Czym jest i co daje monitoring znaku towarowego

Ostatnia aktualizacja: 2017-01-26  |  Średni czas czytania: 03:23
Zakładając firmę, automatycznie bierzesz na siebie odpowiedzialność za odpowiednie jej prowadzenie, za to jak będzie odbierana przez otoczenie oraz za jej zyski. Jako odpowiedzialny prezes lub menadżer musisz dbać o bezpieczeństwo wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa, a o znaki towarowe i reputację marki zwłaszcza.
Czym jest i co daje monitoring znaku towarowego

Wszystkie działania podejmowane w ramach prowadzenia Twojej firmy będą sygnowane nazwą i logiem przedsiębiorstwa. Z tymi elementami rynek będzie wiązał zarówno wszystkie sukcesy, jak i potknięcia. W realnym świecie, kiedy ktoś oczernia Twoją firmę, reagujesz! Masz do dyspozycji szereg narzędzi prawnych, z których możesz korzystać, by odzyskać dobre imię firmy. Co zrobisz, gdy ktoś zniesławia lub „obsmarowywuje” Twój biznes w Internecie, gdzie panuje znacznie większa anonimowość?
Badaj, monitoruj, reaguj!

Badanie i monitoring zastrzeżonych znaków towarowych

Wszystkie największe firmy na świecie traktują swoje marki (znaki towarowe) jako oddzielne składniki majątku nierzadko o wiele cenniejsze od budynków, maszyn i innych materialnych aktywów przedsiębiorstwa. Dlatego już na samym początku zadbaj o to, by zastrzec znak towarowy w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polski. Na samej rejestracji nazwy jako znaku towarowego. Twoje obowiązki nie powinny się kończyć.

Po zmianach prawnych w 2016 roku, każdy przedsiębiorca samodzielnie musi dbać o swoje zastrzeżone znaki towarowe. Oznacza to z jednej strony, że już zgłaszając znak, musisz zbadać, czy nikt z Twojej branży nie zarejestrował już znaku podobnego lub identycznego. Dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy inny właściciel zgłasza sprzeciw do rejestracji Twojego znaku. To znacznie wydłuża całą procedurę, wymaga zaangażowania rzecznika patentowego, radcy prawnego lub adwokata, co kosztuje. Jeżeli taki sprzeciw okaże się zasadny, Twój znak nie otrzyma ochrony.

Z drugiej strony, gdy uzyskasz już ochronę prawną znaku towarowego, ciągle musisz monitorować swój zastrzeżony znak i kontrolować, czy nie pojawiają się nowe zgłoszenia rejestracyjne nazw i logo konkurentów, które mogą naruszać Twoje prawo do używania zastrzeżonego znaku towarowego. Jeżeli tak się zdarzy, to Ty musisz zgłosić sprzeciw.

Monitoring zastrzeżonych znaków towarowych Twojej firmy jest więc procesem stałej kontroli bezpieczeństwa posiadanych znaków towarowych, takich jak nazwa i logo firmy. Monitoring i badanie znaków towarowych stanowi gwarancję optymalnej ochrony Twojej marki. Obecnie jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy, który chce chronić majątek swojej firmy.

Monitorować znaki towarowe możesz samodzielnie, sprawdzając co tydzień tysiące nowych zgłoszeń pojawiających się w Biuletynie Urzędu Patentowego, lub zlecić taki monitoring profesjonalnej kancelarii brandingowej. Firma taka monitoruje znaki towarowe, bada czy możliwe jest w ogóle zarejestrowanie znaku w urzędzie patentowym, w razie potrzeby oferuje usługę stworzenia nazwy możliwej do zastrzeżenia oraz przede wszystkim, przygotowuje dokumentację zgłoszeniową do Urzędu Patentowego RP lub UE.


ochrona znaku towarowego

Co daje monitoring marki w Internecie?

Konkurencja na lokalnych i światowych rynkach nie różni się od siebie tak bardzo. Oznacza to, że nie ważne na jaką skalę działasz zawsze znajdą się firmy, które zechcą ci zaszkodzić, zawsze znajdą się lepsi i zawsze dobrze jest wiedzieć, jaki to może mieć wpływ na Twoje interesy. Monitoring marki to zabieg, który powinni stosować tylko Ci przedsiębiorcy, którzy poważnie myślą o swoim biznesie i chcą dynamicznie rozwijać jego pozytywny wizerunek. Od monitoringu zgłoszonych i zarejestrowanych znaków towarowych, monitoring marki w Internecie, jak się pewnie zorientowałeś odbywa się za pośrednictwem sieci. Jak to działa? Wpisujesz frazę, którą chcesz monitorować – może to być nazwa firmy Twojej lub nazwy Twoich konkurentów, lub jakiekolwiek wyrażenie czy tag. Algorytm aplikacji informuje Cię o każdym poście, artykule czy innym tekście jaki pojawi się w Internecie, a który zawiera wpisaną wcześniej przez Ciebie frazę.

Monitoring własnej marki pozwoli Ci zorientować się, kiedy i gdzie w sieci pojawia się wzmianka o Twojej firmie. Jednym z narzędzi służących do monitorowania Internetu w poszukiwaniu konkretnych fraz jest Google Alert. Darmowa funkcjonalność, która powiadomi Cię mailowo o każdym przypadku, kiedy w artykule, komentarzu lub jakimkolwiek innym wpisie pojawi się fraz z nazwą Twojej firmy. Jest całkowicie darmowa. Modnym rozwiązaniem stała się usługa monitorowania marki online przez firmy wykorzystujące własne systemy do przeszukiwania treści w Internecie. Wydatek na takie usługi jest dość duży, mimo to wiele firm decyduje się na poniesienie pewnych kosztów, by trzymać rękę na pulsie i dbać o swój wizerunek.

Jeżeli chodzi o monitoring marek innych firm z Twojej branży, możesz dzięki temu sporo zyskać w kwestii budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Monitorując poczynania konkurentów w Internecie, możesz być w stanie przewidzieć ich przyszłe działania. Jeżeli zauważysz na przykład, że monitorowana firma, zarejestrowała nowy znak towarowy, możesz wnioskować, ze niebawem wprowadzi na rynek nowy produkt lub nową usługę. Sprawny dostęp do najnowszych wiadomości na temat inwestycji, umożliwi Ci szybką reakcję i podjęcie stosownych decyzji dotyczących działań Twojej własnej firmy.

Monitorowanie a etyka

Na koniec warto zastanowić się nad aspektem moralnym monitorowania marki w Internecie. Chodzi tu głównie o monitoring innych marek, w celu naśladowania działań, które również naszym interesom przyniosą jakieś korzyści. Niektórzy mogą podzielać osąd, że wszelkie przejawy „stalkingu” (śledzenia/obserwowania) innych firm, to nieetyczne zachowania, prowadzące do kopiowania i plagiatów a także zahamowania rozwoju innowacyjności w biznesie.

Istnieje również drugi pogląd, który uznaje naśladownictwo i wzorowanie się na innych za coś naturalnego, za czynnik, który napędza rozwój przedsiębiorczości. Pogląd ten został nazwany benchmarkingiem. Benchmarking to z jednej strony wysoka świadomość przedsiębiorcy, który potrafi dostrzec swoje słabe strony, z drugiej zaś pokorność, by przyznać że istnieją lepsi od niego oraz oportunizm, by czerpać z takich obserwacji najlepsze rozwiązania dla swojego biznesu. Jeżeli spojrzysz na temat monitoringu marki w ten sposób, to warto zastosować narzędzia dostępne na rynku, by nie zostać daleko w tyle za konkurencją.

Jeżeli chodzi o monitoring zastrzeżonego znaku towarowego, to nielogiczne byłoby w tym przypadku omawiać kwestie etyki monitorującego, ponieważ działania te są podstawowym narzędziem służącym przedsiębiorcy do ochrony swojej własności. Mają uniemożliwiać nieetyczne działania konkurencji. Warto więc zainwestować w takie usługi i tak jak zakładasz alarm w swoim domu, zakładaj alarm na swoją markę. Gdy ktoś zechce Cię okraść – będziesz wiedział.


ochrona znaku towarowego

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Przydatne linki: