Zbuduj pozytywny wizerunek firmy w internecie
Krok 4 z 6

Zbuduj pozytywny wizerunek firmy w internecie

Ostatnia aktualizacja: 2016-08-16
Jeżeli myślisz o założeniu własnej działalności gospodarczej lub prowadzisz już swój biznes, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na to, jak chcesz, aby Twoja firma była postrzegana na rynku. W tym kroku uzyskasz najważniejsze informacje na temat tego, jak zbudować pozytywny wizerunek firmy w Internecie. Dowiesz się, jak stworzyć i prowadzić stronę internetową, jak potężny potencjał drzemie w mediach społecznościowych, jak promować markę na facebooku, Instagramie i innych aplikacjach social media.

Wybór strategii promocji online

Rozpoczynając działalność gospodarczą wielu początkujących przedsiębiorców bardzo często wykorzystują w sprzedaży głównie tradycyjne kanały komunikacji, takie jak kontakt bezpośredni z klientami, reklamy na bilboardach, ulotki, plakaty ect. Prowadząc firmę na miarę XXI wieku musisz zdawać sobie sprawę z tego, że to w internecie drzemie prawdziwy potencjał do pozyskiwania potencjalnych klientów (generowania leadów). Globalny zasięg, szybki dostęp i łatwość obsługi sprawiają, że internet jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się narzędziem do budowania świadomości marki przedsiębiorstwa.

Pamiętaj jednak, że działania w internecie przynoszą oczekiwany skutek jedynie wtedy, kiedy są one realizowane w ramach konkretnej strategii promocji, która musi być dopasowana do rodzaju działalności gospodarczej.

Strategię tworzy się na zasadach zbliżonych do tradycyjnych sposobów budowania świadomości marki.

Oto 6 kroków, które świadomy przedsiębiorca powinien wykonać przed rozpoczęciem promocji firmy w Internecie. Jest to uproszczony schemat planowania strategii promocji online:

  1. Sprecyzowanie przedmiotu działalności firmy
  2. Określenie profilu klienta docelowego
  3. Identyfikacja kanałów promocji online
  4. Wybór odpowiednich narzędzi internetowych
  5. Oszacowanie potrzebnego budżetu kampanii
  6. Wybór fraz kluczowych dla promocji przedsięwzięcia oraz treści reklamowych

Zanim zaczniesz promocję online na szeroką skalę, warto w ramach testów przeznaczyć nieco mniejsze środki, aby wypróbować wybraną strategię w praktyce. Pozwoli Ci to na korektę niektórych jej elementów np. weryfikacja doboru słów kluczowych lub wykluczenie kanałów najmniej efektywnych. Wówczas zmniejszy się ryzyko niepowodzenia kampanii i straty pieniędzy, które zamierzasz przeznaczyć na promocję.

Domena internetowa a wizerunek firmy

Domena internetowa jest to ciąg znaków reprezentujących numeryczne oznaczenie IP serwera, na którym znajduje się konkretna strona internetowa - inaczej mówiąc jest to nazwa, pod którą można znaleźć Twoją stronę internetową w sieci.

Znaczenie internetu w życiu codziennym jest ogromne a czas spędzony w sieci przez przeciętnego użytkownika wynosi nawet kilka godzin dziennie. Strony internetowe stały się nieograniczonym źródłem informacji o firmach i ich produktach. To kluczowe narzędzie służące do zdobywania nowych klientów. Nie bez powodu mówi się, „jeśli nie ma Cię w internecie to znaczy, że nie istniejesz". Aby zaistnieć w internecie potrzebujesz trzech kluczowych elementów: domeny, hostingu oraz strony internetowej.

Posiadając pomysł na biznes pierwszym elementem, który tworzymy jest na ogół nazwa naszej firmy. Nazwa Twojego biznesu powinna przyciągać, intrygować, wzbudzać pozytywne emocje i przede wszystkim pozostawać w pamięci.

Chcąc zaistnieć w internecie musisz wybrać nazwę domeny, sprawdzić jej dostępność a następnie dokonać jej zakupu w firmie zajmującej się sprzedażą i utrzymywaniem domen. Domenę możesz przenosić pomiędzy operatorami dokonując tzw. transferu domeny, do którego potrzebny jest specjalny kod AuthInfo, wydawany przez rejestratora na żądanie klienta.
Ceny domen są uzależnione od ich rodzaju - inną kwotę zapłacimy za domenę .pl, inną za .com. Do wyboru masz wiele rozszerzeń. Ceny rejestracji domen nie są wysokie - wahają się w okolicach kilkunasut złotych. Wyższe są natomiast koszty odnowienia domeny w kolejnych latach - w zależnośli od rodzaju domeny wynoszą w okolicach 60-100 zł (nie mówie tutaj o niektórych domenach zagranicznych, których koszt przedłużenia może wynieść nawet kilkaset złotych). Opłat za przedłużenie należy dokonywać raz do roku „za przedłużenie ważności” domeny.

Najkorzystniej jest, gdy nazwa firmy i nazwa domeny internetowej były takie same. Wówczas, stronę internetową Twojego przedsiębiorstwa znajdzie bez trudu każdy, kto miał styczność z nazwą firmy „w realu”. To samo brzmienie nazwy firmy i domeny pozwoli zachować spójność całego systemu identyfikacji wizualnej, co ma wielkie znaczenie, ponieważ klienci powinni trafiać do nas jak najprostszą drogą.

Na początku tej części artykułu wspominaliśmy, że już podczas tworzenia nazwy dla firmy powinieneś wziąć pod uwagę, że w niedalekiej przyszłości powstanie również strona internetowa. Każdy adres internetowy jest jedyny i niepowtarzalny. Nie znajdziemy w sieci dwóch takich samych domen. Tworząc nazwę dla swojej firmy, sprawdź jej dostępność.

Jeżeli zarejestrujesz już firmę pod konkretną nazwą i okaże się, że domena internetowa o tym samym brzmieniu jest zajęta, bez paniki. Istnieje kilka sposobów, by zachować spójność w identyfikacji Twojej firmy, nawet bez zachowania zasady, zgodnie z którą nazwa domeny i firmy jest taka sama.

  • Jeżeli nazwa Twojego biznesu jest wieloczłonowa, skróć ją – być może domena będąca skrótem będzie wolna i możliwa do zarejestrowania.
  • Rozważ stworzenie strony internetowej o nazwie domeny tożsamej z nazwą głównego produktu, który oferujesz i to tę markę promuj.
  • Zarejestruj domenę pod nazwą, która bezpośrednio nawiązywać będzie do tego, czym się zajmuje Twoja firma. Takie nazwy domen powinny jasno wskazywać internautom, co znajdą pod linkiem do firmowej strony.

Ostatnim aspektem, który powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze domeny internetowej jest dopasowanie odpowiedniego rozszerzenia. Mowa tu o sufiksie wpisywanym po ostatniej kropce adresu. Obecnie mamy możliwość wykorzystania mnóstwa kombinacji literowych, jednak jednymi z najpopularniejszych rozszerzeń stosowanych w Polsce są domeny „.pl”(Polska) „.com”(strona komercyjna/firmy) oraz „.eu”(Europa).

Kupując domenę pamiętaj o założeniu na niej również swojej poczty. Jest to właściwe i profesjonalne działanie. Prowadząc firmę nie korzystaj do kontaktów biznesowych z prywatnej skrzynki. Po to wykupiłeś domenę, aby jej używać. Dzięki temu nazwa firmy jest lepiej zapamiętywana, a poza tym używanie adresu typu: kinia18@buziaczek.pl nie będzie budowało zaufania i przekonania o Twoim profesjonalizmie :)

Popularnymi są domeny wskazujące na to, czego dotyczy strona internetowa (tzw. domeny generyczne lub funkcjonalne np. tworzenienazw.pl, sciennezegary.pl…). O tym, jak rejestrować domenę, by oznaczenie Twojej firmy było bezpieczne przeczytasz więcej w kroku 6 tego poradnika, mówiącym o ochronie i wzmocnieniu wizerunku firmy.

Nie zapomnij o dobrym hostingu

Dobry hosting

Twoja strona nie będzie działać bez serwera, na którym zostanie ona zamieszczona. Pliki składające się na naszą stronę, muszą być fizycznie przechowywane na serwerze i dostępne dla internautów przez cały czas. Dokonując wyboru odpowiedniego serwera, zwróć uwagę na dwa główne parametry: miesięczny limit transferu oraz limit pojemności konta hostingowego (przy rozbudowanych aplikacjach liczba baz danych i limit ich wielkości). Wraz z utrzymaniem strony internetowej otrzymujesz w pakiecie także swoją pocztę e-mail. W internecie są setki ofert zarówno bezpłatnych jak i płatnych usług serwerowych.

Przy wyborze serwera nie kieruj się wyłącznie ceną. Ważny jest:

  • kontakt z działem technicznym (nie tylko emailowy, ale również telefoniczny)
  • szybkość działania serwera - co z tego, że serwer będzie tani jeśli będzie tak wolny, że Twoja strona będzie ładować się 2 minuty? Któremu klientowi będzie chciało się tyle czekać
  • brak wyświetlania reklam - jeśli zdecydujesz się na darmowy serwer to rzeczą najbardziej psującą wizerunek Twojej firmy będą reklamy. Jeśli Twoja strona nie jest serwisem tematycznym lub informacyjnym a jedynie wizytówką firmy prezentującą twoje produkty i usługi to pokazujące się reklamy będą skutecznym sposobem na zniechęcenie klientów. Nikt nie będzie traktował cię poważnie jeśli nie stać Cię nawet na wykupienie płatnej usługi...
  • wymagania techniczne strony - może okazać się, że Twoja strona potrzebuje dużych zasobów np. ze względu na duża ilość odwiedzin zwykły serwer współdzielony nie wystarczy i potrzebujesz zupełnie inne usługi hostingowej
  • częstotliwość robienia backupu (kopii zapasowej) danych z Twojego serwera oraz to jak długo taka kopia jest przechowywana. Jest to ważne w przypadku gdy Twoja strona padnie ofiarą działań hakerskich lub zostanie zaspamowana/zawirusowana. Wówczas najtańszym i najszybszym rozwiązaniem jest przywrócenie strony z kopii bezpieczeństwa (backupu). Jeśli wybierzesz darmowy słabej jakości hosting możesz obudzić się z przysłowiową ręką w nocniku...

Wybierając usługi hostingowe w dużym uogólnieniu masz następujący wybór:

  • serwery współdzielone
    jest to najbardziej podstawowy rodzaj usług hostingowych. Na jednej maszynie/platformie jest wiele różnych stron klientów a ty jedynie dzierżawisz część tego serwera z określonymi parametrami (przestrzeń, transfer, pamięć, ilość baz danych itp.). Cena takie serwera to około 100-300 zł rocznie. Taki serwer jest wystarczający do hostowania prostej strony firmowej.
  • serwery VPS
    są to serwery dla bardziej wymagających użytkowników. Serwery VPS to pewnego rodzaju wirtualne maszyny (serwery) – na jednej maszynie jest raptem kilku użytkowników dla których zostały przydzielone zasoby. Na tego typu serwerze można wykonywać praktycznie wszystke operacje tak jak na serwerze dedykowanym. Klient otrzymuje dostęp administratora (root) do serwera vps i ma możliwość instalowania własnych aplikacji oraz konfigurowania ich według własnych potrzeb. Serwer taki również ma pewne ograniczenia parametrów technicznych, ale są one z reguły znacznie większe niż w przypadku serwerów współdzielonych. Cena takiego serwera to kilkadziesiąt złotych miesięcznie (30-150 zł/mc).
  • serwery dedykowane
    są to rozwiązania dla najbardziej wymagających klientów. Serwer dedykowane to oddzielny komputery pełniące rolę serwera dla jednego, określonego klienta, oferowany przez firmy hostingowe. Na takim serwerze klient może instalować oprogramowanie oraz dowolnie konfigurować domyślnie zainstalowany i skonfigurowany system operacyjny. Taki serwer jest przeznaczony tylko dla Ciebie i możesz instalować na nim wszelkie aplikacje, jakie chcesz. Koszt takiej usługi to kilkaset złotych za miesiąc (średnio 250-600 zł/mc). Ceny uzależnione są głównie od parametrów takiego serwera oraz ewentualnego wsparcia po stronie usługodawcy.

Firmowa strona www to podstawa

Firmowa

Na początek zastanów się, jaki budżet chcesz przeznaczyć na stworzenie swojej nowej strony. Odpowiedź „nie chcę nic płacić" nasuwa się jako pierwsza, jednak w gruncie rzeczy jest to ślepy zaułek. Jeśli chcesz skorzystać z "darmowej strony" to zadaj sobie jedno podstawowe pytanie – dlaczego ta strona jest darmowa? Możliwe, że na Twojej stronie będą wyświetlać się reklamy lub otrzymywał będziesz potężne ilości spamu lub też zwyczajnie oferowana strona jest tak marnej jakości, że nikt jej nie chciał...

Jeśli chcesz by Twoja firma była postrzegana profesjonalnie nie tylko musisz, ale wręcz powinieneś zainwestować we własną stronę internetową.

Posiadanie strony internetowej ma wiele zalet wśród nich można wymienić:

  • Możliwość odnalezienia przez klientów Twojej firmy w Internecie, zapoznania się z jej ofertą i lokalizacją,
  • Budowanie wizerunku firmy,
  • Pozyskanie nowych klientów i kontrahentów,
  • Poszerzenia działalności o określony teren geograficzny,
  • Sprzedaż internetowa lub możliwość zamówienia usługi przez Internet,
  • Promocja marki.

To, czy Twoja strona zacznie „zarabiać” – przynosić Ci klientów zależy od wielu różnych kwestii, które należy stale analizować i usprawniać. Pamiętaj strona internetowa nie jest dla Ciebie, ale dla Twoich klientów – dlatego też projekt jak i informacje powinny być skierowane bezpośrednio do nich. Twój serwis powinien być, czytelny, przejrzysty i łatwy w nawigacji, a kluczowe informacje takie jak dane kontaktowe firmy powinny być łatwe do odnalezienia.

Istotną kwestią jest również treść, którą umieszczasz na firmowej stronie. Obecnie, coraz większą popularnością cieszy się tzw. content marketing. Zgodnie z tym trendem, odbiorcom należy dostarczać treści, które realnie mogą się im przydać w przyszłości. Odchodzi się od pisania agresywnych komunikatów i artykułów namawiających za wszelką cenę do zakupu. Obecnie bardziej idzie się w kierunku udzielania porad oraz dzielenie się wiedzą. W ten sposób nawiązuje się ze swoimi klientami swojego rodzaju dialog, odpowiadając na ich potrzeby i dając im pewną wartość dodaną. Tworzone treści mogą być w różnej postaci: artykułów, e-booków, video i audio.

Tworząc stronę internetową będziesz musiał także podjąć decyzję, jak rozwiązać problem wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych, których popularność stale rośnie. Smartfony, tablety i pojawiające się rozwiązania smart wear wypierają powoli z użytku tradycyjne komputery. Przedsiębiorca tworzący biznes w internecie musi więc jednocześnie tworzyć stronę zarówno dla desktopu (ekranu) tradycyjnych komputerów, jak również wersję na urządzenia mobilne.

W zakresie stron przygotowanych na urządzenia mobilne wyróżnia się: strony internetowe mobilne oraz strony responsywne. W przypadku strony mobilnej będziesz musiał przygotować dodatkową domenę z przedrostkiem „m.” np. m.nazwafirmy.pl. Konieczne jest w tym przypadku stworzenie całej strony od podstaw, w specjalnej wersji pod smartfony. W przypadku strony responsywnej strona występuje pod jednym – tym samym adresem. Całość strony jest przygotowana w sposób, który pozwala stronie automatycznie dopasowywać się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. Wybór zależy oczywiście od Ciebie, jednak zaleca się tworzenie stron responsywnych.

Tworząc stronę musisz również pamiętać o tym by była ona odpowiednio przygotowana pod dalszą jej promocję. Niestety, dziś w świecie internetu posiadanie samej strony już nie wystarczy, by być widocznym.
Takie przygotowanie strony do promocji nazwa się: optymalizacją strony. Optymalizacja strony polega na odpowiednim doborze słów kluczowych, modyfikacji kodu strony oraz budowie unikalnych meta-tagów strony. Wszystko to ma na celu lepsze postrzeganie Twojej strony przez wyszukiwarki internetowe, a co za tym idzie również poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie w Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google - ma ona dominujący udział w rynku – około 96%. Dlatego też musimy znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, na pozostałe strony już mało kto zagląda.
W tym celu możemy skorzystać z usług jednej z wielu agencji lub specjalistów SEO, albo też, jeśli zależy nam na oszczędności – skorzystać ze znajdujących się w sieci darmowych poradników i kursów i spróbować samodzielnie promować stronę. Pamiętaj jednak, że błędy słono kosztują i przy nieumiejętnej promocji możesz otrzymać od Google karę w postaci nałożonego filtra na Twoją stroną. Filtr sprawi, że strona otrzyma karę w wynikach wyszukiwania i spadnie w wynikach o kilkadziesiąt pozycji lub w skrajnych przypadkach zostanie całkowicie usunięta z wyników!

Po stworzeniu strony www powinieneś podpiąć do niej dodatkowe narzędzia Google takie jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki nim będziesz mógł mierzyć ruch w serwisie, jego źródła, konwersję czy też wychwytywać problemy z jego indeksacją w wyszukiwarce Google.

Co trzeba wiedzieć, zamawiając stronę internetową

W zależności od skomplikowania i przeznaczenia, firmowa strona internetowa może być zbudowana za pomocą wielu technologii np.: xhtml, css, javascript, php, mysql, Java. Dodatkowo może być wyposażona w system CMS (system zarządzania treścią na stronie www) albo posiadać funkcję bloga lub sklepu internetowego.

Stworzenie strony internetowej najlepiej powierzyć specjalizującej się w tym firmie lub osobie. Jeżeli nie wiesz, do kogo się zwrócić, warto sprawdzić, kto jest wykonawcą stron, które znasz i lubisz. Po analizie umów się z przedstawicielem firmy na spotkanie, by omówić preferencje i oczekiwania.

Twoja nowa strona może zostać przygotowana w oparciu o szablony stron. Jest stosunkwo tanie rozwiazanie - możesz zmieścić się w budżecie około 800 zł + koszt zakupu szablonu. Jednocześnie otrzymujesz dobrej jakości stronę dostosowaną do urządzeń mobilnych. Jedyną wadą takiego rozwiązania jest to, że szblon może kupić również ktoś inny i mieć podobną z wyglądu stronę do Twojej (choć biorac pod uwage tysiące dostępnych szablonów takie ryzyko jest niewielkie).

Możesz równiez zamówić stronę internetową indywidualnym projekte graficznym. Firma potrzebuje na ogół kilku dni aby przedstawić 2 – 3 projekty graficzne. Po wybraniu jednego z nich dopracowywane są szczegóły. W zależności od wybranych opcji rozpoczyna się produkcja kodu strony. Łączny czas wykonania prostej strony to od 2 do 4 tygodni. Na strony z rozbudowanym systemem zarządzania treścią przypada od 2 do 4 tygodni. Po zakończeniu produkcji strona Twojej firmy umieszczana jest na wykupionym serwerze WWW.

Wśród materiałów przygotowanych dla agencji powinny znaleźć się następujące informacje:

  • Opis działalności firmy wraz z jej historią,
  • Charakterystyka klienta docelowego firmy,
  • Wszelkie materiały graficzne, takie jak: logotypy, katalogi identyfikacji wizualnej, katalogi produktów, zdjęcia, broszury,
  • Adresy stron naszej konkurencji,
  • Adresy stron, które przypadły nam do gustu,
  • Adresy stron, które pod kątem graficznym nie spełniłyby naszych oczekiwań.

Przy zlecaniu stworzenia strony internetowej zdecydowanie unikaj okazji cenowych. Tworzenie prostych stron internetowych jest już w programie nauczania szkół ogólnokształcących, ale nie przekłada się to na profesjonalizm młodego twórcy.

Pamiętaj gimnazjalista może zrobić stronę za zgrzewkę piwa, ale to Ty będziesz wstydzić się przez klientami.

Koszt wykonania strony internetowej z indywidualnym projektem graficznym zależy od złożoności projektu graficznego i wybranej technologii oraz przede wszystkim ilości dodatkowych funkcjonalności, które trzeba zaprogramować. Prosta wizytówka zawierająca kilka podstron, galerię zdjęć i formularz kontaktowy to wydatek rzędu około 1 500 zł. Ponieważ taka strona z reguły nie zawiera panelu administracyjnego, za każdą modyfikację będziemy musieli dodatkowo zapłacić.

Strona wyposażona w system zarządzania treścią CMS (tzw. CMS – Content Management System) są droższe. System CMS pozwala na jej edycję bez znajomości języków programowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu Ty lub przeszkolony pracownik może aktualizować stronę naszej firmy bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wykonanie strony z panelem administracyjnym to koszt od 4 000 zł. Górna granica zależy od elementów składowych systemu CMS oraz ilości pracy programisty. Pamiętaj wykonanie strony internetowej jest usługą, a na wykonanie każdej usługi potrzeba czasu.

Jeśli oczekujesz najwyższej jakości za np. 100 zł to nie dziw się, że nikt nie będzie chciał podjąć się zlecenia lub otrzymania strona nie spełni Twoich oczekiwań. Na przygotowanie profesjonalnej strony trzeba poświęcić często dziesiątki albo i setki godzin pracy, a żaden specjalista nie pracuje przecież za 3 zł/h...

Zorientuj się, czy w pakiecie ze stroną WWW dostajesz widgety, które pozwalają na integrację naszej witryny z innymi serwisami np. Facebookiem, Twitterem, Google+ czy Pinterest. Taka integracja polega najczęściej na umieszczeniu na stronie www odpowiednich przycisków (pikseli). Klikając w przycisk użytkownik będzie mógł szybko przenieść się np. do swojego profilu na Facebooku, aby polecić produkty swoim znajomym. Witryna wzbogacona o takie elementy staje się atrakcyjniejsza oraz bardziej otwarta na komunikację z klientami.

Pamiętaj także o tym, że aktualnie wiele osób przegląda strony internetową za pomocą urządzeń mobilnych. W związku z tym zwróć uwagę na to, żeby Twoja strona dopasowana była do formatu smartfonów czy tabletów.

Biznes w social media

Obecnie strona internetowa to za mało. Wykorzystaj ogromne możliwości, jakie drzemią w mediach społecznościowych. Dzięki temu jeszcze efektywniej nawiążesz interakcje z klientami i lepiej poznasz ich potrzeby. Aktywne udzielanie się na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Google+, powinno być kluczowym elementem każdej strategii marketingowej. Każdy kanał social media ma swoją specyfikę. Wybierz takie narzędzia, które wykorzystywane są przez użytkowników, mogących zostać klientami Twojej firmy. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł. To warunek tego, by prowadzone przez nas kampanie w mediach społecznościowych odnosiły sukcesy.

Facebook

Facebook

Facebook to medium, które od dłuższego czasu wiedzie prym, jeżeli chodzi o liczbę użytkowników oraz możliwości reklamowania biznesu. Portal rozpoczynał działalność na jednej z amerykańskich uczelni. Obecnie jest jednym z największych gigantów w branży internetowej na świecie, na którym wzorują się firmy z całego globu. Tanie i łatwe w obsłudze uruchamianie kampanii reklamowych pozwala na promocje zarówno wielkim jak i małym firmom. Facebook ciągle wprowadza nowe funkcjonalności, które w rękach przedsiębiorców mogą stanowić świetne narzędzie do zwiększenia sprzedaży i promocji firmy. Będąc użytkownikiem, możesz wstawiać posty w postaci tekstów, grafik, ruchomych gifów, video i relacji video na żywo. Podana kolejność nie jest przypadkowa, bowiem największe zasięgi wśród odbiorców mają posty w postaci video, najmniejsze zaś tekstowe.

Messenger to komunikator facebooka, na smartfony i tablety. Od pewnego czasu jednak nie trzeba być członkiem facebookowej społeczności, aby założyć tu konto. Aplikacja coraz częściej wykorzystywana jest przez przedsiębiorców na całym świecie. Dzięki niej nawiążesz lepszy kontakt ze swoimi klientami. Kontakt przez messengera jest świetną alternatywą dla kontaktu bezpośredniego. Aplikacja daje możliwość wymiany wiadomości tekstowych, obrazów, dokumentów i innych plików, jak również nawiązywania połączeń głosowych i video rozmów. To rozwiązanie możesz wykorzystać zarówno w kontaktach z klientami, jak i w rozmowach b2b.

Instagram

Instagram

Bezpośrednio z Facebookiem łączy się aplikacja Instagram. Jest wręcz idealna do budowania świadomości marki w Internecie, nawiązywania dialogu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Użytkownicy mają możliwość wstawiania zdjęć i krótkich filmików. Duże znaczenie przy korzystaniu z Instagrama mają odpowiednio dobrane hashtagi, to znaczy hasła i frazy z prefiksem #, które wpisujemy bezpośrednio pod postem lub w komentarzu. Po wpisaniu wybranych haseł inni użytkownicy mogą łatwiej znaleźć Twoje zdjęcie lub video. Jeżeli polubią Twojego posta, to może zainteresują się całym profilem, a jeśli w następstwie zaznaczą opcję „obserwuj”, to szybkim, łatwym i bezpłatnym sposobem pozyskasz potencjalnego klienta.

Google+

Google+

Profil na Google+. Konto Google+ pozwoli Ci nie tylko zbudować siatkę kontaktów z innymi przedsiębiorcami i klientami. Aplikacja posiada mnóstwo usprawnień, które można wykorzystać w wyszukiwarce Google, między innymi grafy wiedzy czy mapy Google. W przeciwieństwie do facebooka, na Google+ nie znajdziemy natarczywych reklam zaśmiecających interface. Klienci, których możemy tu pozyskać, należą do bardziej elitarnej grupy „świadomych konsumentów”. Mimo swoich zalet, Google+ wciąż ma znacznie mniej użytkowników niż Facebook.

Snapchat

Snapchat

Aplikacja kontrowersyjna i przez wielu uważana jedynie za aplikację do zabawy dla młodzieży. Nic bardziej mylnego. Użytkownicy snapchata wysyłają codziennie nawet kilkaset milionów zdjęć i krótkich filmików, które aplikacja wyświetla przez max 10 sekund lub – dodane do „My story” – przez 24h. Liczba użytkowników aplikacji stale rośnie i na przełomie 2015 i 2016 roku osiągnęła poziom większy, niż Tweeter czy Tinder. Jedną z możliwości na promocję biznesu na snapie, z której korzystają jedynie największe przedsiębiorstwa na świecie, są kampanie, w których nasi fani mogą używać specjalnych masek nakładanych jako filtr na wykonane zdjęcia lub filmy. Przykładem takiej promocji jest maska nawiązująca do znanej w USA marki piwa Budweiser, z którą można było wysyłać „snapy” podczas rozgrywek pucharu Super Bowl 2016. Innym narzędziem na snapchacie są filtry geolokalizacyjne. Przebywając w danym mieście lub w okolicy jakiejś firmy, niekiedy pojawia się możliwość dodania do zdjęcia specjalnego filtru wskazującego na to gdzie się znajdujemy. Jest to bardzo przydatne, gdy promujemy wprowadzenie nowego produktu na rynek, tak jak zrobił to McDonalds. Każdy, kto znalazł się w pobliżu ich restauracji uzyskiwał dostęp do nowego filtru stworzonego specjalnie w celu promocji nowego produktu w menu. Aby wprowadzić własny filtr geolokalizacyjny konieczne będzie wgranie do systemu grafiki w rozszerzeniu .png, ustawienie odpowiednich opcji w panelu oraz zaakceptowanie i zapłata odpowiedniej kwoty. Szczegóły na stronie: https://www.snapchat.com/on-demand W przyszłości z pewnością powstaną nowe rozwiązania dla biznesmenów, warto więc śledzić zmiany na Snapchacie i na bieżąco reagować.

Pinterest

Pinterest

Pinterest to ciekawy portal do promowania swoich produktów. Społeczność na Pintereście może zamieszać na swoich profilach „piny” to znaczy obrazy z interesującą ich treścią. Użytkownicy mogą się dzielić ulubionymi obrazami ze swoimi znajomymi, znajomi mogą zaś komentować i oceniać. Firmy posiadające w swojej ofercie ciekawy produkty i towary mogą w interesujący sposób przedstawiać je społeczności, zwiększając świadomość marki online. Pinterest ciągle pozostaje w tyle za czołówką social media a liczba użytkowników jeszcze nie osiągnęła optimum reklamowego, jednak warto rozważyć ten kanał dystrybucji treści. Zainwestowanie w odpowiedni storytelling na Pintereście, wyrażony świetnymi grafikami może przynieść bardzo pozytywne rezultaty dla Twojego biznesu – szczególnie, jeśli ofertę kierujesz do ludzi młodych.

Blogi, vlogi

Blogi, vlogi i influencerzy niejednokrotnie dowiodły, że najlepiej sprzedawać, nie sprzedając. Ten paradoks ma w sobie więcej sensu, niż mogłoby się wydawać. Dostarczając klientom interesującej ich treści znacznie skuteczniej wzbudzisz u nich sympatię do Twojej marki, niż poprzez agresywne formy reklam banerowych. Jednymi z najefektywniejszych form dystrybucji wartościowego contentu są blogi i vlogi oraz reprezentujący je influencerzy. To, co się rzuca w oczy w zestawieniu najlepszych blogów roku 2016, to to, że w czołówce znajdują się głównie blogi video, tzw. vlogi. To dowodzi, że content marketing zmierza w kierunku cyfrowego video. Zarówno teksty na blogach, jak i nagrania video na vlogach mogą stanowić świetny kanał dystrybucji treści, a tym samym formę promocji Twojej oferty. Z jednej strony przydadzą się Twoim odbiorcom i potencjalnym klientom, z drugiej zaś strony zbudują profesjonalny obraz firmy, zachęcą do skorzystania z oferty i w efekcie znacznie zwiększą świadomość Twojej marki.

Portale networkingowe

goldenline

Jako przedsiębiorca prowadzący biznes w Internecie, masz do dyspozycji wiele narzędzi, które znacznie usprawniają każdy aspekt prowadzenia działalności gospodarczej. Jednym z rozwiązań, które mogą się przydać zarówno pracodawcy czyli Tobie, jak i pracownikowi który zechce u Ciebie pracować są portale networkingowe. Mowa tu o serwisach sprzyjających tworzeniu sieci zawodowo-biznesowych. Dzięki takim sieciom, specjaliści w Twojej branży mogą znaleźć pracę marzeń, którą przecież oferujesz, a Ty pozyskujesz idealnych kandydatów na pożądane stanowiska. Największą polską platformą networkingową jest GoldenLine. Rejestrując się, masz możliwość zsynchronizowania konta z profilem facebookowym. Już na początku serwis poprosi Cię o informacje na temat Twojego dotychczasowego wykształcenia, zatrudnienia i kwalifikacji, tworząc automatycznie Twoje CV. Stwarzasz w ten sposób swój niepowtarzalny profil, który będzie widoczny dla innych użytkowników. Przygotuj się na bycie ocenianym i dostosuj konto tak, by być postrzeganym, jako profesjonalista (odradzamy jednak wstawianie fałszywych danych  ). Jeżeli zechcesz, po stworzeniu swojego profilu możesz od razu przystąpić do rekrutowania. O ile swoje CV w wersji .pdf otrzymujesz od serwisu za darmo, o tyle za dostęp do rekrutacji będziesz musiał zapłacić. Masz do wyboru możliwość wystawienia ogłoszenia o pracę, by to kandydaci do Ciebie aplikowali, lub uzyskania dostępu do bazy profili kandydatów, by wysłać zaproszenie jedynie wybranym.

goldenline

Innym, znacznie większym, bo międzynarodowym portalem networkingowym jest LinkedIn. Oba serwisy działają na podobnej zasadzie. Zakładając profil na LinkedIn, aplikacja automatycznie wygeneruje Twoje cyfrowe CV. Pracownicy mogą wyszukać interesującą ich firmę i dowiedzieć się czy nie prowadzi naboru do pracy. Jako przedsiębiorca możesz w łatwy sposób znaleźć kandydatów dopasowanych do określonego profilu stanowiska. LinkedIn jest również świetnym narzędziem do dzielenia się treścią. Jeżeli chcesz być na bieżąco z nowościami w Twojej branży lub sam coś publikujesz, koniecznie wypróbuj ten serwis. Bezpośrednio z LinkedIn połączona jest bowiem aplikacja SlideShare. Masz tam możliwość korzystania z wiedzy innych oraz dzielenia się treścią w postaci dokumentów tekstowych, infografik, prezentacji i wielu innych form.

Podsumowanie

Jako przedsiębiorca w Internecie, masz do dyspozycji szereg skutecznych i sprawdzonych narzędzi do budowania swojego pozytywnego wizerunku, pozyskiwania klientów, zwiększania sprzedaży i analizy wszystkich aspektów e-handlu. Istotę działań w mediach społecznościowych stanowi nie tylko treść wpisów i postów, ale również konsekwencja i systematyczność. Budowanie wizerunku firmy w sieci potraktuj, jako proces. Jednorazowe, niespójne i doraźne czynności będą znacznie mniej skuteczne. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę i dostarczać Twoim odbiorcom content, który ich zainteresuje, i którego poszukują. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści możesz zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami. Media społecznościowe, to przede wszystkim dwustronna komunikacja. Użytkownicy chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują od Ciebie jedynie jednostronnego przekazu. Nie traktuj mediów społecznościowych, jako miejsca, gdzie stosuje się wyłącznie jednokierunkową reklamę.

Najwięksi specjaliści w branży zgodnie utrzymują, że przedsiębiorcy, którzy myślą o przyszłości swojego biznesu, powinni być na bieżąco z najnowszymi trendami w social media. W tym kroku poznałeś najważniejsze i najpopularniejsze dzisiaj aplikacje, jednak w niedalekiej przyszłości powstanie ich z pewnością jeszcze więcej. Kto wie, jaki portal w przyszłości będzie dzierżył pozycję lidera w social media... wciąż Facebook?
Obserwuj i reaguj.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.