6krokow.pl -
Krok 5 z 6

Ile kosztuje uruchomienie franczyzy

Ostatnia aktualizacja: 2018-10-05  |  Średni czas czytania: 04:06
W poprzednich krokach poradnika dowiedziałeś się czym jest franczyza, jakie są jej zalety i wady oraz na czym polega prowadzenie biznesu w tej formie. Jeżeli myślisz o przyłączeniu się do sieci franczyzowej, na pewno ważną dla Ciebie kwestią będą koszty, które poniesiesz. Dlatego w tym kroku dowiesz się ile kosztuje uruchomienie franczyzy.

Koszty franczyzy zależą w dużej mierze od tego, jaki rodzaj franczyzy wybierzesz. W Polsce możesz spotkać się zarówno z franczyzami, do których będziesz mógł przystąpić mając kilka tysięcy złotych, jak i z takimi, w których wkład własny wynosi nawet kilka milionów złotych (np. stacje paliw).

Kalkulując, ile pieniędzy będziesz potrzebował, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  1. Jakie są koszty wstępne franczyzy, czyli koszty wejścia do danego systemu franczyzowego i z czego one wynikają?
  2. jakie są koszty inwestycyjne leżące po Twojej stronie (np. wynajem i wyposażenie lokalu, zakupienie towarów, licencji, zdobycie uprawnień itp.)?
  3. jakie są koszty prowizyjne, które będziesz zobowiązany ponosić na rzecz franczyzodawcy w trakcie działalności?

Jeżeli chodzi o koszty, które będziesz musiał ponieść, zwróć uwagę na następujące rodzaje kosztów związanych z franczyzą:

  1. Wstępna opłata franczyzowa
  2. Bieżąca opłata franczyzowa
  3. Wpłata na wspólny fundusz marketingowy

Wstępna opłata franczyzowa

Wstępna opłata franczyzowa to opłata, którą płacisz jednorazowo przystępując do danego systemu franczyzy. Powinna ona pokryć koszty franczyzodawcy związane ze stworzeniem i sprzedażą pakietu franczyzowego.

Płacąc wstępną opłatę franczyzową finansujesz swoje prawo do korzystania z pomysłu na biznes stworzony przez franczyzodawcę.

Wstępna opłata franczyzowa jest ustalana przez każdego franczyzodawcę indywidualnie, jednak można wyróżnić kilka czynników, które będą miały wpływ na jej wysokość.

Czynniki mające wpływ na wysokość wstępnej opłaty franczyzowej:

  • usługi wstępne i bieżące zapewniane przez franczyzodawcę - zazwyczaj im większy zakres pomocy franczyzodawcy w otwarciu nowej placówki, tym wyższa wstępna opłata franczyzowa.
  • wielkość obszaru, na którym będzie działał franczyzobiorca - im większy obszar geograficzny, tym wyższa opłata za przystąpienie do systemu franczyzowego.
  • okres, na jaki zawierana jest umowa franczyzowa - im dłuższy okres, tym wyższe opłaty.
  • opłaty wstępne narzucane przez konkurencję - działa tutaj tzw. „niewidzialna ręka rynku“ - jeżeli franczyzodawca ma sporą konkurencję (np. w branży spożywczej, w której funkcjonuje dużo franczyz), będzie musiał patrzeć na konkurencję i dostosowywać do niej swoje wymagania co do opłat franczyzowych. Jeżeli będzie wymagał o wiele wyższej opłaty wstępnej niż jego konkurenci, nie przyciągnie potencjalnych franczyzobiorców.

Ciekawostka:
W przypadku franczyzy dystrybucyjnej franczyzodawcy często wliczają opłaty franczyzowe w cenę dostarczanych franczyzobiorcom towarów. Dzięki temu rozwiązaniu można przystąpić do franczyzy dystrybucyjnej bez posiadania dużego kapitału na start.

Niektórzy franczyzodawcy rezygnują z pobierania opłaty wstępnej, aby przyciągnąć franczyzobiorców (w każdej sytuacji “promocyjnej” oferty franczyzowej należy jednak zachować ostrożność).

Bieżąca opłata franczyzowa

Bieżąca opłata franczyzowa to opłata, którą będziesz ponosił regularnie (zazwyczaj raz w miesiącu). Ma ona pokryć licencję na korzystanie z prawa do znaku towarowego i wsparcia udzielanego Ci przez franczyzodawcę.

Bieżąca opłata franczyzowa może być stałą kwotą lub kwotą naliczaną jako ustalony procent od dochodów, wartości sprzedaży lub obrotów.

Wysokość i charakter opłaty bieżącej są ustalane w umowie franczyzowej. Zanim przystąpisz do franczyzy, zapytaj dokładnie o wszystkie koszty franczyzowe, które będziesz zobowiązany ponosić jako franczyzobiorca.

Koszty franczyzy zależą od branży, w której ona działa. Do najdroższych franczyz należą m.in. franczyzy z branży gastronomicznej, odzieżowej i stacje paliw. Najtańszymi franczyzami są np. te z branży edukacyjnej, finansowo-bankowej czy turystycznej (bez hoteli).

Wpłata na wspólny fundusz marketingowy

Od rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku marki zależy Twój sukces, sukces franczyzodawcy i całego systemu franczyzowego. Dlatego też częstą praktyką jest tworzenie przez franczyzodawcę specjalnego funduszu, z którego pieniądze są przeznaczane wyłącznie na promocję, marketing i PR marki franczyzowej.

Franczyzodawca dzięki temu funduszowi ma niezbędne środki na promocję marki w mediach ogólnokrajowych i lokalnych, środki na prowadzenie kampanii marketingowych czy produkcję materiałów reklamowych dla całej sieci.

Wysokość składki na fundusz marketingowy zależy od prognozowanych kosztów i zasięgu promocji firmy. Zazwyczaj jest to stała kwota, którą uiszcza się co miesiąc.

Pamiętaj, że jeśli jakiejś opłaty franczyzowej nie zapisano w umowie franczyzy, franczyzobiorca nie ma obowiązku jej uiszczać. Nie można też nałożyć kar umownych za niepłacenie w terminie tychże opłat (choć logiczne jest to, że aby współpraca z franczyzodawcą utrzymywała się na dobrym poziomie, należy takie opłaty uiszczać w terminie).

W trakcie pierwszych miesięcy działalności jednostki franczyzowej (w czasie “rozruchu”) franczyzodawca często nie pobiera opłat miesięcznych i składek na fundusz marketingowy, aby nie obciążać placówki, która jeszcze nie osiągnęła progu rentowności, czyli nie zaczęła zarabiać na swoje bieżące potrzeby.

Pozostałe koszty uruchomienie franczyzy

Oprócz kosztów typowo związanych z franczyzą, musisz doliczyć również specyficzne koszty związane z rodzajem biznesu, który planujesz prowadzić.

Przykładowo:


Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie franczyzowego food trucka, będzie interesowało Cię opłacenie kosztów związanych z sanepidem, wyposażenie gastronomiczne samochodu, pensji pracowników, koszty paliwa czy produktów spożywczych. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie swojego sklepu z odzieżą, będzie Cię interesował przede wszystkim koszt wynajmu lokalu i wyposażenia, koszty zakupu towarów oraz pensje pracowników. Jak widzisz, koszty biznesu są uzależnione od jego specyfiki.

Oczywiście oprócz najmu lokalu i jego wyposażenia będziesz również ponosił opłaty administracyjne i skarbowe, czyli składki ZUS i obciążenia podatkowe.

Weź również pod uwagę koszty związane z zatrudnieniem pracowników, które mogą pochłaniać znaczną część budżetu w danym miesiącu.

Dodatkowe koszty, które powinieneś wziąć pod uwagę przy uruchamianiu firmy na licencji, to m.in.:

  • zakup samochodu służbowego
  • opłaty za media (internet, telefon)
  • zatowarowanie
  • zakup urządzeń technicznych (bądź wzięcie ich w leasing)
  • szkolenia pracowników
  • koszty marketingu i sprzedaży
  • koszty zakupu kasy fiskalnej
  • koszty zakupu terminala do płatności elektronicznych
  • koszty księgowości
  • koszty zakupu programu księgowego
  • koszty związane z uzyskaniem odpowiednich pozwoleń np. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • ubezpieczenia zawodowe, majątkowe, pracownicze
  • koszty ewentualnych napraw sprzętu

Ważne, abyś przy określaniu całkowitego kosztu inwestycji w daną franczyzę wykonał swój własny kosztorys, a nie wierzył jedynie wyliczeniom franczyzodawcy (prognozy franczyzodawcy mogą być dla Ciebie wskazówką przy samodzielnym wyliczaniu kosztów). Warto zwrócić uwagę na to, że franczyzodawcy często nie wliczają w przekazywany plan finansowy franczyzy chociażby kosztów ubezpieczenia, podróży służbowych, napraw czy zakupu dodatkowego sprzętu.

Skąd wziąć pieniądze na franczyzę?

Przy szacowaniu, czy stać Cię na przystąpienie do danej franczyzy bardzo ważną kwestią jest to, czy będziesz mógł skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania, np. w postaci kredytu bankowego. Niektórzy franczyzodawcy wymagają, aby dany procent zainwestowanych przez franczyzobiorcę pieniędzy pochodził z jego własnych oszczędności, a nie z kredytów czy pożyczek.

Niezależnie od tego, czy masz swoje środki pieniężne czy będziesz musiał wspomagać się kredytem lub pożyczką, najważniejsze jest posiadanie dobrego biznesplanu, w którym oszacujesz koszty i przyszłe zyski.

Jeżeli nie masz własnych środków, z pomocą może przyjść Ci wzięcie kredytu bankowego. Ważne jest jednak zorientowanie się, czy finansowanie opłat franczyzowych kredytem jest w danej franczyzie dopuszczalne, ponieważ czasami zdarzają się franczyzodawcy, którzy nie akceptują takiego rozwiązania lub przewidują procentowy limit wkładu pochodzącego z kredytu bankowego.

Niemniej, jeżeli nie dysponujesz żadnymi swoimi oszczędnościami, wzięcie kredytu jest najprostszym rozwiązaniem. Franczyzodawca akceptujący takie wyjście może pomóc w wyborze najkorzystniejszej oferty kredytowej.

Kolejnym rozwiązaniem na sfinansowanie przystąpienia do franczyzy może być ubieganie się o dotację z urzędu pracy. Problem może polegać jednak na wymaganiach urzędu: aby móc liczyć na dotację musisz być osobą bezrobotną oraz Twój biznes musi przetrwać minimum rok od jego otwarcia. Dużym plusem jest natomiast to, że jeżeli spełnisz wszystkie warunki urzędu, nie będziesz musiał później zwracać otrzymanych pieniędzy.

Kolejnym środkiem na uzyskanie pieniędzy może być wzięcie pożyczki, na przykład z Banku Gospodarstwa Krajowego, który udziela ich na preferencyjnych warunkach osobom otwierającym własny biznes. Możesz też pożyczyć pieniądze od swojej rodziny lub przyjaciół.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: