6krokow.pl -
Krok 4 z 6

Jak znaleźć i wybrać odpowiednią dla siebie franczyzę

Ostatnia aktualizacja: 2018-10-05  |  Średni czas czytania: 04:27
Jeżeli dotarłeś do tego artykułu, poznałeś już pewnie zalety franczyzy i zastanawiasz się nad otwarciem swojego biznesu właśnie w tej formie. W tym kroku poradnika dowiesz się, w jaki sposób możesz znaleźć odpowiednią dla Ciebie franczyzę oraz jakie elementy wziąć pod uwagę przy wyborze.

Gdzie znaleźć franczyzę?

Franczyzodawcom zależy na promowaniu ich pomysłu na biznes. Reklamy franczyz możesz znaleźć w gazetach, radiu, telewizji i na stronach internetowych. Możesz również przeglądać gotowe katalogi franczyzowe i znaleźć w nich odpowiedni dla siebie pomysł na biznes.

Szukając franczyzy dla siebie, możesz również pojechać na targi franczyzodawców. Udział w takich targach może być dla Ciebie szansą, aby porozmawiać „twarzą w twarz“ z potencjalnymi franczyzodawcami i lepiej poznać ich ofertę współpracy.

Warto również porozmawiać z już działającymi franczyzobiorcami, którzy mogą podpowiedzieć Ci z własnego doświadczenia na co zwrócić uwagę oraz czym kierować się przy wyborze pomysłu.

Rzetelnego franczyzodawcę możesz znaleźć w szeregach Polskiej Organizacji Franczyzodawców, której członkowie przestrzegają obowiązującego w Europie Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.

Znane powiedzenie mówi: “szukajcie, a znajdziecie” - i w tym przypadku także ma rację. Decyduj mądrze i odpowiedzialnie, staraj się dokładnie przeglądać oferty franczyzodawców. Twój wybór zaważy na - co najmniej - kilku następnych latach Twojej finansowej i biznesowej działalności.

Ważne, abyś wybierał zgodnie ze swoimi przekonaniami i zamierzeniami oraz abyś utożsamiał się z ideowymi założeniami franczyzy, w którą się angażujesz.

Jak wybrać odpowiednią franczyzę? - zainteresowania i predyspozycje

Wybierając odpowiednią dla siebie franczyzę powinieneś kierować się swoimi zainteresowaniami lub pasjami. Warto, aby praca oprócz pieniędzy przynosiła Ci satysfakcję.

Jeżeli nigdy nie widziałeś siebie jako kogoś, kto prowadzi swoją restaurację, to wybór branży gastronomicznej najprawdopodobniej nie jest dla Ciebie. Jeżeli interesuje Cię moda, to być może warto pójść w tę stronę, zamiast na siłę rozpoczynać działalność w branży sportowej.

Kolejnym czynnikiem, który pomoże Ci zdecydować, w którą stronę pójść, są Twoje predyspozycje i wcześniejsze doświadczenie zawodowe.

Na przykład, jeżeli pracowałeś w biurze nieruchomości i dobrze poznałeś tę branżę, warto skorzystać z nabytego już doświadczenia i zdecydować się na franczyzowe biuro nieruchomości (oczywiście pod warunkiem, że lubiłeś swoją pracę).

W przypadku franczyzy doświadczenie zawodowe w danej branży nie jest wymagane, ponieważ franczyzodawca szkoli i przygotowuje franczyzobiorcę do podjęcia w niej działalności. Niemniej jednak takie doświadczenie z pewnością ułatwia poruszanie się w wybranej branży i zwiększa Twoją pewność siebie.

Podobnie jest z doświadczeniem w prowadzeniu biznesu czy kierowaniu zespołem pracowników. Najczęściej franczyzodawcy nie wymagają takich umiejętności, ponieważ można je nabyć na szkoleniu, jednak doświadczenie w tej kwestii bywa dodatkowym atutem w rekrutacji na franczyzobiorcę i ułatwia późniejszą działalność.

Jak widzisz - warto przyjrzeć się zasobom, które już posiadasz i kierować się nimi przy wyborze odpowiedniej dla Ciebie franczyzy.

Jak zbadać rynek przy wyborze odpowiedniej franczyzy?

Jeśli już wiesz, jaka branża będzie dla Ciebie odpowiednia na podstawie Twoich zainteresowań i doświadczeń, warto zbadać rynek, na którym chcesz działać.

Jeżeli interesujesz się nauką języków obcych, a w Twojej miejscowości liczącej 5 000 mieszkańców są już trzy szkoły językowe, raczej nie warto podążać w tym kierunku, bo może się okazać, że Twoja miejscowość to zbyt mały rynek na kolejną szkołę. Możesz wówczas sprawdzić, jak wygląda ten rynek w sąsiednich miastach. Podobna sytuacja może Cię spotkać, gdy zechcesz założyć kolejną restaurację w rejonie, w którym jest ich już kilka czy kilkanaście.

  • Analizę zacznij od określenia grupy docelowych klientów. Zastanów się, kto będzie nabywcą Twoich produktów lub usług. Sukces firmy zależy (najprościej ujmując) od tego, czy znajdzie ona klientów. Znana marka franczyzodawcy naturalnie to ułatwia, jednak pomyśl, czy miejsce, w którym chcesz otworzyć firmę umożliwia Ci dostęp do potencjalnych odbiorców.
  • Zbadaj wielkość danego segmentu rynku oraz jego dynamikę. Warto poznać, czy np. dana branża przeżywa obecnie gwałtowny rozwój, czy jest w stagnacji, a może nawet upada. Czy wybrany segment rynku jest mały, czy na tyle duży, aby znalazło się miejsce na Twoją firmę? Poszukaj prognoz na przyszłość danej branży (z pewnych i zaufanych źródeł).

    Franczyzodawca określa wytyczne dotyczące miejsca powstania firmy franczyzobiorcy (liczbę mieszkańców miasta, lokalizację w pobliżu centrum handlowego, itp.). Franczyzodawca może nie zgodzić się na powstanie jednostki franczyzowej na obszarze, który oceni jako nieopłacalny (np. taki, na którym jest już jedna placówka franczyzowa; taki, na którym nie znajdziemy klientów, itp.).

  • Oceń Twoje możliwości finansowe. Czy jesteś w stanie otworzyć firmę w danej branży? Jedne z nich wymagają dużych nakładów pieniężnych (jak np. branża gastronomiczna czy odzieżowa), inne mniejszych (m.in. finanse i bankowość, edukacja).

    W ocenie pomoże Ci plan finansowy franczyzy, który powinien przekazać Ci franczyzodawca. Warto, abyś stworzył także drugi, własny plan finansowy tej samej franczyzy, by sprawdzić, czy prognozy franczyzodawcy są wiarygodne (o planie finansowym przeczytasz więcej tu: Jak sporządzić plan finansowy?).

  • Zwróć uwagę na potencjalną konkurencję - kto już funkcjonuje na rynku w twojej branży i jak mu się wiedzie. Sprawdź, czy nie masz zbyt dużej konkurencji oraz czy możesz z nią w jakiś sposób konkurować (ceną, jakością, zakresem świadczonych usług, czasem realizacji zlecenia).

Sukces danego biznesu bywa ściśle uzależniony od jego lokalizacji i od rynku, na którym funkcjonuje. Dlatego właśnie oprócz obszaru Twoich zainteresowań i preferencji trzeba zbadać konkurencyjność i potencjał rynku, na którym chcesz funkcjonować jako franczyzobiorca.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej franczyzy?

Zanim zdecydujesz się na przystąpienie do określonej sieci franczyzowej, wyszukaj wszelkie dostępne informacje na temat franczyzodawcy.

  • Jak długo na rynku istnieje dany system franczyzowy?
  • Z ilu placówek się składa?
  • Ilu zatrudnia pracowników?

Im dłużej dana franczyza funkcjonuje i im jest większa, tym większe dla Ciebie prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.

  • Czy jest to sieć polska czy międzynarodowa?
  • Jaką ma konkurencję na rynku?
  • Czy należy do Polskiej Organizacji Franczyzodawców?

Ciekawostka:
Polska Organizacja Franczyzodawców to grono, do którego należą wybrane firmy franczyzowe. Aby przystąpić do tej organizacji, franczyzodawca musi spełniać normy zawarte w Europejskim Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy. Wybierając franczyzodawcę należącego do Polskiej Organizacji Franczyzodawców, możesz być pewny, że masz do czynienia z etycznym i stabilnym systemem franczyzowym.

Przyglądając się konkretnemu franczyzodawcy, zadaj sobie pytanie o:

  • znajomość i rozpoznawalność marki, którą będziesz się posługiwał.

    Możesz sprawdzić, czy franczyzodawca dba o PR całej marki, chociażby przeglądając jej profile w mediach społecznościowych i czytając komentarze klientów. Przystępując do systemu franczyzowego będziesz posługiwał się tą właśnie marką - dlatego warto sprawdzić, jak jest ona postrzegana, jakie są na jej temat opinie oraz czy nie przeżyła ostatnio poważnego kryzysu wizerunkowego.

  • produkty i usługi, które oferuje.

    Czy są to produkty i usługi wysokiej jakości? Czy sam byś z nich skorzystał? Czy franczyzodawca planuje rozwinąć zakres tych produktów lub usług w przyszłości? Sprawdzając te zagadnienia, warto samemu stać się klientem franczyzy i zweryfikować je osobiście.

  • politykę cenową; ceny produktów i usług, które będziesz sprzedawał.

    Franczyzodawca nie może narzucać Ci w umowie cen towarów/usług ani zobowiązywać do stosowania określonych cen minimalnych. Może natomiast ustalić maksymalne ceny produktów/usług oraz podać ceny sugerowane. Ustal jaka jest marża na poszczególnych produktach/usługach oraz czy możesz organizować promocje we własnym zakresie.

  • czas, po którym osiągany jest próg rentowności oraz czas zwrotu inwestycji wstępnej

    Każdy system franczyzowy jest zazwyczaj dokładnie monitorowany przez franczyzodawcę, który dysponuje szerokim zasobem danych na temat każdej z placówek. Wybierając franczyzę, warto zweryfikować, po jakim czasie (średnio) osiągany jest próg rentowności oraz jaki jest średni okres zwrotu inwestycji we franczyzę.

  • ilość franczyzobiorców, ich kondycję finansową, historię finansową franczyzy

    Ważne, aby patrzeć nie tylko w przyszłość firmy, ale także znać jej przeszłość. Dowiedz się, ile placówek franczyzowych działa obecnie, ile zostało dotychczas zamkniętych i z jakich powodów.

  • zakres wsparcia, które oferuje franczyzodawca.

    Dowiedz się, na jakie wsparcie od franczyzodawcy możesz liczyć:

    • oferowane przez franczyzodawcę szkolenia

      Dowiedz się ile trwa takie szkolenie, gdzie się odbywa, czego będziesz mógł się na nim nauczyć. Warto, abyś wiedział, czy szkolenia są przewidziane tylko dla początkujących franczyzobiorców, czy będziesz brał w nich udział również w czasie prowadzenia placówki.

    • rekrutacja pracowników

      Dowiedz się, kto będzie zatrudniał i szkolił pracowników - czy odpowiedzialność w tym względzie leży po Twojej stronie, czy może będzie za to odpowiadała centrala.

    • przydzielony Ci specjalny opiekun
    • stałe doradztwo w problematycznych dla Ciebie kwestiach
    • wspierające działania w razie kryzysu
    • kwestie marketingowe

      Ustal, czy istnieje wspólny fundusz marketingowy, z którego finansowane są działania marketingowe całej sieci, czy dostaniesz od franczyzodawcy jakieś materiały reklamowe i sprzedażowe, czy franczyzodawca promuje otwarcie nowej placówki.

Przydatne pytania

Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie listę kontrolnych pytań, które możesz zadać aby sprawdzić, czy dana franczyza jest dla Ciebie odpowiednia:

  • Jaki jest całkowity koszt uruchomienia placówki franczyzowej?
  • Co składa się na koszty uruchomienia franczyzy?
  • Ile wynoszą opłaty franczyzowe?
  • Jaki procent od Twoich zysków będziesz wypłacał franczyzodawcy?
  • Jak długo od podpisania umowy będzie trwał okres przygotowawczy i po jakim czasie może zostać uruchomiona dana placówka?
  • Jakie usługi wstępne (na otwarcie działalności) oferuje Ci franczyzodawca?
  • Jakie usługi bieżące (w trakcie działalności) oferuje Ci franczyzodawca?
  • Czy franczyzodawca zapewnia Ci przeszkolenie, co będzie obejmować takie szkolenie, gdzie będzie miało miejsce i jak długo potrwa?
  • Na jakie wydatki powinieneś być przygotowany, a jakie ponosi ze swojej strony franczyzodawca?
  • Czy franczyzodawca organizuje uroczyste otwarcie nowych placówek i na czym ono polega?
  • Czy istnieją minimalne progi zysków/obrotów, które musisz osiągać w danym miesiącu?
  • Jak wyglądają kwestie marketingowe i reklamowe - czy zajmuje się nimi tylko franczyzodawca, czy obowiązki te są podzielone na franczyzodawcę i franczyzobiorcę?
  • Czy istnieje wspólny fundusz marketingowy i ile będziesz musiał na niego wpłacać?
  • Jakie wymagania odnośnie do wystroju i wyposażenia lokalu będziesz musiał spełnić i jak często będziesz musiał je wymieniać?
  • Jak wyglądają kwestie księgowości i kto jest za nie odpowiedzialny?
  • Czy franczyzodawca ma prawo Cię kontrolować i jak często będzie przeprowadzał takie kontrole?
  • Czy franczyzodawca ma przewidziany plan naprawczy w razie kryzysu wizerunkowego którejś z placówek franczyzowych?
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: