Dlaczego warto chronić nazwę sklepu internetowego?
Czym jest nazwa firmy?
Zakładając własną firmę musisz znaleźć dla niej odpowiednią nazwę. Dotyczy to zarówno tradycyjnego biznesu, jak i biznesu prowadzonego w Internecie.
Nazwa sklepu internetowego ma za zadanie zapaść w świadomość potencjalnych klientów Twojego sklepu oraz odróżnić go od konkurencji działającej na tym samym rynku. Dobra nazwa dla sklepu powinna wyróżniać się, nie sprawiać problemu z wymową, pisownią i zapamiętaniem. Dlatego, też znalezienie odpowiedniej nazwy często sprawia niemałe problemy.
Jak w taki razie zrobić to dobrze? Do wymyślania nazwy powinieneś zabraś się w sposób usystemtyzowany - zrób to w kilku krokach:
- Określenie klienta docelowego - stwórz sobie "personę", czyli idelanego klienta docelowego. Nadaj mu imię i określ dzie mieszka, co robi, ile zarabia, jakie ma hobby i zainteresowania. Jeśli coś jest dla wszystkich to jest dla nikogo - daltego musisz jasno określić do kogo chcesz kierować ofertę. Przykładowo jeden z banków inernetowych tak zdefiniował do kogo kieruje ofertę: "Naszym klientem jest lekarz dentysta z Niska, który ma mało czasu i jest zaznajomiony z interentem" (czyli jasno określona grupa docelowa - wolne zawody, wyższe dochody, mniejsze miejscowości i znajmość internetu). Taka personalizacja pozwala lepiepiej dobierać ofertę produktową oraz skuteczniej przeprowadzać w późniejszym okresie działania marketingowe.
- Przygotowania - na początek należy zacząć od analizy rynku, na którym zamierzasz działać. Liczy się tutaj wszystko to, co jest związane z Twoją branżą, grupą docelową do której skierowane są Twoje produkty oraz konkurencją. Zapoznanie się z nazwami innych sklepów internetowych w tej samej branży oraz ocenienie ich rozpoznawalności wśród konsumentów.
- Określenie cech nazwy jakie ma ona spełniać - spróbuj określi przymiotnikami jaka ta Twoja nazwa ma być np. nowoczesna, elegancka, ekologiczna itp. Dzięki takiemu wyznaczeniu wartości jakie ma nazwa nieść w swoim przekazie łatwiej bedzi Ci oceniać stworzone pomysły.
- Burza mózgu -
W niektóych branżach są wykorzystywane pewne konwencje nazewnicze (np. -eko czy -bud)musisz podjąć decyzję czy chcesz podążać schematycznie czy też iść włąsną drogą.
Jaka powinna być idealna nazwa? Przede wszystkim nazwa powinna odzwierciedlać charakter firmy. Oznacza to, że jej brzmienie powinno niejako wskazywać na charakter działalności i być z nim związana. Jest to istotna kwestia, ponieważ to właśnie nazwa sklepu internetowego jest oznaczeniem Twojego biznesu. Zwróć uwagę również na to, aby była ona stosunkowo łatwa do wypowiedzenia.
Nazwa sklepu internetowego powinna kojarzyć się z tym, co oferuje. Oprócz tego powinna być krótka, łatwa do zapamiętania i nie sprawiać problemu z wymową. Budząc pozytywne skojarzenia szybciej zapadnie klientom w pamięć.
Dlatego, że nazwa sklepu internetowego oddziałuje głównie w sieci, przy wyborze odpowiedniej nazwy, musisz zwrócić uwagę na to, czy wolna jest taka sama domena. Dlatego, zanim wybierzesz nazwę dla swojego sklepu, sprawdź czy nie istnieją już podobne marki w Internecie. Naruszenie cudzych marek może narazić Cię na poważne konsekwencje, szczególnie wtedy jeżeli dana nazwa została już zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. Tak więc domena internetowa, która najczęściej jest równocześnie nazwą sklepu internetowego, powinna być:
- możliwie krótka
- nie sprawiać problemu w zapisie
- łatwa do zapamiętania
- prosta w przekazie słownym
- nawiązująca do charakteru prowadzonej działalności
Musisz również pamiętać, że stworzenie zbyt podobnej nazwy i domeny do już istniejącej, może rodzić negatywne dla Ciebie skutki, ponieważ to także wiąże się z naruszeniem marki.
Jak chronić nazwę sklepu internetowego?
Gdy znajdziesz już idealną nazwę dla swojego biznesu, kolejnym krokiem do skutecznego kreowania swojej marki jest zadbanie o ochronę nazwy sklepu internetowego. Nazwa i logo firmy to najczęściej pojawiające się znaki towarowe. Znakiem towarowym natomiast jest każde oznaczenie graficzne, które są umieszczane na produktach w celu identyfikacji i odróżnieniu ich od produktów konkurencji. Tak więc jako znak towarowy, możesz zastrzec nazwę sklepu internetowego.
Ochrona nazwy sklepu internetowego, tak samo jak nazwa każdej innej działalności jest istotna z punktu widzenia trwałości marki. Zainwestowane pieniądze i poświęcony czas na promocję swojego biznesu, dzięki skutecznej ochronie nie zostaną zmarnowane. Ze względu na to, że nazwa jest umieszczana na wszelkich elementach, które mają znaczenie w prowadzeniu działalności, a także w reklamie, jej ochrona jest szczególnie ważna. Przede wszystkim ochrona nazwy sklepu internetowego sprawdza się wtedy, gdy inny przedsiębiorca zaczyna podobną działalność do Twojej i do tego pod taką samą lub bardzo podobną nazwą. W takiej sytuacji masz możliwość reakcji i żądania zaprzestania działań, a nawet do odszkodowania za naruszenie Twojego prawa, dzięki czemu nie tracisz klientów i renomy na rynku.
Ale jak zyskać skuteczną ochronę? Musisz wiedzieć, że sama rejestracja firmy w CEIDG lub KRS nie daje prawnej ochrony nazwy sklepu internetowego. Oczywiście, przysługuje Ci wtedy ochrona prawna na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego lub w szczególnych przypadkach na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jednak skuteczną ochronę zyskujesz dopiero wtedy, gdy zarejestrujesz swoją nazwę w urzędzie patentowym. Wtedy otrzymujesz wyłączne prawo do korzystania z konkretnej nazwy i w przypadku jej naruszenia przez konkurencję masz odpowiednie środki, aby z tym naruszeniem walczyć.
Dlaczego warto zastrzec nazwę sklepu internetowego?
Zastrzeżenie nazwy sklepu internetowego przyniesie Ci szereg korzyści, dzięki którym będziesz mógł wypromować swoją markę i zyskać jej renomę na rynku.
Wyłączne prawo do korzystania z nazwy
Rejestracja znaku towarowego w urzędzie patentowym przede wszystkim daje Ci prawo jego wyłącznego używania. Oznacza to, że nikt nie będzie mógł go używać, jednak musisz pamiętać, że prawo to nie jest nieograniczone. Przede wszystkim dlatego, że zarejestrowanie nazwy daje prawo ochronne na towary lub usługi tylko w branży, w jakiej działasz. Jeżeli więc Twój sieciowy biznes dotyczy sprzedaży ubrań, ochrona nazwy sklepu internetowego jest dostępna w kategorii odzieżowej. Tak więc taka sama nazwa, ale dla sklepu spożywczego będzie dozwolona.
Monopol używania nazwy sklepu internetowego będzie dotyczył tylko branży, w jakiej prowadzona jest działalność.
Jak już wspomniano, ochrona nazwy sklepu internetowego będzie działać tam, gdzie dana nazwa została zarejestrowana. Znaczy to tyle, że rejestracja znaku towarowego w Polsce daje ochronę na jej terytorium. Jeżeli zależy Ci na ochronie nazwy na większym obszarze, warto rozważyć rejestrację w unijnym urzędzie lub organizacji zajmującej się rejestracją znaków na skalę światową. Uzyskane prawo ochronne trwa przez 10 lat od dnia zgłoszenia znaku do rejestracji i może być ono dowolną ilość razy przedłużane.
Renoma i prestiż
Zarejestrowanie znaku towarowego w urzędzie patentowym da Ci możliwość podniesienia renomy i prestiżu Twoje marki, a to wszystko dlatego, że zyskujesz dzięki temu prawo do umieszczenia przy swojej nazwie symbolu ®. To prawo przysługuje tylko zastrzeżonym nazwom. Jego używanie bez rejestracji znaku powoduje odpowiedzialność karną, jeżeli więc umieszczasz ten symbol mimo niezarejestrowania znaku, koniecznie musisz go usunąć, zarejestrować znak i korzystać z tego oznaczenia legalnie. R w kółku podnosi renomę marki ze względu na to, że najczęściej jest kojarzone ze znanymi na skalę światową nazwami, a także pokazuje przedsiębiorcę jako osobę dbającą o swoje interesy.
Walka z nieuczciwą konkurencją
Ochrona nazwy sklepu internetowego udzielona przez Urząd Patentowy może być idealnym narzędziem do walki z nieuczciwą konkurencją. Dzięki rejestracji znaku towarowego w sytuacji, gdy inny przedsiębiorca zacznie korzystać z renomy Twojej marki, będziesz miał narzędzie do obrony i będziesz mógł zablokować działania nieuczciwej konkurencji:
- po pierwsze, masz możliwość zakazania używania Twojej nazwy
- po drugie, masz prawo żądać odszkodowania za naruszenie
- po trzecie, możesz żądać wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści
- po czwarte, masz prawo żądać wycofania z obrotu towarów nieuczciwej konkurencji
Jak widzisz, ochrona nazwy sklepu internetowego udzielona przez urząd patentowy daje Ci kilka możliwości walki z nieuczciwą konkurencją.
Musisz mieć świadomość, że skorzystanie z Twojej nazwy przez innego przedsiębiorcę może mieć negatywne dla Ciebie skutki. Przede wszystkim może to wprowadzić w błąd Twoich klientów, których krąg przez takie działanie może się znaczenie zmniejszyć, przez co spadnie Twoja pozycja na rynku. Żeby uniknąć takich sytuacji, warto chronić nazwę swojego sklepu internetowego.
Dodatkowe zyski
Posiadanie wyłączności na używanie danej nazwy może być także dodatkowym zyskiem. Ochrona nazwy sklepu internetowego jest skuteczna także wtedy, gdy udzielasz licencji na korzystanie z niej. Wiele osób, które chcą rozpocząć własną działalność decydują się na działanie pod cudzą marką za określoną opłatę, zamiast inwestować w nową markę, którą trzeba budować od początku.
Jak zastrzec nazwę sklepu internetowego?
Aby zastrzec nazwę sklepu internetowego, należy zgłosić nazwę do rejestracji w Urzędzie Patentowym. Następnie urząd bada, czy taką nazwę można zarejestrować, a także czy nie wpłynął żaden sprzeciw.
Nazwę jako znak towarowy możesz zastrzec:
- W krajowym urzędzie patentowym (np. w Urzędzie Patentowym RP)
- W Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej
- W Międzynarodowym Biurze Światowej Organizacji Własności Intelektualnej
W zależności od tego, gdzie zastrzeżesz swój znak towarowy, tam zyskasz ochronę nazwy sklepu internetowego. Oznacza to, że prawo ochronne udzielone zostaje na takie terytorium, do jakiego właściwy jest dany urząd, na przykład zarejestrowanie znaku w Urzędzie Patentowym RP daje ochronę tylko na terytorium Polski.
Zanim zgłosisz swoją nazwę do rejestracji, powinieneś sprawdzić, czy nie została już zarejestrowana taka sama lub zbliżona nazwa. Aby to zrobić, możesz sprawdzić bazę urzędu lub skorzystać z usług kancelarii brandingowej bądź rzecznika patentowego.
Kolejnym krokiem jest wypełnienie wniosku o udzielenie prawa ochronnego. Gdy wniosek wpłynie do urzędu, rozpoczyna się badanie wstępne, w którym sprawdzane jest, czy zgłoszony znak spełnia podstawowe wymogi do rejestracji, czy wniosek wypełniony jest poprawnie oraz czy wniesiona została od niego opłata. Po badaniu następuje okres sprzeciwowy, w którym osoby, których prawa zostałyby naruszone rejestracją znaku, mają prawo zgłosić sprzeciw i wstrzymać procedurę rejestracji. Jeżeli wszystko jest w porządku i nikt się nie sprzeciwia rejestracji, urząd wydaje pozytywną decyzję o rejestracji znaku towarowego. Prawo ochronne zyskujesz, gdy zostanie wniesiona opłata i od tej pory możesz cieszyć się pełną i skuteczną ochroną prawną nazwy sklepu internetowego.
Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!
Zapytaj eksperta
Zadzwoń: 883 222 282
Marcin Setlak
prawnik
Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
Oceń ten artykuł: