podejmowanie decyzji w sprawie zmian statutu fundacji,
  • występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie połączenia z inną fundacją,
  • podejmowanie decyzji w sprawie likwidacji fundacji i przeznaczenia majątku zlikwidowanej fundacji.

Krok 5. Wpis do KRS

Ustanowiłeś już akt fundacyjny i statut oraz powołałeś zarząd? Czas na wpisanie fundacji do KRS. Wniosek o rejestrację fundacji w KRS składa się na urzędowych formularzach:

KRS-W20 - jest to formularz podstawowy, na którym zgłasza się fundację. Wpisuje się w nim:

  • nazwę i wydział sądu,
  • rodzaj dokonywanej rejestracji,
  • określenie formy prawnej organizacji,
  • adres do korespondencji i ewentualnie dane pełnomocnika procesowego,
  • zasadniczą treść zgłoszenia,
  • informacje o formularzach załączników i dokumentach.

KRS-WK - jest to załącznik do zgłoszenia osób wchodzących w skład zarządu. Należy w nim wpisać informacje wynikające ze statutu fundacji - kto jest uprawniony do reprezentacji, jakie funkcje pełnią określone osoby w zarządzie.

KRS-WM - ten formularz trzeba złożyć, jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą i chce ją rozpocząć po zarejestrowaniu fundacji.

Do wniosku o rejestrację fundacji w KRS dołącza się następujące dokumenty:

  • oświadczenie o ustanowieniu fundacji - 1 egzemplarz,
  • oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzoru - 1 egzemplarz,
  • statut fundacji - podpisany przez fundatora - 3 egzemplarze,
  • uchwały o powołaniu władz fundacji - 1 egzemplarz,
  • oświadczenie członka zarządu o adresie do doręczeń - 1 egzemplarz,
  • dowód dokonania opłaty za wniosek o wpis do rejestru.

Dodatkowym dokumentem wymaganym przy rejestracji może być pisemna zgoda osób powołanych do zarządu. Oświadczenie takie nie będzie wymagane, jeżeli wniosek o rejestrację fundacji będzie podpisany przez zarząd.

Wszystkie składane formularze muszą być podpisane przez tę samą osobę lub osoby - fundatora lub zarząd.

Składając wniosek o wpis do KRS, musisz go opłacić. Wpłaty należy dokonać na rachunek lub do kasy sądu, w którym składamy wniosek. Koszty w przypadku fundacji wynoszą:

  • dla fundacji rejestrującej się wyłącznie w KRS - 250 zł
  • dla fundacji rejestrującej się w rejestrze fundacji i rejestrze przedsiębiorców KRS - 600 zł (w tym 500 zł to opłata za wpis, a 100 zł za ogłoszenie go w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).

Sąd dokonuje wpisu do KRS fundacji po stwierdzeniu, że czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez upoważnioną osobę lub organ i są ważne. Postanowienie o wpisaniu funkcji do KRS sąd wydaje ponadto po stwierdzeniu, że cel i statut fundacji są zgodne z przepisami prawa.

Po zarejestrowaniu fundacji w KRS, automatycznie otrzyma ona numery REGON i numer NIP. Jednak w ciągu 21 dni musisz złożyć do urzędu skarbowego formularz z danymi uzupełniającymi NIP-8, do których należą następujące informacje:

  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej,
  • wykaz rachunków bankowych,
  • data powstania obowiązku płacenia składek,
  • data wyrejestrowania z ubezpieczenie ostatniej osoby, za którą płatnik ma obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych,
  • przeważający rodzaj działalności statutowej (według PKD).

Krok 6. Konto bankowe dla fundacji

Ostatnim krokiem w procesie zakładania własnej fundacji jest założenie konta bankowego. Rachunek bieżący w banku posiada większość organizacji pozarządowych nie tylko dla swojej wygody, ale również rozliczeń podatkowych. Fundacje najczęściej korzystają z funkcji wypłat, wpłat, przelewów oraz możliwości posiadania subkont.

Aby otworzyć konto bankowe dla fundacji, niezbędne jest złożenie w banku dokumentów określających status prawny podmiotu oraz zasady jego reprezentacji. W większości banków konieczne jest przedstawienie:

  • statutu fundacji,
  • wydruku lub odpisu z KRS,
  • decyzję w sprawie nadania numeru NIP,
  • dokumenty tożsamości osób upoważnionych do działania w imieniu klienta.

Ranking najtańszych i darmowych firmowych kont bankowych

W poniższym rankingu firmowych kont bankowych pod uwagę zostały wzięte przede wszystkim koszty prowadzenia konta bankowego. Jako kolejne kryterium przyjęto różne promocje i bonusy, z których można skorzystać otwierając firmowe konto bankowe. Pamiętaj jednak, że musisz wziąć pod uwagę swoje indywidualne potrzeby i specyfikę branży w jakiej prowadzisz działalność.

Bank Koszty prowadzenia konta Koszty utrzymania karty Wypłaty z bankomatów krajowych Opłata za przelewy krajowe Bonus dodatkowe usługi -
Firmowe konto bankowe w Nest Bank
Nest Bank
BIZNest Konto
0 zł 0 zł 0 zł 0 zł terminal płatniczy za 0 zł oraz 100 zł w prezencie Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, oragnizacja pozarządowa, spółka akcyjna

Firmowe konto bankowe w Banku PKO BP
Banku PKO BP
PKO Konto Firmowe
0 zł
konto za darmo przez 6 mcy jeśli firma działa krócej niż 12 mcy, potem darmowe jeśli wykonasz przelew do ZUS i operacje kartą na min. 500 zł, jeśli nie to opłata 25 zł/mc
0 zł
za wydanie karty debetowej w PLN, EUR i USD
0 zł
za wypłaty gotówki z bankomatów PKO BP
0 zł
30 przelewów/mc, każdy kolejny 1 zł
zyskaj do 1000 zł w promocji dla firm Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza oraz osoby wykonujące wolne zawody

Firmowe konto bankowe w Alior Bank
Alior Bank
iKonto Biznes
0 zł
jeśli średnie saldo na koncie wyniesie min. 1000 zł, jeśli nie to opłata 15 zł
0 zł
jeśli zrobisz min. 4 transakcje kartą w miesiącu, jeśli nie to opłata 8 zł
0 zł
dla bankomatów Alior Bank,
pozostałe bankomaty 5 pierwszych wypłat, każda następna 2 zł
0 zł w ciągu roku można uzyskać premię do 1500 zł Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza

Firmowe konto bankowe w mBank
mBank
mBIZNES Standard
0 zł
bezpłatne przez 2 lata, potem 9 zł (0 zł jeśli zrobisz 1 przelew do ZUS/mc)
0 zł
brak opłat przez 2 lata, potem 5 zł
0 zł
bezpłatnie bankomaty mBank, Santander, Planet Cash, Euronet (wypłata min. 100 zł), pozostałe bankomaty - 3%, min. 5 zł
0 zł
bezpłatne przelewy przez 2 lata
mPlatforma Walutowa mNawigacja Finansowa platforma mikroFirmy.pl Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, fundacja, stowarzyszenie rejestrowe, spółdzielnia

Santander Konto Firmowe Godne Polecenia
Santander
Konto Firmowe Godne Polecenia
0 zł
jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS na kwotę min. 200 zł, jeśli nie to opłata 25 zł
0 zł
jeśli wykonasz płatności kartą min. 400 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł
0 zł
dla bankomatów Santander, pozostałe bankomaty - 3,5%, min. 5 zł
0 zł
15 przelewów/mc, każdy kolejny 1 zł
Bonus 900 zł zwrotu + brak opłat przez 2 lata + dodatkowe profit Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, fundacja, stowarzyszenie rejestrowe, spółdzielnia

Firmowe konto bankowe w ING
ING Bank Śląski
Konto Direct dla Firmy
0 zł
jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS lub US lub miałeś wpływ na konto min. 2000 zł, jeśli nie to opłata 9 zł
0 zł
jeśli wykonasz płatności kartą min. 300 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł
0 zł
dla bankomatów ING, Planet Cash i 1 wypłata /mc w pozostałych, kolejne wypłaty 2,5 zł
0 zł
jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS lub US lub miałeś wpływ na konto min. 2000 zł, jeśli nie to opłata 0,90 zł
możliwość zadłużenia konta do 200 000 zł; można zyskać 100 zł za otwarcie konta Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna korzystająca z uproszczonych metod księgowości, spółka jawna korzystająca z uproszczonych metod księgowości, spółka partnerska korzystająca z uproszczonych metod księgowości, wspólnota mieszkaniowa

Idea Bank - Konto FIRMA TO JA
Idea Bank
Konto FIRMA TO JA
0 zł
przez pierwsze 24 miesiące, później darmowe jeśli zrobisz w miesiącu przelew do ZUS lub masz umowę leasingu z Getin Leasing SA, jeśli nie to opłata 15 zł/mc
0 zł
jeśli wykonasz płatności kartą min. 400 zł/mc lub zrobisz wpłatę we wpłatomacie na min. 1000 zł, jeśli nie to opłata 8 zł
0 zł
dla bankomatów w oddziałach banku oraz za pierwsze 5 wypłat z pozostałych bankomatach, każda następna 2% prowizji
0 zł
"Premiowanie za bankowanie": 600 zł premii w promocji konta Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza

BNP Paribas - Konto Otwarte na Biznes
BNP Paribas
Konto Otwarte na Biznes
0 zł
jeśli średnie saldo rachunku wynosi min. 3 000 zł/mc lub suma wpływów wynosi min. 20 000 zł/mc, jeśli nie to opłata 9 zł
0 zł
jeśli wykonasz płatności kartą min. 700 zł/mc lub wpływy wyniosły powyżej 100 000 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł dla wpływy poniżej 20 000 zł/mc, 3,50 zł dla wpływy 20 000 do 100 000 zł/mc
0 zł
dla bankomatów BNP Paribas, pozostałe bankomaty 1,5% min. 5 zł
0 zł
- Zobacz szczegóły

Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 49 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
eBook: Jak założyć własną firmę

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2019 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 49 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

Nasze poradniki:

Przydatne linki: