Rejestracja znaku towarowego - korzyści majątkowe i podatkowe

Ostatnia aktualizacja: 2017-06-22  |  Średni czas czytania: 03:23
Rejestracja znaku towarowego da Ci szereg korzyści. Najważniejszą z nich jest ochrona Twojej marki, ale to nie wszystko. Czy wiesz, że dzięki rejestracji znaku towarowego możesz odnieść korzyści majątkowe i podatkowe? Jeżeli chcesz wiedzieć, w jaki sposób możesz zarobić na znaku towarowym oraz w jaki sposób zarejestrowany znak towarowy może zmniejszyć Twój podatek dochodowy, koniecznie czytaj dalej.
Rejestracja znaku towarowego - korzyści majątkowe i podatkowe

Korzyści majątkowe z rejestracji znaku towarowego

  • znak towarowy można sprzedać - jeżeli Twoja marka jest rozpoznawalna, to jest duża szansa, że znajdą się inni przedsiębiorcy, którzy zechcą ją kupić- zakup rozpoznawalnej marki jest często znacznie korzystniejszy niż inwestycja w wypromowanie nieznanej marki
  • znak towarowy można licencjonować - model biznesowy oparty na udzielaniu licencji na korzystanie z marki jest obecnie bardzo popularny, szczególnie w branży odzieżowej czy restauracyjnej; posiadając rozpoznawalną markę możesz udzielić odpłatnej licencji na jej używanie przez innych przedsiębiorców – co miesiąc Twoje konto będzie zasilane zyskami z udzielonej licencji
  • znak towarowy można zastawić - prawa własności intelektualnej coraz częściej stają się przedmiotem zabezpieczenia wierzytelności, na przykład kredytów bankowych dla firm

Zarejestrowany znak towarowy jest elementem aktywów przedsiębiorstwa. Jest wykazywany w księgach rachunkowych jako składnik wartości niematerialnych i prawnych. Wartości niematerialne i prawne to aktywa, które nie posiadają fizycznej postaci, wynikające z nabytych przez daną firmę praw i przywilejów.

Przykładami wartości niematerialnych i prawnych są:

  • autorskie prawa majątkowe
  • licencje
  • koncesje
  • prawa do wynalazków
  • patenty
  • znaki towarowe
  • wzory użytkowe i zdobnicze
  • know-how

Ważne! Z punktu widzenia prawa bilansowego do majątku firmy nie można zaliczyć znaków towarowych wytworzonych we własnym zakresie. Jeżeli Twoja firma sama stworzyła swoje logo i zgłosiła je do rejestracji w Urzędzie Patentowym, to takie logo nie będzie wykazywane w bilansie, a tym samym nie będzie można go amortyzować. Dlatego wiele firm decyduje się na rejestrację znaku towarowego na inną firmę lub na osobę fizyczną. Następnie ta firma lub osoba fizyczna mogą sprzedać, przekazać w darowiźnie lub udzielić licencji na korzystanie ze znaku towarowego docelowej firmie. Dzięki takiemu procesowi znak towarowy nie będzie wytworzony we własnym zakresie dzięki czemu będzie można go amortyzować.


ochrona znaku towarowego

Korzyści podatkowe z rejestracji znaku towarowego

Koszty rejestracji znaku towarowego jako koszty uzyskania przychodu

Wszystkie koszty, które ponosisz w związku z rejestracją znaku towarowego, zarówno te urzędowe, jak i wynagrodzenie dla kancelarii brandingowej czy rzecznika patentowego, możesz wliczyć w koszty swojej działalności gospodarczej jako koszty uzyskania przychodu. Jeżeli chodzi o koszty, które poniosłeś na początku rejestracji znaku towarowego (czyli koszty związane z badaniem znaku, jego zgłoszeniem do rejestracji oraz wynagrodzenie za pomoc prawną), powinny być rozliczane w dacie ich poniesienia. Jeżeli chodzi o opłatę za 10 letni okres ochrony znaku towarowego, to wydatek ten przekracza rok podatkowy, więc powinien być proporcjonalnie rozliczony w czasie na okres 10 lat.

Amortyzacja znaku towarowego

Wszystkie wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji na takich samych zasadach jak środki trwałe. Tak samo jak amortyzujesz swój samochód służbowy czy maszyny produkcyjne, możesz amortyzować znak towarowy. Dzięki temu zabiegowi zmniejszasz podatek do zapłaty, ponieważ amortyzacja jest kosztem. Wpisując amortyzację znaku towarowego w koszty firmy, zmniejszasz podatek dochodowy, który płacisz fiskusowi.

Uwaga! Z amortyzacją znaku towarowego trzeba czekać do jego zastrzeżenia w Urzędzie Patentowym.

Co ważne, jeżeli znak towarowy ma wartość mniejszą niż 3 500 zł, to z punktu widzenia prawa podatkowego nie podlega amortyzacji. Jego wartość można wrzucić jednorazowo w koszty firmy, również zmniejszając w ten sposób w danym roku swój podatek dochodowy.

Jak długo możesz dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Okres amortyzacji powinien odzwierciedlać czas przydatności danego znaku towarowego w Twojej firmie. Przepisy podatkowe określają jedynie minimalny okres amortyzowania znaku towarowego, który wynosi 5 lat. Większość firm przyjmuje okres właśnie 5 lat, jednak uzasadnione jest też przyjęcie okresu 10 lat. Dlaczego? Bo właśnie tyle trwa prawo ochronne na znak towarowy przyznawane przez urzędy patentowe. Równie dobrze możesz przyjąć każdy inny okres amortyzacji nie mniejszy niż 5 lat, np. 6 lat w sytuacji, gdy planujesz produkcję danych towarów oznaczonych zarejestrowanym logo przez okres 6 lat. Wybór zależy od Ciebie.

Uniknięcie podwójnego opodatkowania w spółkach z o.o.

Jeżeli jesteś wspólnikiem spółki z o.o. to możesz zastosować pewien trick, dzięki któremu możesz uniknąć podwójnego opodatkowania swojego wynagrodzenia. Podwójne opodatkowanie polega na tym, że najpierw opodatkowany podatkiem CIT jest dochód spółki, następnie zysk może być podzielony (jeżeli właściciele tak zdecydują) pomiędzy właścicieli spółki, którzy również płacą podatek dochodowy od tego zysku. Aby legalnie ominąć ten problem można wykorzystać do tego celu znak towarowy. Właściciele mogą zarejestrować znak towarowy na siebie jako na osoby fizyczne a następnie udzielić odpłatnej licencji na korzystanie ze znaku towarowego spółce. Korzyści z tego rozwiązania jest kilka: opłata licencyjna, którą będą otrzymywać wspólnicy za udostępnianie znaku towarowego może być przez nich traktowana jako ich wynagrodzenie, które mogą dowolnie kształtować i dzięki temu uniknąć podwójnego opodatkowania w formie podzielenia zysków spółki między siebie.

Po drugie - takie rozwiązanie daje gwarancję, że właściciel spółki otrzyma wynagrodzenie niezależnie od jej kondycji finansowej - nawet jeśli spółka nie osiągnie zysku w danym okresie, to będzie musiała wypłacić opłatę licencyjną, bo jest to jej zobowiązanie.

Po trzecie – znak towarowy wytworzony i zarejestrowany we własnym zakresie przez spółkę nie może być przez nią amortyzowany. Dzięki rejestracji znaku towarowego przez wspólników i podpisaniu umowy licencyjnej spółka będzie mogła amortyzować ten znak towarowy.

Kwestie te można lepiej zrozumieć na przykładzie:
Pan Jakub prowadzi jednoosobową spółkę z o.o. zajmującą się produkcją skórzanego obuwia o nazwie „Eleganto”. Pan Jakub zarejestrował na siebie słowny znak towarowy „Eleganto”. Następnie udzielił spółce licencji na używanie tego znaku na kwotę 5 000 zł miesięcznie. Będzie to wynagrodzenie opodatkowane jednokrotnie – tylko jako dochód Pana Jakuba. Gdyby ta sama kwota była wypłacana z tytułu dywidendy byłaby podwójnie opodatkowana – raz jako część dochodu spółki podatkiem CIT, drugi raz jako dochód Pana Jakuba z tytułu dywidendy podatkiem PIT. Dzięki takiemu zabiegowi spółka będzie mogła wprowadzić do majątku prawo do używania znaku „Eleganto” oraz je amortyzować.

Jak widzisz, rejestracja znaku towarowego może przynieść Twojej firmie wymierne korzyści majątkowe. Prawo ochronne na znak towarowy możesz wykorzystać również w celu optymalizacji podatkowej.


ochrona znaku towarowego

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Przydatne linki: