Jakie najczęstsze błędy popełniają młodzi przedsiębiorcy?

Ostatnia aktualizacja: 2017-12-24  |  Średni czas czytania: 08:18
Człowiek uczy się na błędach, ale najlepiej uczyć się na błędach cudzych - szczególnie, gdy mowa o własnej firmie, w którą inwestujesz swój czas, pieniądze i zapał. W poniższym artykule znajdziesz jakie błędy mogą czyhać na ciebie - młodego przedsiębiorcę.
Jakie najczęstsze błędy popełniają młodzi przedsiębiorcy?

1. Różowe okulary - zbyt huraoptymistyczne podejście do biznesu

Pierwszą grupą błędów są te związane z twoją wizją prowadzenia biznesu i tym, co cię do tego motywuje.

Nierealny plan działania

Jednym z podstawowych błędów jest niezachwiana wiara, że Twój pomysł jest od razu idealny, że na pewno wszystko się uda i przyniesie milionowe zyski. Oby tak było. Ale zbytnia wiara we własne umiejętności planowania i powodzenie twojego planu mogą mieć zgubne konsekwencje. Może okazać się, że w twojej głowie wszystko działa jak w zegarku, lecz twarde prawa rynku szybko to zweryfikują i nie zawsze zdążysz na czas zauważyć błędy i wprowadzić odpowiednie zmiany. Dlatego najlepiej zacznij od napisania dobrego biznesplanu, który pomoże ci uporządkować pomysły a między innymi dzięki analizie SWOT pokaże zarówno mocne, jak i słabe strony w każdym aspekcie funkcjonowania firmy.

Brak konsekwencji

Brak konsekwencji to twój wróg. Musisz walczyć z pokusą łapania wielu srok za ogon. Skup się na tym, co zaplanowałeś w swoim biznesplanie i tego się trzymaj. Dobry plan działania będzie jasno określał, jakie kroki po kolei musisz zrobić i jakie „kamienie milowe” masz do osiągnięcia w wyznaczonym czasie. Jeśli udało ci się osiągnąć wyznaczone cele to rozpisz plan na następny okres działania. Jeżeli jednak coś poszło nie tak, to zastanów się, co jest tego przyczyną. Umiejętność uczenia się na własnych błędach jest szczególnie ważna przy prowadzeniu własnego biznesu.

Zbytnie skupianie się na produkcie

Kolejnym błędem często popełnianym przez osoby rozpoczynające działalność gospodarczą jest zbytnie skupienie się na stworzeniu idealnego produktu. Przez takie podejście sam opóźniasz wejście na rynek i sprawdzenie w praktyce, jak na Twój produkt zareagują klienci. Lepiej zacząć sprzedaż wcześniej, bacznie obserwować rynek i reagować na opinie klientów niż czekać, aż produkt będzie (twoim zdaniem) idealny. W praktyce może okazać, że dla klientów kluczowe będą zupełnie inne cech produktu niż wydawało ci się na samym początku. To tylko generuje niepotrzebne koszty, a i tak na końcu to klient zadecyduje, czy będzie chciał kupić akurat twój produkt.

Brak planu „B”

A co, jeżeli jednak twój pomysł okaże się fiaskiem? Czy zastanowiłeś się, co wtedy zrobisz? Jest to jeden z podstawowych błędów młodych przedsiębiorców - wiara w pomysł tak silna, że często nie dopuszcza się do siebie myśli, że coś może pójść nie tak. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ryzykownym przedsięwzięciem - możesz stracić czas oraz pieniądze. Dlatego warto czasem skupić się na negatywnym scenariuszu po to, by w razie jego spełnienia być gotowym na obranie innej drogi. Tak samo musisz tworzyć alternatywne scenariusze dla konkretnych działań w ramach prowadzenia firmy np. co jeśli nie osiągniesz planowanej sprzedaży lub wyznaczonych celów.

Twoje błędy to:
  • Za bardzo wierzysz, że twój plan na biznes jest idealny
  • Zrezygnowałeś z napisania rzetelnego biznesplanu
  • Twoim działaniom brakuje konsekwencji, nie realizujesz planu tylko działasz chaotycznie
  • Próbujesz stworzyć produkt/usługę idealną dla każdego
  • Nie masz przygotowanego planu działania na wypadek problemów lub zamknięcia firmy
  • Nie masz wystarczającej motywacji, samodyscypliny i cierpliwości do prowadzenia własnej firmy i czekania na efekty swojej pracy

2. Przecenianie swoich umiejętności

Nie ma człowieka, który samodzielnie potrafi zrobić wszystko w idealny sposób. Młodzi przedsiębiorcy, wiele rzeczy chcą robić samodzielnie i nie potrafią dzielić się z innymi swoimi obowiązkami. Być może wynika to z chęci obniżenia kosztów utrzymania, być może z przekonania, że nikt nie zrobi niczego tak dobrze, jak Ty sam, a dodatkowo nie chcesz prosić nikogo o pomoc i wolisz rozwiązywać swoje problemy samodzielnie.

Brak rozmów o swoim pomyśle z innymi

Młodzi przedsiębiorcy często popełniają ten błąd, że nie rozmawiają o swoim pomyśle z innymi przedsiębiorcami. Być może wynika to ze strachu przed kradzieżą pomysłu. Ale jednak warto rozmawiać. Pamiętaj, że inni również kiedyś zaczynali z biznesem, więc może chętnie podzielą się swoimi nabywanymi latami doświadczeniami. Świetną okazją do zdobycia cennych rad są np. targi branżowe czy konferencje organizowane przez firmy zewnętrzne, gdzie masz szansę poznać innych przedsiębiorców, nawet zza granicy. Warto również zajrzeć na fora internetowe, gdzie możesz zachować względną anonimowość lub popytać osoby z drugiego krańca Polski, które raczej nie będą dla ciebie zagrożeniem na rynku lokalnym. Rozmowa o swoim projekcie da ci również świeże spojrzenie na sprawy, z którymi możesz mieć kłopot. Starsi koledzy mogą podpowiedzieć ci wiele ciekawych rozwiązań, do których być może dochodziłbyś latami.

Nie proszenie o pomoc zewnętrznych specjalistów

Młodzi przedsiębiorcy często rezygnują z pomocy specjalistów, bo chcą zaoszczędzić. Taka oszczędność jest niezwykle krótkoterminowa. Najlepszym przykładem jest chociażby prowadzenie księgowości firmy. Nie każdy musi się na tym znać, a błąd, chociażby w rozliczeniu podatku, może kosztować cię wysoką karę albo nawet kontrolę skarbową. Dlatego raczej zalecane jest zlecanie takich zadań firmom z zewnątrz. Warto jest wybierać te, które cieszą się dobrą opinią zaufanych znajomych czy innych przedsiębiorców, a możesz być prawie pewny, że unikniesz niepotrzebnego stresu i zaoszczędzisz sporo czasu.

Strach przed zatrudnianiem pracowników

Kolejnym błędem początkujących przedsiębiorców jest niechęć do zatrudniania pracowników. Rynek pracy rządzi się nieugiętymi prawami - za dobrego specjalistę w danej dziedzinie trzeba czasem słono zapłacić. Warto zastanowić się, jakie stanowisko jest kluczowe dla rozwoju twojej firmy i obsadzić je osobą, która w profesjonalny sposób wywiąże się ze swoich zadań. Oczywiście nadszarpnie to twój miesięczny budżet, ale w dłuższej perspektywie będzie to bardziej opłacalne dla twojej firmy. Nie wszystko jesteś w stanie zrobić samodzielnie, a wiele zadań możesz delegować na pracowników. Jeżeli jednak nie stać cię na zatrudnienie pracowników może powinieneś zastanowić się nad przyjęciem praktykantów czy stażystów. Ty dasz im możliwość zdobycia doświadczenia, oni będą wykonywać swoje obowiązki bez finansowego obciążania twojego firmowego konta. Być może w taki sposób poznasz swoich przyszłych pracowników, których sam sobie przygotowałeś do pracy.

Brak ułatwiania sobie pracy

Wielu młodych przedsiębiorców podczas budowania własnej firmy zapomina o możliwościach, jakie daje tworzenie wewnętrznych procedur, określonych standardów działania czy też korzystania z rozwiązań informatycznych. Jedną z takich rzeczy jest np. tworzenie szablonów pism lub ofert. Dzięki temu wystarczy tylko wpisać dane kontrahenta, a nie za każdym razem pisać cały dokument od początku.

Twoje błędy to:
  • Nie pytasz o radę bardziej doświadczonych przedsiębiorców
  • Nie delegujesz niektórych obowiązków zewnętrznym specjalistom
  • Nie chcesz zatrudnić pracowników
  • Nie korzystasz z rozwiązań, które mogą ułatwiać ci pracę i nie automatyzujesz procesów wewnątrz firmy

3. Problemy z pozyskiwaniem klientów

Młodzi przedsiębiorcy często mają problemy z pozyskiwaniem klientów. Mogą być różne przyczyny takiego stanu rzeczy.

Nie zdefiniowana lub źle określona grupa docelowa

Chyba jednak nie odrobiłeś lekcji i nie zrobiłeś biznesplanu. Gdybyś zrobił, to wiedziałbyś, jaka jest konkretna grupa docelowa dla twojego produktu. Częstym błędem popełnianym przez młodych przedsiębiorców jest niedokładne określenie, jakich klientów chcesz pozyskać. Wpływa to negatywnie na plan marketingowy, w którym m.in. określasz, w jaki sposób chcesz promować swój produkt. Inne działania podejmiesz w przypadku, gdy będziesz nastawiony na zdobywanie zainteresowania 65-letniej kobiety z miasta powiatowego, a inaczej 15-letniego chłopaka, który jeździ na deskorolce. Dlatego właśnie warto napisać biznesplan, przeprowadzić analizę rynku i stworzyć profil potencjalnego klienta.

Nie zdefiniowana strategia marketingowa

Niektórzy młodzi przedsiębiorcy popełniają duży błąd, nie doceniając mocy marketingu. Uważają oni bowiem, że reklama „szeptana” czy rozdawanie ulotek są wystarczająco skuteczne. Sama forma polecenia firmy i jej produktów jest bardzo ważna, ale nie należy opierać się tylko na jednym kanale dotarcia do klienta. Ludzie to gatunek pełen wad, a jedną z nich jest krótka pamięć. To, że wczoraj ktoś rozmawiał o twoim produkcie, nie znaczy, że nawet już na drugi dzień będzie o tym pamiętał. Tak samo jest z formą reklamy pasywnej (np. wspomnianych ulotkach), gdzie klient decyduje o kontakcie z Tobą. Taka strategia nie jest zła, o ile włączysz do tego element aktywny, np. e-maile z linkiem do twojej strony wysyłane do potencjalnych nabywców. To ty wychodzisz z wyciągniętą ręką do klienta i zachęcasz go do kontaktu z tobą oraz przypominasz o swoim istnieniu. Warto połączyć obie formy pozyskiwania kontrahentów, by dotrzeć do jak największej liczby osób.

Brak dbałości o długofalowe relacje z klientami

Wiadomo, że najlepiej jest, gdy baza klientów stale powiększa się o nowe „zdobycze”. Często młodzi przedsiębiorcy są tak zajęci pozyskiwaniem nowych kontrahentów, że zapominają o dbaniu o tych już posiadanych. Jest to jeden z poważniejszych błędów, bo możesz stracić potencjalne „grube ryby”, które mogą być kluczowe dla przetrwania twojej firmy. Pozyskanie nowego klienta jest kilkukrotnie droższe niż utrzymanie dotychczasowego. Budowanie długofalowych relacji polega na dbaniu o relacje z klientem, który już ci zaufał - utrzymywanie z nim kontaktu i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom. Rzeczą, która może w tym pomóc, jest np. system CRM, który zajmuje się zbieraniem danych o twoich kontrahentach. Systemy takie pomagają również uzyskać pełny obraz współpracy - dzięki statystykom możesz przekonać się, którzy klienci są najbardziej opłacalni a z którymi może lepiej się pożegnać. Dzięki wdrożeniu takiego systemu zmniejszysz ryzyko utraty raz zdobytych kontrahentów i zyskasz czas na skupienie się na nowych klientach, a twoja baza kontaktów będzie się systematycznie powiększać.

Nieinwestowanie w wizerunek firmy

„Jak cię widzą, tak cię piszą” - zdarza się, że młodzi przedsiębiorcy zapominają w ferworze tworzenia własnej firmy o tym starym polskim porzekadle. Ale taka jest prawda. Jeżeli np. prowadzisz sklep internetowy i nie masz bezpośredniego kontaktu z klientem to biuro twojej firmy może mieścić się w twoim niepościelonym łóżku, ale jeżeli twoja działalność wymaga bezpośredniego kontaktu z drugą osobą, to może warto zainwestować trochę funduszy w lokal w lepszej okolicy czy odpowiedni strój. Wiadomo, że na początku będzie ci ciężko wysupłać dodatkowe środki na wyższy czynsz, ale zastanów się, czy w dłuższej perspektywie nie będzie to opłacalne.

Twoje błędy to:
  • Brak lub złe określenie grupy docelowej
  • Brak dopracowanej strategii marketingowej
  • Skupienie się na reklamie „szeptanej” bądź pasywnej
  • Niepodtrzymywanie kontaktu z pozyskanymi kontrahentami
  • Nieinwestowanie w wizerunek firmy

4. Problemy z finansowaniem przedsięwzięcia

Musisz myśleć przyszłościowo i racjonalnie zarządzać funduszami, które posiadasz. Lepiej pomyśl dwa razy, zanim wydasz kolejną złotówkę. Najlepiej zrób sobie kosztorys miesięczny z dokładnie rozpisanym planem na co i ile chcesz przeznaczyć pieniądze. Warto mieć również przynajmniej podstawową wiedzę o zarządzaniu środkami finansowymi i formach ich pozyskiwania.

Nieznajomość źródeł pozyskania finansów na rozwój firmy

Często z braku wiedzy wynika błąd młodych przedsiębiorców polegający na niewiedzy o możliwościach finansowania. Pieniądze na rozwój swojej firmy możesz pozyskać z różnych źródeł. Obecnie najbardziej chyba znane są dofinansowania w ramach projektów europejskich. A może lepiej skorzystać ze wsparcia oferowanego przez Akademiskie Inkubatory Przedsiębiorczości? Musisz trochę poszperać w Internecie, poszukać, porównać i zorientować się, jaka opcja jest optymalna dla ciebie.

Brak odpowiedniego zaplecza finansowego

Zakładając swoją firmę, zapewne skupiłeś się na „tu i teraz” - tyle rzeczy trzeba kupić, tyle rachunków zapłacić na już, potem wcale nie jest lepiej. Ale musisz pamiętać, że na koncie musisz mieć odłożoną nienaruszalną sumę na czarną godzinę - tak byś zachował tzw. poduszkę finansową. Może ci to pomóc zachować płynność finansową w momencie, gdy będziesz miał chwilowe problemy np. z wyegzekwowaniem płatności kontrahentów lub nagle będziesz miał jakieś niezaplanowane wydatki.

Twoje błędy to:
  • Nieznajomość źródeł pozyskania finansów na rozwój firmy
  • Brak środków na czarną godzinę

Jak widać, na młodego przedsiębiorcę czyha wiele pułapek związanych z prowadzeniem własnego biznesu. Powyżej zostały przedstawione te błędy, które wydają się być najbardziej powszechne. Staraj się wystrzegać powyższych potknięć, a prowadzenie własnej firmy powinno stać się przynajmniej trochę łatwiejsze. Powodzenia!

Kluczowe cechy skutecznego przedsiębiorcy

Prowadzenie własnej firmy to często praca bez chwili wytchnienia dwadzieścia cztery godziny na dobę bez możliwości złożenia wypowiedzenia, dlatego warto wypracować w sobie pewne cechy charakteru, które będą niezwykle przydatne:

Motywacja

Umiejętność samodzielnego motywowania się do pracy jest kluczowa. Zapału może ci nie wystarczyć nawet do końca pierwszego roku. Nie ma klientów, nie ma milionów na koncie a zobowiązania finansowe i rachunki same się nie zapłacą. Spokojnie, to normalne, że masz ochotę złożyć broń. I tu na scenie pojawia się motywacja. Zadaj sobie jedno pytanie: po co to wszystko robisz? Jeżeli otworzyłeś swój biznes, dlatego, że chciałeś połączyć swoją pasję z zarobkowaniem - to masz dużą szansę na przetrwanie.

Cierpliwość

Według danych GUS co czwarta firma w Polsce znika w pierwszym roku funkcjonowania, a do trzecich urodzin dotrwa nieco ponad 40%. Dlaczego, oprócz dobrego pomysłu i skutecznego zarządzania liczy się również cierpliwość. Efektów twojej pracy nie będzie widać od razu, a próg rentowności może zostać osiągnięty dopiero po kilku latach. Statystycznie pierwsze prawdziwe przychody firma uzyskuje po minimum 2 latach istnienia na rynku. Przez pierwsze dwa lata może być tak, że będziesz musiał zacisnąć pasa.

Samodyscyplina

Jako szef musisz pamiętać o tym, że pewne rzeczy same się nie zrobią. Musisz dobrze radzić sobie z organizacją własnej pracy, bo inaczej utoniesz w fali wszystkich zadań, które powinieneś zrobić. Musisz pamiętać o opłatach, spotkaniach z klientami i innych rzeczach, które powinny być wykonane na czas. Czas na wakacje przyjdzie później, na razie zajmij się zarabianiem na nie.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: