Ochrona znaku towarowego - czyli co oznaczają znaki R, TM, C

Ostatnia aktualizacja: 2017-08-08  |  Średni czas czytania: 04:34
Widząc tajemnicze symbole przy nazwach firm lub produktów rzadko się zastanawiamy, co one właściwie oznaczają. Jeszcze rzadziej zastanawiamy się, czy za znakiem ® stoi jakieś prawo. Dobry przedsiębiorca powinien wiedzieć, czym one się charakteryzują i kiedy je umieszczać przy nazwach firm lub produktów, tak, aby nie zrobić szkody swojemu biznesowi – a wręcz przeciwnie – nadać wyższą wartość firmie. Więcej o rejestracji znaku towarowego dowiesz się w dalszej części artykułu.
Ochrona znaku towarowego - czyli co oznaczają znaki R, TM, C

Widząc tajemnicze symbole przy nazwach firm lub produktów rzadko się zastanawiamy, co one właściwie oznaczają. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, czym się charakteryzują te symbole i kiedy je umieszczać.

Te tajemnicze symbole (®, ™, SM, ©) to nic innego jak symbole, znaki ochronne, które widnieją przy znakach towarowych. Znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić graficznie, służące do oznaczania towarów i usług. Istotne jest, żeby znak towarowy mógł się wyróżnić, mogą to być, np.: grafiki, wyrazy, motywy, domeny internetowe, formy przestrzenne, kolory, melodie, zapachy. Najczęściej symbole ®, ™, SM, czy © widoczne są przy nazwie lub logo. Najbardziej prestiżowym oznaczeniem umieszczanym przy nazwie czy logo firmy jest znaczek ®


ochrona znaku towarowego
Znak R

Znak ®

Zdecydowanie najpopularniejszym znakiem ochronnym jest R w kółku (®), a oznacza on w języku angielskim registered, czyli zarejestrowany. Najważniejszą cechą tego symbolu jest to, że znak towarowy, przy którym widnieje ®, jest chroniony na mocy ustawy: prawo własności przemysłowej. Oznacza to, że symbol ® można umieścić jedynie przy takim znaku towarowym, który jest zarejestrowany w urzędzie patentowym.
Musisz być świadomy, że w sytuacji, kiedy znak towarowy nie przeszedł jeszcze procesu rejestracji, a widnieje już przy nim R w kółku, to za taki czyn grozi kara grzywny.
Czy posługiwanie się tym symbolem jest obowiązkowe, gdy masz zarejestrowany znak? Odpowiedź brzmi nie - jeśli przy danej marce nie widzisz symbolu R, wcale nie oznacza to, że znak nie jest zarejestrowany. Umieszczenie R w kółku zależy tylko i wyłącznie od woli uprawnionego.

Umieszczenie symbolu R przy nazwie i logo jest jednak zalecane, ponieważ udowodniono, że symbol ten zwiększa prestiż danej firmy – budzi większą wiarygodność w oczach kontrahentów. Ponadto, dzięki umieszczeniu ® przy swoim logo możesz pokazać konkurencji, że Twoja marka jest chroniona w urzędzie patentowym. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak uzyskać prawo do umieszczania ® przy swoim znaku towarowym.

Znak TM

Znak ™

Symbol ™ w języku angielskim oznacza trademark, czyli znak towarowy. Jego funkcją jest przede wszystkim poinformowanie, że znak towarowy jest zajęty, a w razie naruszenia, upoważniony podejmie działanie prawne. Symbol TM gwarantuje ochronę opierającą się o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji lub o kodeks cywilny, a więc jest to ochrona na zasadach ogólnych. Plusem jest to, że znakiem może posłużyć się każdy przedsiębiorca, unikając przy tym zgłoszeń do urzędów czy uzyskiwania pozwoleń.

Znak C

Znak ©

Często spotykanym znakiem jest również C w kółku (©), czyli copyright. Oznacza on prawa autorskie, a zazwyczaj chodzi o prawo do korzyści finansowych, należących się twórcy dzieła. Takim prawem chronione są często znaki towarowe o unikalnej szacie graficznej.

Znak SM

Symbol SM używany jest przy znakach usługowych (ang. servicemark). Symbol ten ma podobne zastosowanie co TM, umieszcza się go jednak przy znakach mających oznaczać usługi, a nie produkty.


ochrona znaku towarowego

Z poprzedniej części artykułu dowiedziałeś się, że przy swoim znaku towarowym możesz umieszczać różne symbole ochronne. Tym symbolem, który działa najkorzystniej i najsilniej dla Twojej marki jest symbol ®. Mogą posługiwać się nim tylko przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali swój znak towarowy w urzędzie patentowym.

Rejestracja znaku towarowego to czynność, której dokonują urzędy patentowe poszczególnych państw oraz urzędy regionalne lub międzynarodowe – wszystko zależy od tego, na jakim terytorium chciałbyś uzyskać ochronę. Przykładowo, jeżeli chcesz chronić swój znak towarowy na terytorium Polski, to powinieneś zgłosić swój znak do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli zależy Ci na ochronie swojego znaku na terenie Niemiec i Francji, to powinieneś zgłosić swój znak w urzędach patentowych tych państw lub w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Dzięki rejestracji unijnej Twój znak będzie chroniony we wszystkich 28 państwach Unii Europejskiej.

Jak wygląda proces rejestracji znaku towarowego w Polsce?

W pierwszej kolejności należy złożyć do urzędu patentowego odpowiednią dokumentację – podanie o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy wraz ze wskazaniem tego, jakie towarowy i usługi będą sygnowane zgłaszanym znakiem. Następnie urząd bada zgłoszenie – to, czy spełnia ono wymogi formalne oraz bada sam znak, ponieważ nie każdy znak towarowy da się zarejestrować. Jedną z takich rzeczy, które bada urząd, jest to, czy znak towarowy nie jest opisowy.

Najlepiej zrozumieć to na przykładzie:
Urząd Patentowy RP zapewne odmówi rejestracji znaku towarowego „Dobry serwis komputerów” dla oznaczania usług związanych z naprawą sprzętu komputerowego właśnie dlatego, że znak ten jest zbyt opisowy - zbyt dokładnie opisuje samą usługę. Ponadto, gdyby któremuś z przedsiębiorców udało się uzyskać ochronę tego znaku, to mógłby blokować używanie słów „dobry serwis komputerowy” przez innych przedsiębiorców działających w tej branży. Mogłoby to doprowadzić do monopolu.

Znak towarowy nie może być również sprzeczny z prawem oraz dobrymi obyczajami. Ochrony jako znaki towarowe na pewno nie uzyskają wulgaryzmy czy słowa nawołujące do nienawiści.

Po przebadaniu znaku Urząd Patentowy publikuje informację o jego zgłoszeniu. Publikacja ta służy temu, żeby inne przedsiębiorstwa mogły zapoznać się ze znakiem i ewentualnie zgłosić swój sprzeciw do rejestracji tego znaku. Sprzeciw taki może być zgłoszony, jeżeli znak towarowy narusza prawa innych osób, na przykład prawa z wcześniej zarejestrowanych znaków towarowych i prawa autorskie. Na złożenie sprzeciwu obowiązuje czas trzech miesięcy. Jeżeli nikt w tym czasie nie zgłosi swojego sprzeciwu, Urząd wyda warunkową decyzję o rejestracji danego znaku towarowego.

Jeżeli przedsiębiorca, który zgłasza swój znak, dokona opłaty za 10 letni okres ochronny, to Urząd wydaje ostateczną decyzję o rejestracji znaku towarowego. Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat od momentu zgłoszenia znaku do rejestracji oraz może być przedłużana o dowolną liczbę razy, jeżeli złoży się wniosek o przedłużenie ochrony i dokona odpowiedniej opłaty.

Czy rejestracja znaku towarowego jest potrzebna?

Zastrzeżenie znaku towarowego jest ważnym elementem zabezpieczenia prawnego firmy. Niektórzy twierdzą, że mały symbol podnosi prestiż firmy – jak najbardziej, ale jest jeszcze kilka ważnych aspektów, na które przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę.

  1. Przedsiębiorca jest właścicielem marki. Oczywiste jest to, że przed wybraniem nazwy dla swojej firmy, sprawdza się, czy nazwa nie jest zajęta i zarejestrowana przez kogoś innego. Po zrealizowaniu tej czynności nie musi się obawiać, że pewnego dnia, inna firma zobliguje go do zmiany nazwy swojej firmy. Jest to szczególnie ważne gdyż po zainwestowaniu pieniądzy i czasu w promocję marki jej konieczność zmiany w późniejszym okresie może okazać się bardzo kosztowna.
  2. Sprawy własnościowe. Ogromna część spraw sądowych dotyczy konfliktów przedsiębiorców o prawa własności do nazwy firmy czy produktu. Najczęściej dotyczy to osób, które kiedyś ze sobą współpracowały lub pochodzą z jednego kręgu rodzinnego. Jak najbardziej można by było uniknąć takich sytuacji, gdyby tylko na początku marka została zarejestrowana – nikt nie miałby żadnych wątpliwości, komu się należą do niej prawa.
  3. Nieuczciwa konkurencja. Dzięki zastrzeżeniu nazwy firmy jest pewne, że w razie naruszenia znaku przez nieuczciwą konkurencję, przedsiębiorca może dochodzić swoich praw, tj. żądać zmiany nazwy firmy konkurencji, a także starać się o odpowiednie odszkodowanie. Chiny są najlepszym przykładem nieuczciwej konkurencji, ponieważ to tam istnieje najwięcej firm, które podszywają się pod znane światowe marki, z małą różnicą – zmieniona zostaje np. jedna literka w nazwie.
  4. Wartość marki. Spory o prawa własności do nazwy firmy toczą się przede wszystkim dlatego, że marka posiada wartość, na której można zarobić. Doświadczony przedsiębiorca wie, że czasami inwestuje się w biznes nie dla samych korzyści płynących z prowadzenia biznesu, a dla późniejszej możliwości sprzedania marki. Takie sytuacje często dotyczą branży restauracyjnej. Posłużenie się marką w taki sposób również może uchronić lub zmniejszyć stopień bankructwa, w której znalazł się biznesmen. Jeżeli znak jest zarejestrowany, to bez problemu można sprzedać go na licytacji komorniczej.

ochrona znaku towarowego

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Przydatne linki: