Jak założyć agencję ubezpieczeniową?

Na czym polega prowadzenie agencji ubezpieczeniowej?
Działalność agencji ubezpieczeniowej to nic innego jak pośredniczenie ubezpieczeniowe. Polega ono na wykonywaniu przez pośrednika (agenta ubezpieczeniowego) za wynagrodzeniem czynności związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Agent ubezpieczeniowy wykonuje więc czynności w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń, które polegają na:
- pozyskiwaniu klientów,
- działaniach przygotowawczych przed zawieraniem umów ubezpieczenia,
- zawieraniu umów ubezpieczenia,
- uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie,
- organizowaniu i nadzorowaniu czynności agencyjnych (działalności agencyjnej).
Jako agent ubezpieczeń, swoją działalność musisz wykonywać starannie, z uwzględnieniem jej charakteru i dobrych obyczajów. Jeżeli wyrządzisz szkodę w związku z wykonywaniem czynności agenta, odpowiadać będzie za nią zakład ubezpieczeń, na rzecz którego prowadzisz działalność pośrednictwa ubezpieczeniowego.
Dopuszczalne jest również pośrednictwo na rzecz wielu towarzystw ubezpieczeniowych. Jest to tzw. działalność multiagenta. Jeżeli chcesz być multiagentem, musisz spełniać te same warunki, jak w przypadku agenta działającego na rzecz jednego ubezpieczyciela oraz wykupić polisę OC. W tym przypadku bowiem to Ty odpowiadasz za szkody, które powstały w czasie wykonywania czynności agencyjnych, a nie zakład ubezpieczeń.
Warunki, jakie musisz spełnić aby założyć agencję ubezpieczeniową
Zanim otworzysz własną agencję ubezpieczeniową, sprawdź jakie warunki musisz spełnić abyś mógł to zrobić.
Żeby pracować jako agent ubezpieczeniowy, w pierwszej kolejności musisz spełniać następujące warunki:
- masz pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie zostałeś nigdy skazany za przestępstwo umyślne przeciwko życiu i zdrowiu, wymiarowi sprawiedliwości, ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz za przestępstwo skarbowe,
- gwarantujesz rzetelność w pracy,
- ukończyłeś szkołę średnią lub średnią szkołę branżową,
- zdasz egzamin przygotowany przez zakład ubezpieczeń.
Ponadto, aby założyć własną agencję ubezpieczeniową, musisz:
- zdać egzamin,
- założyć działalność gospodarczą,
- podpisać umowę agencyjną z towarzystwem ubezpieczeń,
- otrzymać wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych.
Egzamin
Każdy kandydat na agenta ubezpieczeniowego musi zdać egzamin i uzyskać wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Egzamin zdaje się w towarzystwie, z którym chcesz współpracować.
Pierwszym etapem do zdania egzaminu jest szkolenie. Podczas niego nauczysz się wszystkiego, co będzie Ci potrzebne do reprezentowania danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Ponadto nauczysz się prawnych podstaw swojej działalności. Po szkoleniu czas na zdanie egzaminu, który składa się ze 100 pytań z zakresu:
- pojęcia ryzyka,
- systemu ubezpieczeń gospodarczych w Polsce,
- sumy i wartości ubezpieczenia,
- regulacji prawnych dotyczących działalności ubezpieczeniowej i pośrednictwa ubezpieczeniowego,
- podstawowych zagadnień z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego,
- etyki zawodowej agenta ubezpieczeniowego.
Umowa agencyjna z towarzystwem ubezpieczeń
W celu podpisania umowy agencyjnej z towarzystwem ubezpieczeń, zwróć się do lokalnego przedstawiciela firmy, z którą chcesz współpracować. Zanim dojdzie do jej podpisania, musisz zdać egzamin i uzyskać wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Ponadto będziesz musiał przedstawić:
- dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności gospodarczej,
- zaświadczenia o niekaralności,
- świadectwa ukończenia szkoły średniej.
Wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych dokonywany jest na wniosek zakładu ubezpieczeń wraz z odpowiednimi załącznikami. Zakład ubezpieczeń składa taki wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego po podpisaniu z Tobą umowy agencyjnej ma na to 14 dni od dnia jej zawarcia.
Do wniosku o wpis dołącza się:
- oświadczenie zakładu ubezpieczeń, które potwierdza, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym oraz, że osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne spełniają do tego warunki,
- potwierdzenie zapłacenia opłaty skarbowej - 110 zł.
Jeżeli spełniasz wymogi, KNF wpisze Cię do rejestru, po czym powiadomi o wpisie ubezpieczyciela w ciągu 14 dni od wpisu. Dopiero po otrzymaniu wpisu możesz rozpocząć działalność agencyjną.
Polisa OC
Polisa OC jest obowiązkowa, jeżeli chcesz współpracować z kilkoma towarzystwami ubezpieczeniowymi. Obowiązek ubezpieczenia powstaje w dniu, w którym zawrzesz umowę agencyjną z drugim zakładem ubezpieczeń, który wykonuje działalność w tym samym dziale ubezpieczeń. Ubezpieczenie to obejmuje odpowiedzialność cywilną za szkody wyrządzone na skutek działania lub zaniechania w związku z wykonywaną przez Ciebie działalnością agencyjną.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, wynosi równowartość w złotych 1 250 618 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki obejmuje umowa ubezpieczenia. W odniesieniu do wszystkich zdarzeń wynosi ona 1 875 927 euro.
Brak polisy grozi odpowiedzialnością. Wówczas będziesz musiał wpłacić na rzecz skarbu państwa kwotę równowartości 1 000 euro. Mimo to, wniesienie tej opłaty nie zwalnia Cię z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
- Plusy i minusy, czyli z czym wiąże się rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej
- Planujesz założyć firmę - opracuj model biznesowy
- Jak założyć własną firmę - zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku
- Kreowanie wizerunku firmy, czyli jak zbudować pozytywny wizerunek własnej marki?
Zobacz gotowe, przykładowe biznesplany
Jak założyć firmę ubezpieczeniową w 6 krokach?
Wiesz już na czym polega działalność agencji ubezpieczeniowej oraz jak należy przygotować się do jej założenia. W tej części artykułu dowiesz się jak krok po kroku założyć własną agencję ubezpieczeniową.
Krok 1. Forma prawna działalności gospodarczej
Pierwszym krokiem do założenia własnej agencji ubezpieczeniowej jest wybór formy prawnej działalności gospodarczej. Agencję ubezpieczeniową możesz założyć jako:
Jednoosobowa działalność gospodarcza - jest to najprostsza forma prowadzenia własnej firmy. Jako jednoosobowy przedsiębiorca masz wyłączne prawo do reprezentowania swojej działalności, zawierania umów, wpłacania zaliczek na podatek, składania deklaracji oraz rozliczania się z ZUS-em. Jako właściciel firmy odpowiadasz również całym swoim majątkiem za zobowiązania zaciągnięte w związku z jej funkcjonowaniem.
Spółka jawna - do jej założenia potrzebne jest co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Nie wymagany jest kapitał początkowy. Każdy ze wspólników odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami i spółką, przy czym w pierwszej kolejności egzekucja prowadzona jest z majątku spółki, a gdy tego zabranie - z majątku wspólników.
Spółka komandytowa - spółkę mogą utworzyć co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne, z których co najmniej jedna musi być komplementariuszem, a druga komandytariuszem. Komplementariusz ponosi odpowiedzialność za zobowiązania spółki tak samo jak wspólnik spółki jawnej, natomiast komandytariusz odpowiada do wysokości różnicy pomiędzy sumą komandytową a wartością wniesionego wkładu (gdy wniesie do spółki wkład niższy niż suma komandytowa).
Spółka komandytowo-akcyjna - zaliczana jest do spółek osobowych, ale ma w sobie elementy spółki kapitałowej. Tworzą ją co najmniej dwie osoby prawne lub fizyczne, z których co najmniej jedna musi być komplementariuszem, a druga akcjonariuszem. Komplementariusz za zobowiązania spółki odpowiada całym swoim majątkiem, a akcjonariusz nie odpowiada. Do założenia spółki wymagany jest kapitał zakładowy w wysokości 50 000 zł.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - jest najpopularniejszą spółką handlową w Polsce. Może ją tworzyć już jedna osoba. Z chwilą wpisu do rejestru spółka otrzymuje osobowość prawną, przez co sama odpowiada za zaciągane przez siebie zobowiązania. Odpowiedzialności takiej nie ponoszą wspólnicy spółki. Do jej założenia wymagany jest kapitał zakładowy w wysokości minimum 5 000 zł.
Spółka akcyjna - tak jak spółka z o.o. posiada osobowość prawną i sama odpowiada za swoje zobowiązania. Może ją założyć jedna osoba. Jest to forma polecana dla dużych firm, które planują wejście na giełdę.
Uwaga! Agencji ubezpieczeniowej nie możesz prowadzić w formie spółki cywilnej i spółki partnerskiej.
Więcej na temat czym jest osobowość prawna przeczytasz tutaj: Co to jest osobowość prawna?
Krok 2. Forma opodatkowania Twojej firmy
Kolejnym krokiem do założenia własnej agencji ubezpieczeniowej jest wybór formy opodatkowania, jakiej podlegać będzie Twoja firma. W przypadku agencji ubezpieczeniowej masz do wyboru dwie formy opodatkowania.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych
Opodatkowanie na zasadach ogólnych jest podstawową formą opodatkowania dochodów. Nie wymaga ona składania oświadczeń o jej wyborze - jeżeli nie wybierzesz innej formy rozliczania się z fiskusem, zostanie Ci ona automatycznie przypisana. Rozliczanie podatków na zasadach ogólnych opiera się na dwóch stawkach podatkowych:
- 17% - dla dochodów nieprzekraczających kwoty 85 528 zł,
- 32% - dla nadwyżki od dochodów powyżej kwoty 85 528 zł.
Podatek w tej formie można obniżyć o przewidziane ulgi podatkowe. Ponadto istnieje możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Podatek liniowy
Opodatkowanie podatkiem liniowym polega na stosowaniu stałej stawki w wysokości 19% (stan na 2020 r.) bez względu na wysokość osiąganych dochodów. O wyborze tej formy możesz zdecydować już na etapie rejestrowania swojej firmy lub później przez złożenie oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego - do dnia 20 stycznia roku podatkowego.
Ta forma opodatkowania wyklucza zastosowanie większości ulg podatkowych oraz wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Jest to forma korzystna dla tych przedsiębiorców, którzy osiągają roczne dochody powyżej 100 000 zł, bowiem wówczas podatek do zapłacenia będzie niższy niż w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych.
Krok 3. Kody PKD
Przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej, w tym także agencji ubezpieczeniowej, należy podać kody PKD, które są częścią wniosku o wpis firmy do rejestru. Kody PKD służą określeniu rodzaju działalności, jaką zajmuje się Twoja firma. Wybierając je, zacznij od tego kodu, który ogólnie wyraża czym zajmujesz się w swojej agencji, a następnie przechodź do kategorii bardziej szczegółowych. Jeśli chcesz prowadzić działalność gospodarczą jako agent ubezpieczeniowy, możesz użyć następujących kodów PKD:
- PKD 66.22.Z - Działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych
- PKD 66.21.Z - Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat
- PKD 66.29.Z - Pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne
Krok 4. Prowadzenie księgowości Twojej firmy
Zanim zarejestrujesz swoją działalność gospodarczą, warto również zadecydować w jakiej formie chcesz prowadzić księgowość swojej firmy oraz czy chcesz ją prowadzić samodzielnie czy powierzyć to kompetentnej do tego osobie. Decyzję warto podjąć jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej, ponieważ we wniosku o wpis musisz wskazać miejsce, gdzie będą przechowywane dokumenty finansowe Twojej agencji ubezpieczeniowej.
O formie prowadzenia księgowości możesz zadecydować, jeżeli przychody netto z Twojej agencji ubezpieczeniowej nie przekroczą równowartości 2 mln euro. Wówczas możesz wybrać czy chcesz prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR), która jest prostszym rozwiązaniem, czy księgi rachunkowe, które dają pełen obraz stanu finansowego firmy, ale są bardziej skomplikowane. Po przekroczeniu limitu 2 mln euro jesteś obowiązany do prowadzenia pełnej księgowości. Dotyczy do również spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej - bez względu na wysokość osiąganych dochodów.
Prowadzeniem księgowości swojej agencji ubezpieczeniowej możesz zająć się samodzielnie. Jeżeli jednak nie chcesz ryzykować popełnieniem błędu w dokumentach, czy nie chcesz spędzać wolnego czasu w papierach, zastanów się nad podjęciem współpracy z odpowiednim biurem rachunkowym. Współpraca z biurem odbywa się przez przekazywanie mu dokumentów określonego dnia miesiąca w celu ich rozliczenia. Biuro rachunkowe w Twoim imieniu składa deklaracje do urzędu skarbowego, przechowuje dokumentację Twojej agencji ubezpieczeniowej oraz reprezentuje Cię w razie kontroli podatkowej. Wybór odpowiedniego biura rachunkowego jest dla Ciebie kluczowy, ponieważ powierzasz mu swoje firmowe tajemnice oraz Cię reprezentuje. Sprawdź również, czy wybrane przez Ciebie biuro rachunkowe jest ubezpieczone.
Alternatywnym rozwiązaniem dla tradycyjnego biura rachunkowego, z którego coraz chętniej korzystają przedsiębiorcy jest biuro rachunkowe online. Często łączy ono w sobie programy do fakturowania, księgowości i wystawiania umów z obsługą księgową. Współpraca z takim biurem opiera się na samodzielnym wprowadzaniu dokumentów do systemu, których prawidłowość następnie jest sprawdzana przez ekspertów z internetowego biura rachunkowego.
Prowadzenie księgowości swojej firmy możesz również powierzyć profesjonalnej księgowej. Rozwiązanie to jest najczęściej droższe w porównaniu z usługami biur rachunkowych.
Program do faktur - porównanie internetowych programów księgowych
W ramach programów do wystawiania faktur masz dwie możliwości: albo wybierzesz program, który zainstalujesz lokalnie na Twoim komputerze, albo program który działa online (w chmurze). Ze względu na to, że to drugie rozwiązanie bardzo szybko rośnie na popularności poniżej znajdziesz funkcje, jakie oferuje kilka najpopularniejszych na rynku systemów do wystawiania faktur online. Poniższe porównanie ofert powinno pomóc Ci w podjęciu decyzji jaki program do fakturowania wybrać.
Praktycznie każdy program do wystawiania faktur online ma w ofercie darmowy okres testowy. W zależności od programu może to być 14, 30 dni lub nawet kilka miesięcy. Tak więc warto założyć konto w kilku aplikacjach i porównać ich funkcjonalności. Dzięki temu możesz wybrać program, który najbardziej będzie pasował do Twoich potrzeb.
Program |
Cena |
Dane kontrahenta |
Limit wystawiania faktur |
Możliwość edycji faktur |
Możliwość wystawiania różnych dokumentów sprzedażowych |
Przejrzysty interfejs |
Aplikacja mobilna |
Integracja z innymi programami |
Wsparcie w obsłudze |
Waluta i języki |
Indywidualizm |
Wysyłanie faktur |
www |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FakturaXL | 0 zł - 10 faktur/mc | Dane kontrahenta pobierane z bazy GUS-u przez nr NIP, REGON, KRS. Weryfikacja kontrahenta w wykazie Podatników VAT (Biała Księga) oraz weryfikacja numeru konta na Białej Liście Podatników MF. | Fakturowanie do 10 faktur w miesiącu bezpłatnie lub bez limitu w abonamencie | Możliwość poprawiania wszystkich danych na fakturze | Przejrzysty i bardzo intuicyjny | Tak | Brak - system działa online, automatycznie rozpoznaje urządzenia mobilne i dostosowuje interfejs | Posiada open API, integracja z systemami płatności PayU, Przelewy24, PayPal | Bezpłatna pomoc z zespołem wsparcia 24/7 przez e-mail i chat oraz infolinia: pn-pt od 10 do 17 | Możliwość wystawiania faktur w dowolnej walucie i dwuwalutowych. Faktury w 7 wersjach językowych i dwujęzyczne. Interfejs programu również w języku angielskim. | Możliwość wybrania szablonu faktury, dostosowania kolorystyki, umieszczenia własnego logo i dodatkowego elementu graficznego na dole szablonu (np. pieczęć) | Bezzałącznikowy i załącznikowy system wysyłania faktur do kontrahenta na e-mail lub smsem! bezpośrednio z programu. Również automatycznie dla faktur cyklicznych. | fakturaxl.pl | |
Uwaga - specjalna oferta dla czytelników 6krokow.pl! Podczas zakładania konta w platformie FakturaXL podaj kod "6krokow", otrzymasz wówczas jednorazowy rabat w wysokości 30%. |
||||||||||||||
Fakturownia | Abonament od 0 zł do 3 faktur/mc | Dane kontrahenta pobierane są z listy kontrahentów oraz bazy GUS-u przez nr NIP, REGON, KRS | Faktury nielimitowane | Możliwość poprawiania danych | Tak | System dosyć prosty w obsłudze | Dostępna w systemie iOS i Android | Integracja z systemami płatności automatycznych tj. PayU, PayPal, dotPay, przelewy24, bankowością online i sklepami internetowymi; posiada open API | Możliwość bezpłatnego kontaktu z zespołem wsparcia: telefonicznie, e-mail, czat | Możliwość wystawiania faktur w w około 30 językach | Możliwość wybrania szablonu faktury (7 dostępnych) lub stworzenia własnego szablonu oraz umieszczenia własnego logo | Droga elektroniczna | fakturownia.pl | |
Streamsoft Firmino | Abonament 0 zł | Dane kontrahenta pobierane z bazy GUS-u przez nr NIP, REGON, KRS, weryfikacja kontrahenta w wykazie Podatników VAT | Faktury nielimitowane | Możliwość poprawiania wszystkich danych | Tak | Przejrzysty i intuicyjny w obsłudze | W przygotowaniu | Integracja z innymi programami, API umożliwiające dowolne integracje | Bezpłatne wsparcie mailowe i telefoniczne | Możliwość wystawiania faktur w dowolnej walucie wg. Kursu NBP, wielojęzyczne wydruki dokumentów | Logo na fakturze oraz możliwość wyboru szablonu i kolorystyki faktury | Wysyłanie faktur mailowo bezpośrednio z systemu | firmino.pl | |
COMARCH ERP XT | od 15 zł/mc za moduł Faktury do 95 zł/mc z obsługą Księgowości i Magazynu | Dane kontrahenta pobierane z bazy GUS-u przez nr NIP. Weryfikacja kontrahenta w wykazie Podatników VAT (Biała Księga) | Brak limitu w abonamencie, 10 faktur (lub dokumentów księgowych) w wersji testowej | Bez ograniczenia, dostępny graficzny edytor wydruków | Możliwość wystawiania różnych faktur i dokumentów sprzedażowych | Przejrzysty i bardzo intuicyjny | Tak - iOS oraz Android | Integracja z systemami bankowymi: poprzez wymianę plików i mechanizmy Webservice. Integracja z aplikacją mobilną do obsługi klientów detalicznych (POS) oraz narzędziem analitycznym BI POINT i mechanizmem do rozpoznawania faktur kosztowych (OCR) | Bezpłatna Asysta telefoniczna i mailowa w dni powszednie od 8:00 do 18:00 i w soboty od 9:00 do 14:00 | Możliwość wystawiania faktur w innych walutach. Interfejs programu w języku: angielskim, francuskim i niemieckim | Pełna modyfikacja szablonów wydruków (wraz z możliwością wstawiania logo na wydruki) oraz możliwość edycji skrótów na pulpicie aplikacji | Możliwość automatycznej wysyłki faktur drogą mailową | erpxt.pl | |
iFirma | 0 zł do 3 faktur/mc | Dane kontrahenta pobierane są z bazy GUS-u przez nr NIP | Fakturowanie do 3 faktur w miesiącu bezpłatnie lub bez limitu z abonamentem, 30-dniowy okres testowy | Możliwość poprawiania danych | Tak | Rozbudowany interfejs, dużo zbędnych elementów | Dostępna w systemie iOS i Android | Integracja z bankowością online | Możliwość kontaktu z zespołem księgowym telefonicznie, e-mail, czat | Możliwość wystawiania faktur w obcej walucie | Możliwość umieszczenia własnego logo | Droga elektroniczna lub zlecenie wysyłki tradycyjnej | iFirma.pl | |
Faktura.pl | 0 zł, wersja premium do 13 zł/mc | Dane kontrahenta pobierane z listy kontrahentów oraz z bazy GUS-u przez nr NIP, REGON, KRS. | 3 dokumenty przychodowe w pakiecie bezpłatnym na zawsze, w wersji premium bez ograniczeń | Edycja danych bez ograniczeń | Tak | Tak - wystawienie trwa nawet 30 sekund | Brak - system działa online, automatycznie rozpoznaje urządzenia mobilne i dostosowuje interfejs | Płatność on-line we wspołpracy z Blue Media, brak open API. Integracja z faktoringiem i windykacją | Bezpłatna pomoc z zespołem wsparcia poprzez e-mail oraz infolinię: pn-pt: 9.00-17.00 | Możliwość wystawiania faktur w dowolnej walucie. Faktury w 1 wersji językowej. Interfejs programu wyłącznie PL. | Możliwość utworzenia nowego schematu numeracji, opcje dokumentu zapisywane jako szablony, dzięki czemu wystawianie trwa kilka chwil. Można wstawić własne logo oraz stopkę. | Wysyłka dokumentów w formie emaila (załącznik). Klient widzi w systemie czy udało się dostarczyć e-mail do kontrahenta oraz ma możliwość wysyłki do kontrahentów SMSów. | faktura.pl | |
mOrganizer Finansów | Abonament od 0 zł | Dane kontrahenta pobierane z bazy GUS-u przez NIP. Weryfikacja kontrahenta w wykazie Podatników VAT oraz weryfikacja numeru konta na Białej Liście Podatników MF | Faktury nielimitowane | Edycja danych bez ograniczeń | Tak | Intuicyjny, daje możliwość szybkiej obsługi | Dostępna w systemie iOS i Android | Integracja z bankowością online, windykacja należności, bramka płatnicza | Bezpłatna pomoc techniczna oraz kontakt z zespołem księgowym przez e-mail, chat oraz infolinię: pn-pt od 9-17 | Możliwość wystawiania faktur w dowolnej walucie, wydruk w języku polskim lub polsko-angielskim | Logo na fakturze oraz możliwość wyboru szablonu i kolorystyki faktury | Wysyłanie faktur mailowo bezpośrednio z systemu. Również automatycznie dla faktur cyklicznych | morganizerfinansow.pl | |
ING Księgowość | Abonament za 0 zł z gwarancją ceny przez 2 lata | Dane kontrahenta pobierane są z bazy GUS oraz VIES przez nr NIP | Faktury nielimitowane | Możliwość edycji wszystkich danych na fakturze - bez dodatkowych opłat | Tak, możliwość wystawiania faktur cyklicznych | Intuicyjny, przejrzysty interfejs, tworzony razem z klientami | Dostępna w systemie iOS i Android | Finansowanie Faktur, Windykacja należności, Bramka płatnicza - iMoje, Open Api, Bankowość internetowa: Moje ING, ING Business, MultichashPL | Bezpłatna pomoc z zespołem wsparcia infolinia, chat, e-mail: pon - pt od 8 do 18, chatbot dostępny 24/7 | Możliwość wystawiania faktur w dowolnej walucie, faktury w 4 wersjach językowych i dwujęzyczne, interfejs programu również w języku angielskim | Możliwość umieszczenia własnego logo, personalizacji faktury, możliwość oznaczania GTU na produktach | Wysyłka dokumentów w formie e-maila. Klient widzi w systemie czy udało się dostarczyć fakturę oraz czy została odczytana przez kontrahenta | ingksiegowosc.pl |
Krok 5. Rejestracja działalności gospodarczej
Działalność gospodarcza w Polsce podlega rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Do którego rejestru powinieneś zgłosić swoją agencję ubezpieczeniową, zależy od formy prawnej jaką wybrałeś dla swojej działalności.
Rejestracja w CEIDG
Rejestracja w CEIDG dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczej. Jeżeli więc zdecydowałeś się na taką formę prowadzenia swojej agencji ubezpieczeniowej, musisz złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Wniosek możesz złożyć na 5 sposobów:
- założyć działalność online bez wychodzenia z domu - za pomocą strony internetowej CEIDG i podpisu elektronicznego, profilu zaufanego lub bankowości internetowej;
- wypełnić wniosek online i złożyć go w urzędzie;
- założyć firmę przez telefon,
- złożyć wniosek CEIDG-1 osobiście w urzędzie;
- wysłać wniosek listem poleconym (podpisany podpisem notarialnie poświadczonym).
Wniosek o wpis do CEIDG jest bezpłatny. Z chwilą zamieszczenia danych Twojej firmy w CEIDG, w rejestrze - nie później niż następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku - pojawi się wpis. Działalność gospodarczą możesz podjąć już w dniu złożenia wniosku.
Rejestrując firmę w CEIDG automatycznie zostaniesz zarejestrowany w ZUS-ie jako płatnik składek oraz w urzędzie skarbowym.
Rejestracja w KRS
Rejestracja firmy w KRS dotyczy spółek prawa handlowego, czyli spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnej. Wpis spółki do rejestru następuje na podstawie wniosku składanego na urzędowym formularzu, którego treść uzależniona jest od rodzaju spółki, którą chcesz zarejestrować. Do wniosku należy dołączyć szereg dodatkowych dokumentów - w oryginałach lub poświadczonych urzędowo odpisach lub wyciągach. Wpis do KRS podlega opłacie - 500 zł (opłata za wpis) oraz 100 zł (opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).
Rejestracji spółki handlowej możesz dokonać również online (w systemie S24). Rozwiązanie to jest tańsze - opłata za wpis w tym przypadku wynosi 250 zł i 100 zł za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Krok 6. Bankowe konto firmowe i pieczątka
Bankowe konto firmowe będzie Ci potrzebne, jeśli chcesz dokonywać transakcji, których stroną jest inny przedsiębiorca lub instytucja skarbowa, a jednorazowa wartość transakcji przekracza wartość 15 000 zł (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności). Poza tym przypadkiem, zakładanie firmowego rachunku nie jest konieczne. Dla celów wynikających z działalności gospodarczej możesz korzystać z konta prywatnego, ale pod warunkiem że jesteś jego jedynym właścicielem. Jeżeli więc masz wspólne konto z małżonkiem, to nie może ono służyć do prowadzenia działalności gospodarczej.
Zasadniczo konto bankowe dla firmy można założyć dopiero po zarejestrowaniu firmy. Natomiast numer rachunku bankowego należy podać już na etapie rejestrowania działalności gospodarczej. Wówczas po zmianie numeru rachunku bankowego, należy złożyć wniosek aktualizujący wpis.
Zanim wybierzesz odpowiedni bank, porównaj proponowane przez nich oferty. Jeżeli już zdecydowałeś się na odpowiednią dla siebie ofertę, skontaktuj się z bankiem i załóż konto. Najczęściej wymaganymi dokumentami do założenia konta są:
- zaświadczenie o wpisie do CEIDG lub akt zawiązania spółki i zaświadczenie o wpisie do KRS,
- dowód osobisty,
- złożenie wzoru podpisu osób dysponujących kontem.
Prowadząc własną agencję ubezpieczeniową, będziesz również potrzebował pieczątki firmowej. Co prawda nie ma prawnego obowiązku jej posiadania, ale przyda Ci się ona do codziennego prowadzenia firmy. Uwiarygodnia ona dokumenty firmowe i zaoszczędzi Ci czasu przy wpisywaniu na nich danych firmy.
Warto, aby na pieczątce znalazły się następujące informacje:
- pełna nazwa firmy,
- adres siedziby,
- numer NIP,
- numer REGON,
- telefon kontaktowy,
- faks,
- adres e-mail,
- adres strony internetowej - jeżeli posiadasz.
Ranking najtańszych i darmowych firmowych kont bankowych
W poniższym rankingu firmowych kont bankowych pod uwagę zostały wzięte przede wszystkim koszty prowadzenia konta bankowego. Jako kolejne kryterium przyjęto różne promocje i bonusy, z których można skorzystać otwierając firmowe konto bankowe. Pamiętaj jednak, że musisz wziąć pod uwagę swoje indywidualne potrzeby i specyfikę branży w jakiej prowadzisz działalność.
Bank | Koszty prowadzenia konta | Koszty utrzymania karty | Wypłaty z bankomatów krajowych | Opłata za przelewy krajowe | Bonus dodatkowe usługi | - |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() Nest Bank BIZNest Konto |
0 zł | 0 zł | 0 zł | 0 zł | w promocji do 400 zł dla Twojej firmy + terminal za 0 zł | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, oragnizacja pozarządowa, spółka akcyjna |
||||||
![]() Bank Pekao Konto Przekorzystne Biznes |
0 zł jeśli w mc-u zrobiłeś przelew do ZUS/US lub miałeś wpływ min. 2000 zł lub zostanie rozliczona min. 1 transakcja z terminala Pekao lub opłacisz 1 ratę leasingu w Pekao Leasing, jeśli nie to opłata 9 zł |
0 zł jeśli wykonasz płatności kartą na min. 300 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł |
0 zł dla bankomatów Pekao i 2 pierwsze wypłaty/mc z pozostałych, kolejne wypłaty z pozostałych 2%, min. 5 zł |
0 zł dla przelewów wewnętrznych oraz 15 darmowych przelewów do innych banków, pozostałe 1,50 zł/szt. |
do 1000 zł premii, weź udział w loterii i wygraj samochód BMW i3 | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o., spółka akcyjna |
||||||
![]() Santander Bank Polska Konto Firmowe Godne Polecenia |
0 zł darmowe przez 24 mc-e, potem darmowe jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS na kwotę min. 200 zł, jeśli nie to opłata 25 zł |
0 zł darmowe przez 24 mc-e, potem jeśli wykonasz płatności kartą min. 400 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł |
0 zł dla bankomatów Santander, pozostałe bankomaty - 3,5%, min. 5 zł |
0 zł darmowe przez 24 mc-e, potem 15 przelewów/mc, każdy kolejny 1 zł |
do 900 zł premii za transakcje kartą płatniczą w promocji, 400 zł premii za terminal płatniczy w promocji | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, fundacja, stowarzyszenie rejestrowe, spółdzielnia |
||||||
![]() Alior Bank iKonto Biznes |
0 zł jeśli średnie saldo na koncie wyniesie min. 1000 zł, jeśli nie to opłata 15 zł |
0 zł jeśli zrobisz min. 4 transakcje kartą w miesiącu, jeśli nie to opłata 8 zł |
0 zł dla bankomatów Alior Bank, pozostałe bankomaty 5 pierwszych wypłat, każda następna 2 zł |
0 zł | w ciągu roku można uzyskać premię do 1500 zł | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza |
||||||
![]() Bank Millenium Konto Mój Biznes |
0 zł przez 24 miesiące dla nowych Klientów, którzy otworzą konto w promocji „Zyskaj z kontem dla Biznesu”. Szczegóły i regulamin dostępny po kliknięciu przycisku Sprawdź. |
0 zł jeśli wykonasz płatności kartą min. 500 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł |
0 zł dla bankomatów Banku Millennium, 1 zł bankomaty Santander Bank Polska i Planet Cash, pozostałe 3,5% prowizji min. 5 zł |
0 zł dla pierwszych 20 przelewów, kolejne 1 zł – dotyczy przelewów zlecanych w Millenecie/aplikacji mobilnej |
Do 700 zł premii, dla nowych Klientów, którzy do 31 sierpnia 2021 r. skorzystają z promocji „Zyskaj 700 zł z letnią promocją Konta Mój Biznes”. 0 zł za konta walutowe dla nowych Klientów, którzy otworzą konto w promocji „Zyskaj z kontem dla Biznesu.” Szczegóły i regulaminy promocji dostępne po kliknięciu przycisku Sprawdź. | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna |
||||||
![]() mBank mBIZNES Standard |
0 zł bezpłatne przez 2 lata, potem 9 zł (0 zł jeśli zrobisz 1 przelew do ZUS/mc) |
0 zł brak opłat przez 2 lata, potem 5 zł |
0 zł bezpłatnie bankomaty mBank, Santander, Planet Cash, Euronet (wypłata min. 100 zł), pozostałe bankomaty - 3%, min. 5 zł |
0 zł bezpłatne przelewy przez 2 lata |
mPlatforma Walutowa mNawigacja Finansowa platforma mikroFirmy.pl | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, fundacja, stowarzyszenie rejestrowe, spółdzielnia |
||||||
![]() ING Bank Śląski Konto Direct dla Firmy |
0 zł jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS lub US lub miałeś wpływ na konto min. 2000 zł, jeśli nie to opłata 9 zł |
0 zł jeśli wykonasz płatności kartą min. 300 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł |
0 zł dla bankomatów ING, Planet Cash i 1 wypłata /mc w pozostałych, kolejne wypłaty 2,5 zł |
0 zł jeśli w poprzednim miesiącu zrobiłeś przelew do ZUS lub US lub miałeś wpływ na konto min. 2000 zł, jeśli nie to opłata 0,90 zł |
możliwość zadłużenia konta do 200 000 zł; można zyskać 100 zł za otwarcie konta | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna korzystająca z uproszczonych metod księgowości, spółka jawna korzystająca z uproszczonych metod księgowości, spółka partnerska korzystająca z uproszczonych metod księgowości, wspólnota mieszkaniowa |
||||||
![]() BNP Paribas Konto Otwarte na Biznes |
0 zł jeśli średnie saldo rachunku wynosi min. 3 000 zł/mc lub suma wpływów wynosi min. 20 000 zł/mc, jeśli nie to opłata 9 zł |
0 zł jeśli wykonasz płatności kartą min. 700 zł/mc lub wpływy wyniosły powyżej 100 000 zł/mc, jeśli nie to opłata 7 zł dla wpływy poniżej 20 000 zł/mc, 3,50 zł dla wpływy 20 000 do 100 000 zł/mc |
0 zł dla bankomatów BNP Paribas, pozostałe bankomaty 1,5% min. 5 zł |
0 zł |
- | Sprawdź › |
Konto przeznaczone dla firm: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością |
Więcej na temat zakładania kont bankowych znajdziesz tutaj:
- Najtańsze i najlepsze konto firmowe - jak wybrać?
- Najtańsze lub darmowe firmowe konto bankowe - ranking kont bankowych 2021
- Ranking firmowych kont bankowych - porównanie kont dla jednoosobowej działalności gospodarczej w 2021
- Ranking firmowych kont bankowych - porównanie kont dla spółki z o.o. W 2021

Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: