Franczyzodawca

Ostatnia aktualizacja: 2018-11-04  |  Średni czas czytania: 04:56
Coraz więcej firm rozbudowuje swoją markę, poprzez udzielanie specjalnej licencji innym przedsiębiorcom. Dzięki temu inne firmy mogą prowadzić działalność pod ich szyldem. Stosunek taki powstaje na podstawie umowy franczyzy, w której jedną ze stron jest franczyzodawca. Kim jest franczyzodawca oraz jak nim zostać dowiesz się czytając niniejszy artykuł.
Franczyzodawca

Kim jest franczyzodawca?

Franczyzodawca jest podmiotem gospodarczym, który przez zawarcie umowy franczyzowej z franczyzobiorcą udziela mu odpłatnie prawa do korzystania z jego znaku towarowego oraz know-how. W zamian za ich udostępnienie franczyzodawca otrzymuje opłaty franczyzowe.

Inaczej mówiąc franczyzodawca dostarcza gotowy pomysł na biznes innej osobie, która może na tej podstawie rozpocząć własną działalność gospodarczą pod szyldem franczyzodawcy.

Kto może być franczyzodawcą?

Prowadzisz własną firmę i myślisz o tym jak ją rozwinąć? Zastanawiasz się nad zbudowaniem własnej franczyzy?
Zbudowanie dobrego systemu franczyzowego będzie wymagać od Ciebie doświadczenia, samodyscypliny, przedsiębiorczości, a przede wszystkim odpowiedniego zaplecza finansowego. Bycie franczyzodawcą nie jest dla każdego dlatego zanim zdecydujesz się nim zostać musisz się odpowiednio przygotować.

Aby sprawdzić, czy możesz zostać franczyzodawcą, musisz odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy nie ma żadnych prawnych barier dla rozwoju franczyzy i dla wdrożenia jednolitego systemu?
  • Czy system franczyzowy przyniesie większe korzyści niż otwieranie nowych własnych placówek?
  • Czy Twoja działalność jest odpowiednia na jej powielanie, czy wymaga zmiany?
  • Czy możesz zaoferować franczyzobiorcy sprawdzony przez Ciebie system sprzedaży?
  • Czy jesteś gotowy na metody i techniki stosowane we franczyzie?
  • Czy posiadasz odpowiednie zdolności kierownicze?
  • Czy potrafisz zrekrutować odpowiednich franczyzobiorców?
  • Czy potrafisz udokumentować sposób działalności Twojej firmy w taki sposób, aby był on zrozumiały dla innych osób?
  • Czy potrafisz przekazywać wiedzę o swoim biznesie?
  • Czy jesteś w stanie zapewnić franczyzobiorcom odpowiednie wsparcie?

Odpowiednie podejście i możliwości techniczne są kluczem w dokonywaniu zmian mających na celu rozwój działalności. Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, oznacza to, że jesteś gotowy na rozwój swojej firmy poprzez franczyzę.

Następnie musisz oszacować ryzyko biznesowe, które jest z tym związane:

  • Czy możesz zapewnić, że Twojego systemu nie będzie można zastosować poza siecią franczyzową?
  • Czy inwestycja franczyzobiorcy jest realistyczna?
  • Czy franczyzobiorcy mają szansę na zwrot ich inwestycji?
  • Czy masz wystarczające środki finansowe na rozwój sieci franczyzowej, pokrycie strat pojawiających się na początku działania, rekrutację franczyzobiorców oraz zatrudnienie dodatkowego personelu?
  • Czy będziesz mógł wrócić do poprzedniej działalności w przypadku, gdy rozwój franczyzy nie rozwinie się zgodnie z Twoimi oczekiwaniami?

Jeżeli na te pytania również odpowiedziałeś pozytywnie, to jesteś przygotowany na przekształcenie swojej firmy w systemie franczyzowym.

Jak zostać franczyzodawcą?

Polski rynek franczyzowy zwiększa się z roku na rok. Oznacza to, że konkurencja jest naprawdę duża i żeby wybić się na rynku i odnieść sukces, trzeba odpowiednio przygotować się do roli franczyzodawcy. Co musisz zrobić, żeby być gotowym na stworzenie sieci franczyzowej? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.

Oceń gotowość swojej firmy

Oceniając gotowość firmy do udzielenia franczyzy, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • długość działania firmy na rynku - zasadniczo ideą franczyzy jest to, że franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcom samodzielnie opracowany model prowadzenia działalności na podstawie własnego doświadczenia. Doświadczenie zdobywasz z biegiem czasu, w ciągu którego masz szansę przetestować swój pomysł i sprawdzić jak on funkcjonuje. W przypadku franczyzy im większe doświadczenie, tym lepiej - w końcu gwarantujesz sukces.
  • wyniki finansowe firmy - osiągane zyski pokazują czy Twoja działalność się opłaca. Po jakimś czasie prowadzenia firmy możesz dowiedzieć się jakie ponosisz koszty w działalności oraz ile jesteś w stanie zarobić. Poza tym masz orientacyjną wiedzę jakie wyniki finansowe przynosić może nowy punkt. Takie informacje pomogą Ci przygotować biznesplan dla przyszłych franczyzobiorców.
  • unikalność firmy i jej oferty - jeżeli w branży, w której działa Twoja firma panuje spora konkurencja, warto aby Twój biznes się czymś wyróżniał. Wyjątkowość może zapewnić specyficzna wizualizacja czy obsługa klienta. Należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzić - im bardziej indywidualny biznes, tym trudniej będzie go powtórzyć.

Zastanów się, co możesz dać franczyzobiorcy

Logo i marka

Jednolity wizerunek to podstawa w budowaniu sieci franczyzowej. Chodzi o to, aby Twoje punkty - również te działające w systemie franczyzowym - były rozpoznawalne wśród klientów. Z tego względu warto zaprojektować logo, które będzie kojarzyło się z Twoją firmą. Jeżeli masz już znak towarowy, to pamiętaj aby uregulować jego kwestie prawne tak, by móc swobodnie nim dysponować. Inaczej udzielenie licencji franczyzowej nie będzie możliwe.

Know-how

Know-how, czyli fachowa wiedza. Głównym zadaniem franczyzodawcy jest przekazanie Twoim partnerom fachowej wiedzy z zakresu sposobu prowadzenia biznesu oraz przekazanie im swoich doświadczeń. Know-how udostępniane jest tylko osobom należącym do sieci franczyzowej - jest to wiedza poufna, która dotyczy sprzedaży towarów, sposobu obsługi klienta, prowadzenia działalności, a także spraw finansowych i zarządzania firmą.

Szkolenia

Chcąc rozwijać sieć franczyzową musisz mieć świadomość, że będziesz musiał wyszkolić swoich franczyzobiorców. Szkolenia mają na celu zapoznanie przedsiębiorców przystępujących do sieci franczyzowej z zasadami prowadzenia działalności gospodarczej oraz jej specyfiką. Jako franczyzodawca będziesz musiał zorganizować szkolenie wstępne po to, żeby Twoi partnerzy poznali produkty, firmę oraz zasady obsługi klienta.

Pomoc franczyzobiorcom

Franczyzodawca jest zobowiązany do udzielenia pomocy swoim partnerom przy rozpoczynaniu działalności, a także na jej późniejszym etapie. Przede wszystkim franczyzodawca pomaga w wyszukaniu odpowiedniego lokalu do prowadzenia punktu - jest to ważne, ponieważ punkty franczyzowe powinny być jednolite. Liczy się więc czy wybrany lokal ma dobrą lokalizację, odpowiedni metraż i czy spełnia inne wymagania. Od lokalu zależy także czy nowy punkt sprzedaży okaże się sukcesem.

Oceń koszty przyszłej współpracy

Jeżeli chcesz rozwijać swoją firmę w systemie franczyzowej, musisz sprawdzić ile współpraca będzie kosztować zarówno Ciebie, jak i Twoich partnerów. Przede wszystkim powinieneś wziąć pod uwagę ile pieniędzy w punkt franczyzowy będzie musiał zainwestować franczyzobiorca. Chodzi o to, że zbyt wysokie koszty nie zachęcą nikogo do podjęcia współpracy. Franczyzobiorcę będzie również interesować to, jak szybko zacznie zarabiać i jak szybko inwestycja się zwróci.

W szacowniu kosztów musisz wziąć pod uwagę jakie opłaty franczyzowe nałożysz na franczyzobiorców. Współpraca na zasadach franczyzy opiera się na dwóch rodzajach opłat - opłacie wstępnej i opłatach bieżących. Ich ustalanie musi być zrównoważone - z jednej strony muszą one pokrywać koszty potrzebne na utrzymanie sieci franczyzowej, a z drugiej strony nie mogą zbyt obciążyć franczyzobiorcy.

Opracuj pakiet franczyzowy

O stworzeniu sieci franczyzowej możesz zacząć myśleć dopiero wówczas, gdy spełniasz powyżej wskazane warunki, czyli masz własny znak towarowy, zdobyłeś doświadczenie oraz Twoja działalność jest opłacalna. Aby stworzyć swoją sieć franczyzową musisz zacząć od opracowania pakietu franczyzowego, w ramach którego powinny znaleźć się następujące elementy:

Ogłoś rekrutację i wybierz franczyzobiorców

Gdy masz już przygotowane wszystkie dokumenty, niezbędne do podjęcia współpracy z osobami, które chcą prowadzić swój biznes, to czas na ogłoszenie rekrutacji. W tym celu warto przeprowadzić kampanię informacyjną i podjąć współpracę z różnymi mediami, tak by dotrzeć do możliwie największej grupy odbiorców.

Obowiązki franczyzodawcy wobec franczyzobiorców

Jeżeli chcesz zostać franczyzodawcą i przygotowujesz się do tworzenia sieci i sprzedaży licencji, musisz wiedzieć, że czeka Cię wiele obowiązków. Przede wszystkim oczekiwania wobec Ciebie będą mieli potencjalni franczyzobiorcy. Każdy, kto chce prowadzić swoją działalność pod marką innego przedsiębiorcy, chce partnera, któremu można zaufać. Poza tym, żeby znaleźć franczyzobiorców będziesz musiał przygotować koncepcję prowadzenia działalności, a także opracować każdy szczegół dotyczący funkcjonowania firmy pod kątem organizacji pracy, marketingu i całego zaplecza.

Poza głównym wyżej wskazanym obowiązkiem opracowania koncepcji prowadzenia działalności, na franczyzodawcy spoczywa również szereg innych obowiązków szczególnie w stosunku do franczyzobiorców. Należą do nich przede wszystkim:

  • obowiązek udzielenia franczyzobiorcom prawa do korzystania z nazwy handlowej i znaku towarowego - prowadzenie działalności pod cudzym szyldem to podstawowa cecha franczyzy, dlatego przekazanie praw do korzystania z niego jest głównym obowiązkiem;
  • obowiązek franczyzodawcy zapewnienia zaopatrzenia w potrzebne towary - bezpośrednio lub przez współpracę ze sprawdzonymi dostawcami;
  • obowiązek zapewnienia franczyzobiorcom dostępu do know-how;
  • obowiązek udzielania stałego wsparcia i szkoleń przez cały okres trwania umowy franczyzowej;
  • obowiązek prowadzenia działań marketingowych i kampanii reklamowych na rzecz całej sieci - to na Tobie jako franczyzodawcy spoczywa obowiązek dbania o promocję Twojej sieci. Brak odpowiedniej reklamy będzie odbijać się na wszystkich punktach działających w sieci;
  • przed rozpoczęciem współpracy z innymi przedsiębiorcami na zasadach franczyzy, jako franczyzodawca masz obowiązek opracowania całego pakietu franczyzowego, podręcznika operacyjnego i umowy franczyzowej. To Ty zapewniasz organizację sieci i koordynujesz jej funkcjonowanie.
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: